För min egen del har åtminstone lusten till att börja bygga igen återkommit. Nu har jag kommit så långt att alla delarna till mitt sedan flera år planerade projekt är uppsorterade och bortklippta från gjutstammarna. Jag har medvetet valt ett långtidsprojekt då detta inte sätter någon tidspress på mig själv och jag då kan bygga i mitt egna tempo...i lugn och ro.
Är bygglusten totalt borta när detta projektet är klart så är det helt enkelt så att plastmodellbygget som intresse har försvunnit helt och övergått i något annat. Är bygglusten kvar när det är klart så fortsätter jag att bygga för att bibehålla intresset och energin.
HGS
Men va fa-----!?
-
- Medlem
-
- Stödjande medlem 2021
Re: Men va fa-----!?
För mig är det mera bygglust än tid och plats. jag saknar desperat ett eget hobbyrum, där grejerna kan stå framme hela tiden så man kan spontant sätta sig ner och pula lite.
Nu har jag allt i en gammal kartong som jag tar till köksbordet tidiga helg mornar och får en stunds egen tid. Det funkar men varje projekt tar sån tid att ibland hinner jag faktiskt tröttna. Men då brukar jag lägga undan den och ta upp den vid ett annat tillfälle. Och ibland tar jag upp nått gammalt och finputsar lite på. Som Tamiyas SU-122 som jag byggde 1988(!) och börjar bättra på lite (Såg också att jag målat den så fult en gång i tiden.)
Men som sagt ett eget hobbyrum......
Sonderling
PS Som ibland inte kan släppa trådens ursprungs händelse. Va fan hände med foten och hur ska jag färdigställa figuren nu?
Nu har jag allt i en gammal kartong som jag tar till köksbordet tidiga helg mornar och får en stunds egen tid. Det funkar men varje projekt tar sån tid att ibland hinner jag faktiskt tröttna. Men då brukar jag lägga undan den och ta upp den vid ett annat tillfälle. Och ibland tar jag upp nått gammalt och finputsar lite på. Som Tamiyas SU-122 som jag byggde 1988(!) och börjar bättra på lite (Såg också att jag målat den så fult en gång i tiden.)
Men som sagt ett eget hobbyrum......
Sonderling
PS Som ibland inte kan släppa trådens ursprungs händelse. Va fan hände med foten och hur ska jag färdigställa figuren nu?
-
- Medlem
Jag har väl pga. rådande omständigheter för ett och ett halvt år sedan en helt annan situation med barnen hos mig ibland. För mig har det största problemet varit att först lusten till modellbygget och samtidigt även energin har saknats totalt. Nu har lusten återkommit och energin återkommer äntligen stadigt igen. Nu har jag äntligen kommit så långt att jag har börjat planera in modellbygget i mitt liv igen. Men jag har åtminstone en bestämd plats i vardagsrummet där jag kan bygga och där barnen vet att det är en stor no-no att vara. Men vägen dit har varit mycket lång och jobbig, men nu är jag åtminstone där. Från och med nu kan det bara bli bättre.
HGS
HGS
-
- Stödjande medlem 2021
Ännu ett va fa? Moment hände i helgen när jag skulle börja med Italeris (ESCI) Hetzer i skala 1/72. Har länge funderat på att bygga den i polska AK´s beteckningar.
Men ser att del nr 21a saknas, gun mantlet en ganska vital del?! Det värsta är att jag såg att den hängde löst förra helgen när jag studerade ritningarna. Ska jag säkra upp den med tejp som jag kan göra ibland. Äh jag ska ju börja med den nästa helg ju.
Så jävla dumt, den är helt väck och jag vet ju inte ens när och var den försvann. Har letat igenom lådor på må få men ger upp.
Skickar ett mejl till Italeri på vinst och förlust och hoppas att de har reservdelar.
Men luften gick ur lite grann.
Annars får man bygga den från tjeckiska upproret 45, då var den bara kulsprute beväpnad utan kanon.
Sonderling
Men ser att del nr 21a saknas, gun mantlet en ganska vital del?! Det värsta är att jag såg att den hängde löst förra helgen när jag studerade ritningarna. Ska jag säkra upp den med tejp som jag kan göra ibland. Äh jag ska ju börja med den nästa helg ju.
Så jävla dumt, den är helt väck och jag vet ju inte ens när och var den försvann. Har letat igenom lådor på må få men ger upp.
Skickar ett mejl till Italeri på vinst och förlust och hoppas att de har reservdelar.
Men luften gick ur lite grann.
Annars får man bygga den från tjeckiska upproret 45, då var den bara kulsprute beväpnad utan kanon.
Sonderling
-
- Medlem
De kan skicka dig nya delar, men till skillnad från Revell, som gör det gratis, så tar Italeri betalt!
Även Special Hobby skickar nya delar helt gratis.
HGS
HGS
-
- Stödjande medlem 2021
Ja jag fick just reda på att det skulle ha 4 euro.HomeGuardSoldier skrev: ↑01 aug 2024 08:32De kan skicka dig nya delar, men till skillnad från Revell, som gör det gratis, så tar Italeri betalt!
HGS
Men jag skiter i det, jag blev lite inspirerad att bygga versionen från Prag upproret 1945 där man endast har en MG34 där kanonen skulle varit. Det verkar i stort sätt vara målad i röd grundfärg med diverse graffitti, så det kan ju se fränt ut. (Eller totalt amatör mässigt.)
Ja Heller skickar gratis också men då var det iofs deras eget fel. Köpte en SAAB j21 där huven var trasig. I detta fall var det egentligen mitt eget.
Hör ihop med ett annat problem i det att jag inte har nån arbetsyta annat än köksbordet. Där jag får släpa fram och tillbaka mina grejer. Det är inte första gången saker försvinner på vägen om jag säger så. Men nu har jag sagt att nu när grabben flyttat hemifrån spå gör jag om hans rum till ett hobbyrum.
Sonderling