Fordon i skala 1/6

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 29 januari 2008, 19:17

Bra pepppe,

Du kommer inte att bli besviken, jag lovar.
12 volt går de på men Vince kör sina på 9 volt och då får de ett gulaktigt, mera likt verkligheten, ljus.
(Jag har för mig att det var 9 volt... :oops: har letat i arkiven men hittar inte hans post men prova med 9 för de pajjar inte)

Mvh
Kent
Bilagor
Vince Abbott Tiger 332.jpg
Vince Abbott Tiger 332.jpg (68.83 KiB) Visad 937 gånger
Vince Abbott Tiger 332 headlight.jpg
Vince Abbott Tiger 332 headlight.jpg (61.13 KiB) Visad 941 gånger

Användarvisningsbild
pepppe75
Medlem

Inlägg av pepppe75 » 29 januari 2008, 20:06

tja mors kent!!!

guuuuuuuuuuud så vackert!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
betvivlar inte vince kunskap,men hade dom den färgen,själv har jag ingen aning kanske från fabrik i mässing eller.
du vet säkert själv kent.

ha det.

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 30 januari 2008, 10:51

Ha ha - nu skojar du allt (eller?)...

Nej om du menar ifall de kom i bara mässingen så är det inte så.
De var av stålplåt målad i pansargrått före Kursk (sommaren 1943) och gula (Dunkelgelb) därefter till krigsslutet.

Om du menar det gulaktiga ljuset så skall den vara så för de gav ifrån sig ett gulaktigt ljus, inte vitt.

Dina strålkastare kommer grundade ifrån Steve. Eftersom de är gjorda i mässing kan man inte grundmåla dem med vad som helst för färgen släpper om man valt fel (OBS! VIKTIGT)
Mina (som man ser på min tidigare visade bild) är lite kantstötta (får man räkna med) och måste kompletteringsgrundas före målning.
Det enda som duger är en självetsande (grå) spray som jag beskrivit tidigare i tråden - Stefan har hittat en annan som också verkar funka.

Mvh
Kent

Användarvisningsbild
pepppe75
Medlem

Inlägg av pepppe75 » 30 januari 2008, 16:31

tjamors kent!!!

nej he he jag skämtar inte,jag tycker det är en vacker syn på bilderna du lagt ut,men jag undrar bara eftersom strålkastarna på bilderna är ju guld aktiga :)

Användarvisningsbild
pepppe75
Medlem

Inlägg av pepppe75 » 30 januari 2008, 16:35

halloj där ute!!!!

undrar om någon vet hur jag ska göra om jag vill ha två servon på samma kanal,kan jag linka ihop två motagare med samma kristall,eller måste jag koppla ihop kablarna
på båda servona.

ha det!!!

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 30 januari 2008, 16:45

Varför i hela friden vill du ha två servon på samma kanal?
Låter både dyrt och krångligt.
Behöver du styrning på 2 ställen samtidigt försök då på något sätt länka till båda ställena ifrån ett och samma servo.
Kan du förklara närmare vad du är ute efter kompis?

Kent

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Inlägg av Reinhard » 30 januari 2008, 20:36

Vet någon ifall den här är prisvärd? http://www.battlereadyarmor.com/product ... erl70.html

Jag börjar bli sugen på att skaffa en stridsvagn jag också. :wink:

//Alexander

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 30 januari 2008, 23:00

Reinhard,

Tja, det är väl bättre än att vara helt utan :wink:
Personligen tycker jag att du skall spara pengarna och lägga dem på en "riktig" rc tank även om de här kan bli radiostyrda, men aldrig mäta sig med t.ex Armorpax Jagdpanzer - inte på långa vägar.

Fick höra av en bekant att de i Amerika kallas för "Tin Tanks" och bilden nedan säger det mesta - inte direkt någon robust sak och skall nog köras utomhus sparsamt.
Men visst kan den med en hel del jobb bli en ok "papperspress" :wink: men inte radiostyrd - och det kommer du att vilja ha den efter ett tag, tro mig.

Mvh
Kent
Bilagor
IMG_0856_op_800x600.jpg
IMG_0856_op_800x600.jpg (57.55 KiB) Visad 803 gånger

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 31 januari 2008, 00:20

Kan nog bara hålla med Kent W den verkar vara något tunt smäck med en massa resindelar. Håller knappast för några hårdare tag ute i naturen. Bättre att vänta och spara sina pengar till en begagnad Amorpax.

Användarvisningsbild
gamle
Ny medlem

Inlägg av gamle » 31 januari 2008, 08:54

Har några generella frågor angående stridsvagnarna i skala 1/6.

Om jag förstått det rätt så verkar det svåra = dyra vid tillverkningen vara hjul och bandlänkar?

Finns det någon som har erfarenhet från metallbearbetning som har räknat på vad en serie stridsvagnar skulle kosta att tillverka här?

Nu gissar jag, Så rätta mig om jag har fel. Hjul och drivjul kan väl automatsvarvas i en serie? Vad skulle det kosta per hjul?
Bandlänk kan väl gjutas/fräsas i en serietillverkning också?
Skrov och torn bör väl kunna bockas till relativt enkelt?

För enkelhetens skull och antagligen den allmänna efterfrågan borde man väl kunna räkna på en Tigervagn.

Slutfråga, Vad skulle en Tiger kosta styckvis om serien var på till exempel 30 st?
Jag känner inte till mycket av metallarbete och de kostnader som finns, Så jag ber om ursäkt om mina frågor verkar korkade.

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 31 januari 2008, 09:42

Hej gamle,

Tar på mig att försöka svara på det jag påstår mig begripa...

Ja, de svåraste (och viktigaste) delarna i en radiostyrd 1/6 tank är drivning, hjul och framför allt banden.
Allt annat är tämligen simpelt för en som behärskar metallbearbetning eller plast.

Vet ej om någon i Sverige räknat på detta men Björn W i Södertälje som nu bygger en Panzer IV från schratch kanske har.
Du kommer då inte billigare undan än de vagnar som nu är ute hos div tillverkare - möjligtvis om du räknar bort att göra någon vinst 8O

Att komma ut med ytterligare en Tiger vore självmord för de finns nu hos så många försäljare att det knappast vore smart som 1:a val.
Sen krävs det ett stort, för att inte säga enormt, arbeta att forska och rita fram vagnens alla delar - huga, knappast någonting man hittar på nätet.
Vet hur mycket jobb det var bara att rita fram en Panther C-hook.
Sen och det är ett absolut måste nu när vagnarna börjar se ut allt annat än "a backyard toy" är att de måste vara grundligt forskade och lika förebilden! Annars förblir de o-sålda.
Kraven ifrån oss köpare har ökat markant de senaste åren och halvdant skräp blir med rätta inte sålt.

För att hålla nere kostnaderna så har Spearhead lagt all tillverkning av gjutdelar i Kina. Armortek tar fram det mesta själv men så har de också satsat enorma pengar i ny maskinpark för att klara av det.
Gjutning av metalldelar har de lagt ut i England (men urk vilken tveksam kvalité :cry: )

Vad det skulle kosta har jag som sagt inte en susning om - sorry.
Men mycke att tänka på innan man överhuvudtaget överväger att sätta igång att ta fram 30st.

För en 4-5 år sedan gjorde ett gäng i USA ett försök och satte igång ett projekt att göra 15st T34-85.
Idén var att göra en var och två var till försäljning för att täcka kostnaderna.
I dag är 1 så den går att köra men ej helt färdig, alla de andra är mer eller mindre i delar...

Här är en länk till ett forum för schratc-byggare där du säkert kan få mera svar.
http://www.getphpbb.com/phpbb/index.php?mforum=eastpac

Mvh
Kent

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Inlägg av Reinhard » 31 januari 2008, 16:37

Cyber Joker skrev:Kan nog bara hålla med Kent W den verkar vara något tunt smäck med en massa resindelar. Håller knappast för några hårdare tag ute i naturen. Bättre att vänta och spara sina pengar till en begagnad Amorpax.
Hmm, vad kan en sådan kosta ungefär? Tror inte att det är något som jag kan spara till...

//Alexander

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 31 januari 2008, 17:03

Hej Alexander,

Eftersom Armorpax eller rättare sagt Spearhead (de är de som har stridsvagnarna - Armorpax har lösa delar mm) inte har funnits på marknaden speciellt länge och då jag tror de flesta vagnar de hunnit sälja knappt är byggda.
Så har då i alla fall jag inte sett en endaste färdigbyggd ute till försäljning.
Antingen har folk inte hunnit ledsna eller så är de så bra att köparna inte har någon anledning att sälja... :wink:
Såg ett oöppnat Panzer IV kit inklusive alla r/c pack till salu för en tid sedan och den ville säljaren ha utpris minus £500 för.
(~£3000 + den usliga frakten)
Annars är det läge att handla nu före mitten av mars då de tvingas bli ett VAT-company och lägger på 17;5% :cry: och då blir de här vagnarna ännu svårare att komma över...

Mvh
Kent

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Inlägg av Reinhard » 31 januari 2008, 19:33

Kent W skrev:Hej Alexander,

Eftersom Armorpax eller rättare sagt Spearhead (de är de som har stridsvagnarna - Armorpax har lösa delar mm) inte har funnits på marknaden speciellt länge och då jag tror de flesta vagnar de hunnit sälja knappt är byggda.
Så har då i alla fall jag inte sett en endaste färdigbyggd ute till försäljning.
Antingen har folk inte hunnit ledsna eller så är de så bra att köparna inte har någon anledning att sälja... :wink:
Såg ett oöppnat Panzer IV kit inklusive alla r/c pack till salu för en tid sedan och den ville säljaren ha utpris minus £500 för.
(~£3000 + den usliga frakten)
Annars är det läge att handla nu före mitten av mars då de tvingas bli ett VAT-company och lägger på 17;5% :cry: och då blir de här vagnarna ännu svårare att komma över...

Mvh
Kent
Det är nog för dyrt för mig, i alla fall just nu. :? Men jag får väl drömma lite då i alla fall. :lol: Och beundra era verk!

//Alexander

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Inlägg av Reinhard » 31 januari 2008, 20:01

Den här ser spännande ut, har aldrig hört talas om det här företaget förut, någon som har det? http://www.metalboxmodels.com/xx.asp?id=218

//Alexander

Skriv svar