Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av Hans » 28 februari 2021, 19:51

De beige vore perfekta, men han hade en orange halsduk. Jag har den kvar fortfarande.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 1 mars 2021, 06:55

Vad tror du om den här, fast målad i beige och med en orange halsduk?

https://www.ebay.com/itm/PJ-Production- ... 3348293658

Den ser ungefär ut som US Navy Pilot Modern, Seated, men har visiret nere och syrgasmasken på.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av Hans » 1 mars 2021, 09:51

Bra jobbat, blir bra, tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 1 mars 2021, 19:46

Då är pilotfiguren beställd.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 7 mars 2021, 18:28

De andra jaktrobotarna har kommit och arbetet på båda två är påbörjat. Dessvärre är den vita färgen slut och måste köpas in på nytt.

Jetmotorn är också helt klar att skjutas in i bakdelen på flygplanet, när även detta är klart för dekalarbetet.

Härnäst måste jag förbereda hjulhusen för landningsställsluckorna, då dessa annars helt enkelt kommer att falla inåt och inte vara stabilt fastlimmande...och därmed redo för spackling och slipning inför slutmålningen.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 7 mars 2021, 18:30

Det återstår inte heller så mycket att limma fast på flygkroppen. Kabinhuven är torrpassad och ska passa när det väl gäller.

Nästa vecka tar jag nya tag.

Tack för att ni läser!

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av Hans » 7 mars 2021, 19:23

Det är vi som tackar för läsningen HGS.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 12 mars 2021, 21:13

Hela arbetsveckan nu så har jag funderat och funderat. Hur i h...e ska jag få landningsställuckorna att sitta fast utan att riskera att dessa åker inåt så fort någon petar för hårt eller flygplanet råkar åka på en kraftig smäll?

Jag funderade på komplicerade lösningar som att stötta upp hjulhusen med plastbitar, som sedan skärs till till exakt rätt längd. En tidsödande lösning, som kräver tid, tålamod och lim.

Men igår kom jag på den jätteenkla lösningen: Kludd!

Från början till slut tog hela processen med att fylla håligheterna med kludd och torrpassa luckorna för att se om mängden häftmassa räckte bara 45 minuter! Och resultatet ser jättebra ut.

Varför göra något enkelt komplicerat? Det finns ingen anledning.

Samtidigt så har jag fastställt att den främre luckan till stjärthjulen är för kort för att kunna täcka hela utrymmet. Detta får lösas med lite spackel och färg helt enkelt.

Detta framsteg betyder att processen med att spackla och slipa äntligen kan börja.

Mer bilder kommer antingen på onsdag eller på söndag.

Tack för att ni läser!

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 13 mars 2021, 16:14

Då har jag satt ihop katapultstolen ifrån byggsatsen samt torrpassat denna och kabinhuven. Sidorna var jag tvungen att slipa ner lite grann för att den skulle få plats, men nu så går det jättefint. De nedre detaljerna på katapultstolen syns knappt med huven stängd och med piloten på plats så tror jag inte att man måste superdetaljera hela stolen, bara utlösningsanordningarna som piloten måste använda i absoluta nödfall.

Från och med imorgon börjar arbetet med att spackla och slipa. Eventuellt så kommer jag, trots att den kan brytas av, att limma fast det främre pitotröret, så att nosens form går att få till med spacklet. Jag var tvungen att borra lite i noskonens spets för att återskapa hålet, där pilotröret ska in.

Arbetet med förarkabinen gör jag nog sist av allt, precis innan det är dags att måla flygplanet i aluminiumfärgen.

Tack för att ni läser!

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av Hans » 14 mars 2021, 10:45

Om du ger dig in i IPMS kan du väl posta här.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 14 mars 2021, 16:15

Pitotrören ville jag hemskt gärna ha på plats innan det är dags för grundmålning av flygkroppen, förskuggningen av panellinjerna samt den slutgiltiga aluminiumlacken. Förhoppningsvis så kommer de mörkare linjerna att synas igenom färgen och ge lite liv åt en annars ganska så tråkig och monoton flygkropp.

Jag beslöt mig för att tillverka dessa av två gem och limmade de sedan på plats med hjälp av superlim. När detta här härdat fram till mitten av nästa vecka så ska jag försöka mig på att slipa framför allt det främre pitotröret i en mer korrekt form, alltså avsmalnande mot spetsen och bredare mot fästet i noskonen.

Men jag lyckades få det bakre röret lite grann för vasst.

Men nu så kan de två rören åtminstone inte bara råka brytas av när jag eller någon annan hanterar flygplanet.

Jag ska försöka få tag i vattenlösligt modellbyggespackel, som är betydligt lättare att lägga på plats och därefter avlägsna överflödet med en fuktig bomullspinne. Det nuvarande är inte lika lätt att avlägsna med hjälp av vatten.

Tack för att ni läser!

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 21 mars 2021, 14:17

Den här helgen har jag ägnat åt den allra sista utrustningen som ska på plats innan piloten slutligen anländer med posten och kan målas resp. limmas på plats i katapultstolen.

Siktlinjeindikatorn och vindrutan är båda två på plats, likaså är positionsljusen målade och klarlackade.

Även Robot 28 är målade och klara.

Däremot upptäckte jag en miss från min sida. Jag hade beställt fel Robot 27, trots tydliga referensbilder och efterforskningar. Det skulle vara AIM-26B Falcon och inte AIM-4G Falcon. Robot 28 (AIM-4D) var som tur var helt rätt.

Men denna är nu åtminstone beställd och borde komma under april månad, vilket ändå ger mig gott om tid att måla dessa och få de allra sista detaljerna på plats. Under påsk har jag ändå planerat att lägga ner lite krut på bygget och få så mycket som möjligt gjort.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 21 mars 2021, 14:23

Katapultstolen är också helt färdig. Referensbilderna visade en mycket kraftig ljusgrå färg, som jag fick till ganska väl. Här angav bygganvisningen svart, vilket var helt fel! Jag såg också på en andra referensbild att en grön kabel gick från den högra sidan av huvudkudden och försvann ner på stolens högra sida, men två försök att imitera denna fallerade, så där har jag tillfälligt gett upp.

Nästa helg så ska jag pröva med den gamla och hederliga metoden att värma en plastbit under en tändare och sedan dra ut denna till önskad tjocklek.

Även de små dekalerna kom till 99% på rätt plats!

Sittdynan valde jag att lägga ner lite mindre krut på, då en pilot kommer att sitta där och täcka över de mesta av detaljerna. Dessutom så blir ju piloten ett blickfång, och detaljerna längst ner kommer ändå inte att synas då de är inkilade längst ner i sittbrunnen.

Tack för att ni läser!

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av Hans » 21 mars 2021, 22:18

Ser förbaskat bra ut.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 2 april 2021, 09:55

Äntligen så sker det lite framsteg. Jag har börjat spraymåla flygplansskrovet, och i skrivande stund torkar aluminiumfärgen samtidigt som hobbyrummet luftas, något som verkligen behövs.

Jag är lite besviken på huvmaskeringssetet. Det ska vara för en J 35 F/J, men verkar vara gjort för den tidiga huven. Dessutom så tycker jag att det var dåligt genomskuret. Maskeringstejpen till den bakre huven passar inte, så denna kommer jag nog att måla för hand istället. Men till vindrutan så passade den helt perfekt.

Däremot så syns ett ställe på vänster sida, där jag har spacklat och slipat och därefter spacklat och slipat igen, men där det icke-vattenbaserade spacklet fortfarande syns. Jag ska nog slipa om det stället på nytt och därefter måla om detta området igen.

Annars är jag nöjd med framgångarna hittills. Målsättningen är att - om det hinns med - applicera och klarlacksförsegla dekalerna under påskhelgen.

I bakgrunden syns alla modellbyggeprojekt som väntar på att bli färdigbyggda. Jag har att göra under flera år framåt om det skulle behövas, t.ex. om jag mot förmodan skulle få Kinesiska Pesten och tvingas sitta i karantän under ett par veckor.

Tack för att ni läser!

HGS

Skriv svar