Visa upp dina modeller och dioramor!

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 februari 2019, 06:56

Nästan två år efter far-och-son-projektet så har det blivit en stor mängd 1:72-flygplan till, närmare bestämt 9 stycken, varav 7 är byggda förra året.

Nu ska jag, så snart hobbybutiken hemma har beställt hem den, bygga en till flygplansbyggsats i 1:72 - en Junkers Ju 87R-2 Stuka - och därefter kommer jag helt och hållet att övergå till större skalor.

Men här är i alla fall de tre flygplansmodeller som jag är mest stolt över.

Det helgråa flygplanet hade totalt 22 trådar som mycket tålmodigt med superlim och pincett skulle limmas på plats, ett arbete som bara det tog 6 timmar. Jag höll på att bli skogstokig, och nu när jag ser på flygplanet så undrar jag hur i h*****e jag lyckades.

Det sovjetiska flygplanet hade blivit helt perfekt om jag bara inte hade varit aningen för grovfingrig med det alldeles utmärkta säkerhetsbältet, som tyvärr gick sönder. Det mest intressanta är dock alla stenciler på ryska.

Det enda jag ångrar med min Spitfire är att jag då inte visste att man skulle lägga ett lager med blank klarlack under dekalerna för att undvika försilvringseffekterna (titta på serienumret så ser ni exakt vad jag menar). Hade det inte varit för den enda detaljen så hade jag fått till en helt perfekt flygplansmodell.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av HomeGuardSoldier » 10 juli 2021, 17:54

En Marlet IV, dvs. en F4F-4 Wildcat i tjänst hos Fleet Air Arm, det flygande vapenslaget inom Royal Navy under VK2, i den lilla skalan 1:72. Just det här flygplanet tjänstgjorde hos No. 888 Naval Air Squadron mellan hösten 1942 och senvåren 1943 och var stationerad ombord på HMS Formidable.

Byggsatsen är den alldeles utmärkta från Airfix och går som det syns på bilderna även att bygga med bakåtfällda vingar i förvaringssyfte ombord på hangarfartygen. Dekalerna som möjliggjorde det här bygget kommer från Xtradecal och har artikelnummer 72-140. Som ett stort frågetecken från min sida måste jag dock tillägga att det är ganska oklart exakt hur tillvalet med fällbara bränsletankar för versionen med utfällda vingar överhuvudtaget ska kunna gå att fästa under vingarna, för det finns inga hål som går att borra från insidan.

Det var faktiskt ett ganska komplicerat bygge, särskilt med tanke på de bakåtfällda vingarna och landningsstället, som innehöll massor med små, tunna plastdelar, som på något sätt skulle limmas på plats. Men det gick till slut.

Hoppas att ni tycker om det och tack för att ni läser!

HGS

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av JohnT » 27 oktober 2021, 20:23

Jag har byggt mig ett flygvapen i skala1:1250
Transportflygplanen och 43 skolplan saknas
Men kommer så småningom
Och HMS Gotland är ute vid Hårsfjärden med sina Hartar
F2E15BDC-BE53-4C26-B943-2997FE0076E7.jpeg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Markus Holst » 27 oktober 2021, 20:41

Det var ambitiöst! Bravo!

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Psilander » 12 mars 2023, 03:38

Och HMS Gotland är ute vid Hårsfjärden med sina Hartar
Vill inte vara sån men HMS Gotland hade S 8 Hawker Osprey, inte B4 Hawker Hart,
även om de är närbesläktade

Skriv svar