Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 18 april 2021, 11:31

Piloten är till 95% färdig, det visade sig att färgen XF-59 Ökengult var precis rätt färg för att återge den beigefärgade pilotdräkten som användes fram till slutet av 1960- / början av 1970-talet, när den grönfärgade pilotdräkten - använd av både Viggen- och Draken-piloter fram till 1990-talet, infördes.

Jag har gett honom en orange halsduk, som faktiskt går att urskilja genom huven, men gradbeteckningen syns dessvärre knappt.

Att den här Hasegawa-byggsatsen inte är gjord för att vare sig en pilot ska sitta i förarkabinen eller att landningsstället ska vara infällt märker jag. För att den här pilotfiguren - egentligen en Viggen-pilot - skulle få plats var jag tvungen att kapa av benen strax under knäna, där jag nu har tänkt att använda lite milliput, en slags tvåkomponentsmodellera som härdar och blir stenhårt, och fastlimmade ståltrådsbitar för att tillverka nya ben.

Även de två markanta kartfickorna på pilotdräkten har jag slipat bort, då dessa inte fanns på den motsvarighet, som användes under 1960-talet.

De sista 5% som återstår hoppas jag få klart idag, så att katapultstolen med fastlimmad pilotfigur kan limmas på plats.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av Hans » 18 april 2021, 11:51

Snyggt, för övriga var orange FC's färg.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 april 2021, 09:38

En displaysockel av spillträ från jobbet har tillverkats. För att se till att flygplanet sitter stadigt på plexiglaspinnen men ändå går att ta av om man skulle vilja titta närmare det så har jag använt mig av skumgummi.

Det fungerar jättebra faktiskt! Man måste bara se till att lirka av och på flygplanet med lite försiktighet.

Just nu så har träsockeln fått en grå grundfärg och tanken är att den senare ska spraymålas svart med ett eller två lager blank klarlack över.

I skrivande stund återstår endast det sista arbetet med träsockeln, det sista arbetet på radarjaktrobotarna, viss detaljmålning samt ett lager med blank klarlack över hela flygplanet.

Därefter är det helt färdigt.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av Hans » 24 april 2021, 09:51

Wow!

Går det att vinkla planet lite?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 april 2021, 15:19

Jag kan försöka i alla fall. Det var ju också ett misslyckat försök att bygga ett stativ och den kan jag testa på hur man kan böja plastpinnen utan att denna smälter helt och hållet.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 25 april 2021, 16:10

Nu har hela flygplanet - minus huven och vindrutan, vars ramverk kräver mer detaljarbete - fått ett skyddande lager med blank klarlack och nu får det torka i lugn och ro. Eventuellt så tar jag tag i det sista området imorgon efter jobbet, om jag orkar, annars så tar jag det senare i veckan så att jag kan ägna nästa helg åt slutarbetet på Rb 27 samt slutmonteringen av samtliga delar.

Jag lyckades med lite försiktigt hanterande av en tändare faktiskt böja plastbiten och provet med flygplanet visar att det ändå står stabilt på underlaget.

Jag överger också idén att ha flygplanet avtagbart ifrån stativet utan kommer att limma fast detta permanent istället.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av Hans » 25 april 2021, 16:54

Böjen vart väl bra. Värmd plast kan vara bökigt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 25 april 2021, 17:11

Tack Hans,

jo, det krävde en hel del fingerspetskänsla och precis rätt mängd värme för att böja plaststaven, för att göra om stativet en gång till vill jag inte.

Jag har faktiskt kommit på en lösning för att få flygplanet avtagbart från stativet, inte minst i förflyttnings- och transportsyfte.

Modellera! Jag har tre lufttätt förpackade enkilosförpackningar i hobbyrummet och det torkar faktiskt relativt snabbt. Ett test med det misslyckade stativet visade att skumplasten utan problem går att skära och slipa bort, därefter är det bara att låta leran torka medan en plastpinne är instucken.

Därefter är det bara att sticka in pinnen igen så sitter den både stabilt samtidigt som också bakdelen får lite mer vikt.

Men allra först måste klarlacken torka ordentligt, för annars kommer det att fastna massvis med småbitar skumplast på den.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 29 april 2021, 19:15

Nästan i mål...

Den här helgen kommer det allra sista arbetet att läggas ner på både träsockeln och flygplanet med tillbehör, med nästa helg inplanerad som "reservbyggtid", ifall något oväntat skulle inträffa eller om jag av någon anledningen helt enkelt inte skulle hinna med allt.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 1 maj 2021, 10:31

Displaybasen är i praktiken helt klar. Kanske någon enstaka fläck som behöver fixas med klarlack, men det är också allt.

Jag valde att slipa om hela träsockeln på nytt med det finaste slippappret som fanns i hobbyrummet. Därefter vattenpolerade jag plaststaven, målade på tre lager blank svart färg på träsockeln samt två lager blank klarlack över allting, som nu får torka i lugn och ro.

Det fula stället längst upp på den genomskinliga staven kommer man ändå inte att se när allt är klart.

Jaktrobotarna, som alla fyra nu är färdiga, har jag tänkt att fästa på plats med hjälp av små gembitar, som sticks in genom hål i både jaktroboten och fästet. Det borde säkerställa att de inte lossnar av någon anledning.

Jag hade gärna detaljerat flygplanet ännu mer, men tyvärr så har tiden inte funnits där och jag vill hemskt gärna få det klart den här helgen för att kunna koncentrera mig på något annat nästa helg och framåt. Jag har ju även mitt heltidsjobb måndag till fredag att sköta och det kräver också energi och tid för återhämtning.

Imorgon är det också tänkt att jag ska fotografera ta det sista bilderna av det färdiga flygplanet. Jag har redan sett ut en naturskön plats för detta.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 2 maj 2021, 18:19

Hans är nöjd och så även jag. Med några fler veckor på mig att detaljera ännu mer så hade nog resultatet blivit ännu bättre, men jag ville avsluta det idag, två veckor innan överlämnandet.

Det har varit mycket roligt att utmana sig själv och att "bli tvingad att" även våga bygga moderna jetflygplan i den större skalan 1:48, då jag normalt sett är totalt insnöad i VK2-flygplan i skala 1:72.

Det är absolut inte fel att våga vidga sina vyer med jämna mellanrum! Tvärtom så är det bara nyttigt.

Resten av året vill jag fortsätta att reducera högen av 1:72-byggsatser i hobbyrummet, men det är inte omöjligt att jag även nästa år tar mig an ännu ett beställningsjobb.

Tre bilder till följer.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

1:48 J 35F FC - FÄRDIGT

Inlägg av HomeGuardSoldier » 2 maj 2021, 18:20

De tre sista bilderna.

Tack så mycket ni som har läst den här byggtråden!

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av Hans » 24 maj 2021, 11:01

Nu står den i Vikingstad.

MVH

Hans
Bilagor
thumbnail.jpg

Skriv svar