Skala 1/6-figursgalleri (stora bilder)

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Låst
Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 27 maj 2007, 21:13

Trevliga britter du gjort Välitalo!

Användarvisningsbild
USMC
Medlem

Inlägg av USMC » 27 maj 2007, 23:06

Mycket fina figurer på sistone! Fint jobbat av alla som postat.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 30 maj 2007, 20:28

Fick lite prylar idag så jag kunde färdigställa några projekt jag hade på gång.
Hitler med In the Past Toys huvud på en DiD kropp med DiD:s bruna Führer uniform samt DML:s Major Krauer med BBI:s huva och mask och ett DiD bälte.
Bilagor
Hitler och Major Krauer.jpg
Hitler och Major Krauer.jpg (90.09 KiB) Visad 698 gånger

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem

Inlägg av Välitalo » 31 maj 2007, 09:13

Trevlig Krauer, CJ!
Kul att se en komplett jaktpilot..

Här är en figur som egentligen inte är komplett än, väntar på en grej från Panzer IV, men jag postar den ändå..

En finsk Löjtnant i Artilleriet, han har fått de insignias jag beställde från Karens Patch Hut.
I övrigt är han lik andra finska officerare, förutom den röda vapenslagsfärgen på Mössa M39 & kragen. På axelklaffarna har han artilleriets flammande bomb, så gott som identisk med svenska arméns LV-märke.

För finnarna var det dock så att de hade ett annat axelmärke för tungt artilleri, men denna officer tillhör det lätta el. medeltunga avdelningarna.

I övrigt bär han k-pist, Suomi KP-31, pistol M-23, (Luger), kniv, (puukko) & kikare.
Bilagor
Finnart2.jpg
Finnart2.jpg (102.68 KiB) Visad 664 gånger
Finnart4.jpg
Finnart4.jpg (117.32 KiB) Visad 664 gånger

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 31 maj 2007, 10:37

Tack så mycket, Välitalo. Komplett och komplett, han fattas fallskärmen. Den var tyvärr slut hos War Toys. Är det någon som har en LW fallskärm över så hör av er.
Blir alltid lika imponerad av dina finnar och allt skratch jobb du lägger ner på dom. Snyggt slitage på kikaren.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 31 maj 2007, 12:15

Så fick jag äntligen mina M44 camo drill uniformer och kan sätta upp min lilla grupp av stridshärdade SS veteraner från östfronten.
Bilagor
Norrmandie 44 på spaning efter Jabos.jpg
Norrmandie 44 på spaning efter Jabos.jpg (129.87 KiB) Visad 649 gånger
Norrmandie 44 ett gäng veteraner från östfronten.jpg
Norrmandie 44 ett gäng veteraner från östfronten.jpg (128.94 KiB) Visad 651 gånger

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 31 maj 2007, 12:47

Snygga figurer CJ!

Välitalo; alltid lika kul att se finnar! Apropå axelklaffar, vilket finsk vapenslag/gren var det som hade en svastika på axelklaffarna?

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem

Inlägg av Välitalo » 31 maj 2007, 13:41

Det var skyddstyrkornas lokala grenar, "Suojeluskunta" var skyddstyrkornas finska namn, vilka härstammade från den vinnande sidan i det finska inbördeskriget.

Skyddstyrkorna tillhörde icke armén, utan var fristående med egna uniformer, (till en början), egna insignier & till & med en egen vapenfabrik, (SAKO) & var annars rätt lika det svenska hemvärnet, med vapen & uniform hemma.

De var som en paramilitär organisation bestående av hängivna patrioter som även sattes in i kriget främst på hemmafronten, (luftvärn, utbildare, m.m.) men även i den reguljära fronten.

De upplöstes -45, men alldeles nyligen har faktiskt finnarna startat upp den ideén igen, nu ska de kallas Landskapstyrkorna & bli Finlands version av hemvärn.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 31 maj 2007, 18:09

Snygga figurer Välitalo och Cyber J

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 31 maj 2007, 19:03

De tre SS veteranerna från de hårda striderna på Östfronten har överförts till Västfronten och förbereder sig för den sista stora offensiven, slaget om Adennerskogarna. De kollar de tyska stridsgruppernas placering inför angreppet på sin karta.
Bilagor
Adenneroffensiven 2.jpg
Adenneroffensiven 2.jpg (90.64 KiB) Visad 611 gånger
Adenneroffensiven 3.jpg
Adenneroffensiven 3.jpg (74.04 KiB) Visad 611 gånger
Gennomgång.jpg
Gennomgång.jpg (93.53 KiB) Visad 611 gånger

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 31 maj 2007, 19:10

Cyber Joker skrev:De tre SS veteranerna från de hårda striderna på Östfronten har överförts till Västfronten och förbereder sig för den sista stora offensiven, slaget om Adennerskogarna. De kollar de tyska stridsgruppernas placering inför angreppet på sin karta.
trevig bild serie cj :)

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 1 juni 2007, 14:52

Här kommer 3 figurer som jag jobbat på den sista tiden, tanken är att de ska utökas med lite fler soldater då och då, och dessa 3 kommer nog säkert byta skepnad innan hela gruppen är färdig. :wink:

Bild

Jag har inte bestämt tid eller plats, utan har gjort dem "generic", så att de ska kunna vara från vilken krigsskådeplats som helst 1943-45. Jag körde min vanliga procedur med ommålningar, vädering osv.

Alla tre tillhör en fältdivision ur Luftwaffe, och den första är en menig skytt. Det enda som skiljer honom från en soldat ur armén är hans uniform under kamouflaget samt bältesbucklan, annars är all annan utrustning identisk med arméns.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Underofficern bär däremot mer Lufwaffe-prylar, det enda som "sticker ut" är arméns MP40-ammoväska.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Denna herre känner ni nog igen. Gamle Nico använde jag för denna bash. Han bär väldigt blandad utrustning; både från armén och flygvapnet, han bär även ett manskapsbälte och en vanlig M43-mössa utan officersbeteckningar.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hitills är jag nöjd med denna grupp, och bered er på att se fler LW-soldater i framtiden!

Angående den blandade utrustningen; under den senare delen av kriget fick Luftwaffes fältdivisioner mer och mer utrustning från armén, vissa av divisionerna togs även över av heer, och det förekom ofta en stor blandning av uniformer och utrustning inom enheterna under den senare delen av kriget.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

vettius

Inlägg av snorre70 » 1 juni 2007, 17:27

vettius har gjort en ny trevlig figur.
Bild
Se flera bilder i från källan,
http://www.combat-1a6.eu/viewtopic.php?t=451

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 1 juni 2007, 17:30

J*vla gangsters som pissar ner Fäderneslandet! :wink:

Haha, nej men ovanlig figur det där, mycket originellt!

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 1 juni 2007, 17:52

panzerIV skrev:Här kommer 3 figurer som jag jobbat på den sista tiden,
Alla tre tillhör en fältdivision ur Luftwaffe, och den första är en menig skytt. Det enda som skiljer honom från en soldat ur armén är hans uniform under kamouflaget samt bältesbucklan, annars är all annan utrustning identisk med arméns.
Hitills är jag nöjd med denna grupp, och bered er på att se fler LW-soldater i framtiden!
och det förekom ofta en stor blandning av uniformer och utrustning inom enheterna under den senare delen av kriget.
Trevlig liten Grupp du gjort, ska bli roligt att få se mer. LW soldater är nice dom med.
Sant det var in så ofta som dom var lika kläda. :)

Låst