Allmän skala 1/6-figursdiskussion
BBi har en del Ami´s typ äldre figurer med rätt ok uniformer.
Om man frågar snällt till en del av säljarna direkt så har de ibland kvar någon figur i gömmorna.
Cotswold är den bra site men om man beställer mycket grejjor blir det emellanåt lite fel.
De har dock alltid varit professionella och artiga och rättat till det direkt.
Mvh
Glim
Om man frågar snällt till en del av säljarna direkt så har de ibland kvar någon figur i gömmorna.
Cotswold är den bra site men om man beställer mycket grejjor blir det emellanåt lite fel.
De har dock alltid varit professionella och artiga och rättat till det direkt.
Mvh
Glim
Hur gör man...
Nu har jag trätt in i skaran av 1/6-figur-ägare och tyvärr kändes det alldeles för kul att plocka ihop figuren, även om det bara var direkt ur lådan
! Jag har redan börjat fundera på byte av delar och kompletteringar, men ska först göra lite efterforskningar
.
Mitt egentliga syfte med inlägget är några frågor:
- hur får man på en parkas ? halsöppningen är så liten att huvudet nog måste plockas av, men jag kan inte ens få den ner över armarna ?
- hur plockar man av huvudet ? jag har försökt dra det rakt upp ur kroppen, men det känns som om något skulle gå sönder i kroppen innan huvudet lossnar ??
--
Jörgen
- hur får man på en parkas ? halsöppningen är så liten att huvudet nog måste plockas av, men jag kan inte ens få den ner över armarna ?
- hur plockar man av huvudet ? jag har försökt dra det rakt upp ur kroppen, men det känns som om något skulle gå sönder i kroppen innan huvudet lossnar ??
--
Jörgen
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Hur gör man...
Välkommen i gänget! Ännu en skala 1/6 plastknarkare har sett dagens ljus...Ori skrev:Nu har jag trätt in i skaran av 1/6-figur-ägare och tyvärr kändes det alldeles för kul att plocka ihop figuren, även om det bara var direkt ur lådan![]()
!
En av de skojigaste aspekterna av hobbyn - att ta en figur och fixa till den som man vill ha den.Jag har redan börjat fundera på byte av delar och kompletteringar, men ska först göra lite efterforskningar.
Börja med att plocka bort händerna. Ta ett stadigt grepp om handleden och dra rakt ut; man kan lätt bryta pinnen om man försöker vicka och ha sig. Böj ena armen så att den ligger så nära kroppen som möjligt (armbågen mot bröstet, handleden mot vinkeln mellan skuldran och halsen). Rikta andra armen rakt upp och trä på anoraken. När armen och huvudet sitter där de ska, så får man vränga ut den andra armen i ärmen; det kan krävas lite trixande innan allt är på plats.Mitt egentliga syfte med inlägget är några frågor:
Man kan värma halsen med en hårtork 20-30 sekunder och testa med att dra av huvudet. Här kan det vara på sin plats med en dragande/brytande rörelse, så att huvudet poppar av. Värm mer om det behövs. I brist på hårtork kan hett vatten ur kranen funka.- hur plockar man av huvudet ? jag har försökt dra det rakt upp ur kroppen, men det känns som om något skulle gå sönder i kroppen innan huvudet lossnar ??
Trevligt, trevligt! Vad blev det för figur?Ori skrev:Nu har jag trätt in i skaran av 1/6-figur-ägare och tyvärr kändes det alldeles för kul att plocka ihop figuren, även om det bara var direkt ur lådan![]()
! Jag har redan börjat fundera på byte av delar och kompletteringar, men ska först göra lite efterforskningar
.
--
Jörgen
Har även 2 frågor till Cyber Joker och Välitalo, hoppas ni kan hjälpa mig!
CJ: Till din tidiga SS figur(Frankrike 1940?), använde du Ferdinands HS? Om så är fallet, tror du att du skulle kunna ta några bra bilder på det, funderar på att köpa, men alla bilder på nätet är ju alltid rakt fram ifrån, så kan inte riktigt bilda mig en uppfattning om det är ett "snyggt" HS eller inte.
V: Vad använde du för kängor till din senaste finska sergeant? De är i princip identiska de kängor som den Jugoslaviska armén använde så därför passar de perfekt till en Balkan-bash.
CJ: Till din tidiga SS figur(Frankrike 1940?), använde du Ferdinands HS? Om så är fallet, tror du att du skulle kunna ta några bra bilder på det, funderar på att köpa, men alla bilder på nätet är ju alltid rakt fram ifrån, så kan inte riktigt bilda mig en uppfattning om det är ett "snyggt" HS eller inte.
V: Vad använde du för kängor till din senaste finska sergeant? De är i princip identiska de kängor som den Jugoslaviska armén använde så därför passar de perfekt till en Balkan-bash.
Tack, ni är lite som langare, visar alla roliga sidor och lockar in oskyldiga i träsketB Hellqvist skrev:Välkommen i gänget! Ännu en skala 1/6 plastknarkare har sett dagens ljus...
...
En av de skojigaste aspekterna av hobbyn - att ta en figur och fixa till den som man vill ha den.
Jo, jag har gått över till de tunga grejorna nu, efter att ha försökt hålla mig till lättare grejor, alltså bara samla vapen med tillbehör...
Tack för råden & tipsen
Nick Corrigan, First Special Service ForcepanzerIV skrev:Trevligt, trevligt! Vad blev det för figur?![]()
Lite gammal, så mycket av utrustningen är plast och de flesta remmar är resår med plåt-spännen. Uniformen ser bra ut, såvitt jag kan bedöma. På det hela taget är jag nöjd.
--
Jörgen
- Cyber Joker
- Medlem
Ja, han med upprullad smock är Ferdinand Maus. Skumt han var svart under färgen i ansiktet, en färgad som smitit in i SS!?panzerIV skrev:Har även 2 frågor till Cyber Joker och Välitalo, hoppas ni kan hjälpa mig!
- Bilagor
-
- Mugg shoot.jpg (43.41 KiB) Visad 502 gånger
-
- Mugg shoot 2.jpg (41.42 KiB) Visad 502 gånger
Det går oxå utmärkt att trycka in en typ mat kniv mellan huvud och hals , o sedan bända. tar typ 2 sec.Ori skrev: - hur plockar man av huvudet ? jag har försökt dra det rakt upp ur kroppen, men det känns som om något skulle gå sönder i kroppen innan huvudet lossnar ??
Jörgen
- Cyber Joker
- Medlem
Bästa sättet att få av ett huvud är en gillotine! Nä skämt å sido, för att huvudet och halsen inte ska skadas kan man hetta upp med ånga från en tekokare. När man känner att plasten börjar mjukna är det ganska lätt att bända av huvudet. En slö smörkniv kan man sätta in i springan och bända försiktigt.Ori skrev:Nu har jag trätt in i skaran av 1/6-figur-ägare och tyvärr kändes det alldeles för kul att plocka ihop figuren, även om det bara var direkt ur lådan![]()
.
--
Jörgen
mvh Torsten
Snorre70 & Cyber Joker: Tack för tipset, eftersom jag inte har någon hårtork så provar jag att bända försiktigt med någon typ av blad först.
--
Jörgen
--
Jörgen
Eller så håller du bara nacken med huvudet på under hett vatten ett tag, sen är det bara att vicka det åt sidan, så "ploppar" det bort hur enkelt som helst. När du sen ska sätta dit det igen så häller du varmt vatten på det igen, runt "hålet" i huvudet och halsen, sedan är det bara att fästa dit huvudet igen. 
Decap...
OK, jag börjar förstå att lite värme för att mjuka upp huvudet är en lämplig metod
.
Jättetack för alla hjälpsamma förslag, jag provar mig fram lite försiktigt, så ska väl Nick till slut kunna få på sin parkas och slippa frysa
!
--
Jörgen
Jättetack för alla hjälpsamma förslag, jag provar mig fram lite försiktigt, så ska väl Nick till slut kunna få på sin parkas och slippa frysa
--
Jörgen