Fordon i skala 1/6
- Cyber Joker
- Medlem
Kul att se att du är igång Glimturen, mycket att göra!! Jag började med att skära till små fyrkantiga bitar av ammoskåpet man fick till och limmade dit dem i hålen på gångjärnen till motorluckorna. Sedan spacklade jag det jämnt. Därefter la jag en grundmålning i grått över hela yttersidan av vagnen. I väntan på bättre delar fräste jag ner kylflänsarna på höger avgaskåpa och gjorde om det till verktysskåp. Det högra borrade jag bara ett hål i och fäste dit en liten plaststump som avgasrör. Mest för att komma igång med projektet. Nu väntar insidan med allt som ska vara där, ska gå loss på stolarna och bänken.
Lycka till Glimturen
Lycka till Glimturen
- Cyber Joker
- Medlem
Sdkfz 250
En liten fråga till er som har Sdkfz 250: an
kommer inte bänken med till bilen!!
Jepp, jag vet.Cyber Joker skrev:Glimturen, du vet väl att skåpen på sidan INTE har vagnens vägg som bakvägg. Skåpen har egen baksida, så man kan ta bort dom som en enhet. Du har jobbat på bra ser jag. Bara man kommer igång så går det av bara farten.
Men tack för tips, det är mycket detaljer på en sån här vagn.
I skala 1:6 blir det dessutom väldigt uppenbart.
Kom gärna med andra intresssanta tips.
Mvh
Glim
Re: Sdkfz 250
Ingen bänk med inte.snorre70 skrev:En liten fråga till er som har Sdkfz 250: an
Inredningen är minst sagt spartansk.
Stolarna är helt off och ratten i fel vinkel.
Ett mysko "skåp" eller nåt kommer istället för ammunitionsskåpet.
CJ har tagit en del bilder i nån tråd om inte denna.
Jag har tyvärr redan sågat och grejjat i min inredning.
Ett och annat finns att köpa på panzewerk eller armorpax.
Då får man också en uppfattning om vad man behöver göra/köpa.....
Mvh
Glim
- Cyber Joker
- Medlem
Har lite detaljfrågor angående 3,7 cm PAK.
- Bilagor
-
- Vad är det avlånga längsgående handtaget på sidan till för.jpg (40.29 KiB) Visad 688 gånger
-
- Vad är den rundade klacken och lilla fyrkantiga plattan till för.jpg (31.81 KiB) Visad 689 gånger
-
- Den diagonala stången är väl medbringare till siktet.jpg (39.49 KiB) Visad 689 gånger
Re: Sdkfz 250
Lite dåligt att bänken inte följer med, det är ju inredning. Är ratten i fel vinkel sitter den inte som på denna bild då?glimturen skrev:Ingen bänk med inte.snorre70 skrev:En liten fråga till er som har Sdkfz 250: an
Inredningen är minst sagt spartansk.
Stolarna är helt off och ratten i fel vinkel.
Ett mysko "skåp" eller nåt kommer istället för ammunitionsskåpet.
CJ har tagit en del bilder i nån tråd om inte denna.
Jag har tyvärr redan sågat och grejjat i min inredning.
Ett och annat finns att köpa på panzewerk eller armorpax.
Då får man också en uppfattning om vad man behöver göra/köpa.....![]()
Mvh
Glim

- Cyber Joker
- Medlem
Nä, snorre70. Ratten sitter så man ska kunna styra och leka med vagnen. I sitt grundutförande är den mer att betrakta som en leksak avsedd för Action Man eller GI Joe. Att få den helt realistisk kräver många månaders arbete och kostar en hel del pengar. Helt realistisk går den dock inte att få till ett rimligt pris för då skulle man behöva byta ut hela hjulupphängningen till bärhjulen. Dessa satt i verkligheten på s.k. torsisions fjädrar liknande dem som sitter i en Tiger. Koncenterar man sig bara på det yttre kan man få till en hyfsad vagn som platsar som bakgrund i ett diorama.

- Cyber Joker
- Medlem
Ja, jag gissar att den lilla runda mojängen som sitter till vänser på slutstycket ska gå emot rundningen när pipan rekylerar. Men det avlånga "handtaget" till höger på sidan av slutstycket har jag ingen aning om vad det är till för.MD650 skrev:Skulle gissa att bild # 2 har nåt med kilen att göra. Likaså bild 3.