Snorres figurer!

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

bord:

Inlägg av snorre70 » 16 februari 2008, 14:39

Fixat lite mera på ruinen, och så har jag gjort ett bord. :D
Bild
Senast redigerad av 1 snorre70, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Hus Ruin 5

Inlägg av snorre70 » 17 februari 2008, 10:24

Fått in en stege oxå.:D
Bild

Användarvisningsbild
glimturen
Medlem

Re: Snorres figurer!

Inlägg av glimturen » 24 februari 2008, 19:56

Ser mycket bra ut.
Hur har du plats? :D

Mvh
Glimturen

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 24 februari 2008, 20:30

glimturen skrev:Ser mycket bra ut.
Hur har du plats? :D

Mvh
Glimturen
Platts o platts.
Jag har ju ett hobbyrum på ca 30kv2
så det är den plattsen jag har. och jag har bara använt knappt halva rummet, så det finns nog gott om platts i huset.
O ställer man gubbarna i Billy bokhyllor så får man gott om platts.
Har nog 6st B-Hyllor med figurer nu, mn ska sanningen fram så har jag någre byron oxå med figurer. :lol:
Och Huset som jag bygger ska jag göra ett litet dio som en hylla på väggen.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 24 februari 2008, 20:37

Cyber Joker skrev:Snygg officer Snorre. Är det ett krigsförtjänstkors han har på högra bröstet? Det ska nog sitta till vänster och Tyska korset ska under alla omständigheter sitta ovanför då denna utmärkelse är av högre rang. Sedan bör han ha Järnkorset första och andra klass då han har ett Riddarkors. Fick man RK fick man EK1 och EK2 automatiskt.
Nja vet inte om jag kan håla med dig om allt detta,
Men det du har rätt i är att han borde ha haft EK1 och EK2.
Men det andra har du både rätt o fel i finns fina bilder att skåda där dom har krigsförtjänstkors ovan det Tyska korset.
Finns bilder på dom som bar både silver och guld, fast man inte skulle bära silver när man fick guld.
Så säga hur man ska bara är en sak, men hur dom bar medaljerna i värkligheten är ju en annan sak.
Tyska soldater gjorde nog lite som dom kände för sig, skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 25 februari 2008, 19:56

snorre70 skrev:
Cyber Joker skrev:Snygg officer Snorre. Är det ett krigsförtjänstkors han har på högra bröstet? Det ska nog sitta till vänster och Tyska korset ska under alla omständigheter sitta ovanför då denna utmärkelse är av högre rang. Sedan bör han ha Järnkorset första och andra klass då han har ett Riddarkors. Fick man RK fick man EK1 och EK2 automatiskt.
Nja vet inte om jag kan håla med dig om allt detta,
Men det du har rätt i är att han borde ha haft EK1 och EK2.
Men det andra har du både rätt o fel i finns fina bilder att skåda där dom har krigsförtjänstkors ovan det Tyska korset.
Finns bilder på dom som bar både silver och guld, fast man inte skulle bära silver när man fick guld.
Så säga hur man ska bara är en sak, men hur dom bar medaljerna i värkligheten är ju en annan sak.
Tyska soldater gjorde nog lite som dom kände för sig, skulle jag tro.
Hur utmärkelser skulle bäras var noga reglerat och är det fortfarande. Generellt ska de finaste bäras närmast hjärtat. I fallet med krigsförtjänstkorset var detta en utmärkelse som främst tilldelades dem som kämpade bakom fronten, exempelvis transport och logistik, järnvägspionjärer, vapenmekaniker, administrativ personal men även till civila. Man kunde få de högre graderna för till exempel utomordentlig befälsföring. Dessa fick krigsförtjänstkorset med svärd. Arbetade man på ett varv eller i en amunitionsfabrik kunde man få krigsförtjänstkorset utan svärd. Det var som järnkorset uppdelat i olika klasser från krigsförtjänstmedaljen till riddartecknet. Riddartecknet tilldelades för extraordinära krigsinsatser även administrativa sådana. Exempelvis fick Oswald Pohl chefen för WVHA Riddarkorset till krigsförtjänstkorset med svärd.
Det ska bäras på vänster bröst om det är första klassens, andra klassen bäres som band i knapphålet eller på ett släpspänne över vänster bröstficka, riddatecknet bäres om halsen.
Du skriver att du sett bilder där de bär krigsförtjänstkorset ovanför det tyska korset. Detta är nog Spanskakorset som är mycket likt krigsförtjänskorset och bäres ovanför tyskakorset då spanskakorset räknas som finare.

Mvh Torsten

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 25 februari 2008, 21:22

Cyber Joker skrev:
snorre70 skrev:
Cyber Joker skrev:
Hur utmärkelser skulle bäras var noga reglerat och är det fortfarande. Generellt ska de finaste bäras närmast hjärtat. I fallet med krigsförtjänstkorset var detta en utmärkelse som främst tilldelades dem som kämpade bakom fronten, exempelvis transport och logistik, järnvägspionjärer, vapenmekaniker, administrativ personal men även till civila. Man kunde få de högre graderna för till exempel utomordentlig befälsföring. Dessa fick krigsförtjänstkorset med svärd. Arbetade man på ett varv eller i en amunitionsfabrik kunde man få krigsförtjänstkorset utan svärd. Det var som järnkorset uppdelat i olika klasser från krigsförtjänstmedaljen till riddartecknet. Riddartecknet tilldelades för extraordinära krigsinsatser även administrativa sådana. Exempelvis fick Oswald Pohl chefen för WVHA Riddarkorset till krigsförtjänstkorset med svärd.
Det ska bäras på vänster bröst om det är första klassens, andra klassen bäres som band i knapphålet eller på ett släpspänne över vänster bröstficka, riddatecknet bäres om halsen.
Du skriver att du sett bilder där de bär krigsförtjänstkorset ovanför det tyska korset. Detta är nog Spanskakorset som är mycket likt krigsförtjänskorset och bäres ovanför tyskakorset då spanskakorset räknas som finare.

Mvh Torsten
Det är mycket möjligt att det kan vara det spanska man sätt?.
Men denna bild visar klart och tydligt att denna bär guld och silver, och silver fick man inte bära när man fick guld.
Så detta bärs inte som reglementet säger eller!
((Så man kan nu lätt säga. ingen regel utan undantag.))
It was possible to be awarded the Cross in both Gold and Silver. In principle, only the Cross in Gold could then be worn. Nevertheless, a contemporary photo shows both awards being worn at the same time by the then Kapitän zS zV (later Konteramiral zS zV) Dr. Paul MEIXNER .
Bilagor
b1.jpg
b1.jpg (105.22 KiB) Visad 411 gånger

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Sturmscharführern

Inlägg av snorre70 » 25 februari 2008, 21:44

Min senaste figur i bygget är denna Sturmscharführern.
Som jag plockat samman av delar i från TC och DML.
Tycker mycket om stövlarna som TC gör,
Tyvärr blev det inte så bra bilder denna gång, men vem vet jag kanske knäpper nya! :lol:
Bilagor
sss8473.JPG
sss8473.JPG (46.19 KiB) Visad 401 gånger
sss8472.JPG
sss8472.JPG (36.11 KiB) Visad 401 gånger
sss8471.JPG
sss8471.JPG (41.63 KiB) Visad 401 gånger

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem

Inlägg av Jojjan67 » 25 februari 2008, 22:34

Mycket fin figur...

/Johan

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 26 februari 2008, 02:16

Jag har beställt två sådana peadot set från Toys Citys. Av dina bilder att döma verkar de vara klart värda sitt pris. Sitter utmärkelserna fast på uniformerna eller sätter man själv dit dom? Jag hade inte tänkt ha mina Panzervernichtungsabzeichen till camo jackorna. Trevligt att stövlarna är bra. Jag väntar med spänning på att grejerna ska komma. :D

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 26 februari 2008, 16:58

Cyber Joker skrev:Jag har beställt två sådana peadot set från Toys Citys. Av dina bilder att döma verkar de vara klart värda sitt pris. Sitter utmärkelserna fast på uniformerna eller sätter man själv dit dom? Jag hade inte tänkt ha mina Panzervernichtungsabzeichen till camo jackorna. Trevligt att stövlarna är bra. Jag väntar med spänning på att grejerna ska komma. :D
Kan varm rekomendera detta set, jag blev nöjd, men allt på bilden kommer ej med i setet.
Nej sitter bara JK ribbon på jackan allt annat är löst.
För övrigt är det mitt 5 eller 6:e set jag köpt av TC. O kan bara säga att kläderna är mer en ok, men vissa medaljerna är under skandal gränsen. och tyvärr hamnar där oxå Shoulderboards och Collar Tabs, dom är gjorda i gummi :cry:

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Brandenburge Officer

Inlägg av snorre70 » 1 mars 2008, 12:29

Har gjort en Brandenburge Officer från delar i från Toy´s City m.m.
Har hålt på med den till och från i ett tag nu, men nu får den vara klar.
Bilagor
bbo8480.JPG
bbo8480.JPG (58.98 KiB) Visad 320 gånger
bbo8479.JPG
bbo8479.JPG (56.59 KiB) Visad 320 gånger

Användarvisningsbild
glimturen
Medlem

Inlägg av glimturen » 1 mars 2008, 22:16

Mycket trevligt som vanligt Snorre!

Du hinner mycket du!

Hälsn.
Glimturen

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 2 mars 2008, 08:22

glimturen skrev:Mycket trevligt som vanligt Snorre!

Du hinner mycket du!

Hälsn.
Glimturen
Ja man får gå upp tidigt på helgerna, innan tanten vaknar. :lol:

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 2 mars 2008, 12:25

Käck figur Snorre, tycker dock att mössörnen ser lite konstig ut kransen och hakkorset lite för stort liksom krokarden med eklövskrans under. Är dessa Toys Citys också?

Skriv svar