Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 21 februari 2021, 09:25

Nu tar jag en paus ifrån det här bygget och påbörjar nästa vecka J 35-bygget åt Hans. Och då kommer jag äntligen att ha med kvalitetsdekaler ifrån Hasegawa att göra.

Fram tills dess hamnar min MT-402 i vitrinskåpet.

Jag var tyvärr tvungen att beställa ännu ett ark med de finska dekalerna från InScale Productions, som med ett eller två lager flytande dekalfilm med nöd och näppe går att använda. Utan den flytande dekalfilmen så gick de minsta dekalerna t.o.m. sönder efter att ha doppats i dekalvattnet!

Bilden av min Mersu i vitrinskåpet visar också varför jag mer eller mindre är tvungen att göra det; utan den väl synliga dekalen under luftintaget till motorn så ser en Bf 109 lika naken ut som en bergsbestigare utan sina bergsbestigningsstövlar.

Men nu vet jag åtminstone hur de här milt uttryckt jättekänsliga dekalerna ska tacklas, nämligen med påpenslad flytande dekalfilm och en mycket stor dos av försiktighet. Man får inte heller peta av dekalen alltför mycket med fingret utan måste använda en trätandpetare...

Fast det återstår inte så många dekaler nu, bara till ett fåtal ställen. Och när det arbetet är klart så har jag en mer eller mindre tvättäkta finsk Bf 109G-6 till slut, och kan äntligen påbörja nedsmutsningen samt antenntråddragningen.

Tack för att ni läser!

HGS

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11098
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av sveahk » 22 februari 2021, 15:54

Bra jobbat HGS! Och lycka till med den luxemburgiska Draken!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 22 februari 2021, 17:20

Tackar och bugar som ödmjukast!

Det här bygget blir en förövning inför ett nybygge av en betydligt större Mersu i 1:32, ett bygge som jag har tänkt att påbörja i år men det blir sannolikt sent i höst eller tidigt nästa år. Nu är jag också beväpnad med mer korrekt information om märkning, målning m.m. av de finska Bf 109G-6:orna. Återigen så blir det en fiktiv MT-473, fast den här gången med mycket mer rutin som modellbyggare än för fyra år sedan. Jag har också fått hjälp med specialdekaler så som det korrekta serienumret på stjärtfenan.

I efterhand så fattar jag inte hur den gamla stora Mersun överhuvudtaget lyckades bli byggd då vi vid det tillfället saknade ett hobbyrum helt och hållet samt hade en 1-åring och en 5-åring hemma. Samtidigt som byggsatsen varje kväll var tvungen att läggas utom räckvidd från framför allt den allra minsta. Men det gick ändå på något sätt.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 februari 2021, 18:01

Tamiyas Messerschmitt Bf 109G-6-byggsats har hittills faktiskt varit en sådan fröjd att bygga att jag har beställt en till! Det är kul när byggsatsen "faller ihop av sig själv".

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 9 maj 2021, 11:30

Då har arbetet med min Mersu återupptagits och nu är samtliga dekaler på plats. Nåja...jag struntade helt och hållet i de som ska sitta på landningsställhjulen, då dekalerna från InScale Productions gick mig på nerverna och det med råge.

Så nu har jag äntligen min "tvättäkta" finska Bf 109G-6 så nära som den kan komma ett originalflygplan i alla fall. Samtidigt som skitdekalerna från InScale Productions gjorde det möjligt att bygga en finsk Messerschmitt så tycker jag också att de faktiskt fulade ner flygplande genom att man ser en ganska tydlig försilvringseffekt under den nödvändiga men onödigt stora och tjocka påpenslade dekalfilmen som användes på dessa dekaler.

Det gick trots allt åt tre dekalark från InScale Productions för att möjliggöra det här bygget, och då är de allra flesta dekalerna helt oanvända!

På onsdag ska jag ta tag i nedsmutsningen så som avgassot och krutrester samt få antenntråden på plats. Under tiden så får det andra lagret matt klarlack torka och härda i lugn och ro medan hobbyrummet luftas för att undvika onödiga lungbesvär i framtiden.

Tack för att ni läser!

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av Hans » 9 maj 2021, 12:01

Jag är imponerad av detaljrikedomen på en så pass liten modell.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 14 maj 2021, 09:38

Tack Hans,

jo, Bf 109 var inget stort flygplan (jag har stått jämte det som står utställt i Luftwaffenmuseum i Berlin-Gatow) och i skala 1:72 så är det verkligen inte lätt att få dit alla alla varningstexter med mera.

Överlag så är jag mycket nöjd med det här bygget, då jag faktiskt lyckades få dit 99% av alla dekaler som ska sitta på en tvättäkta finsk "Mersu". Däremot så ångrar jag beslutet att använda InScale Production-dekalerna, som i slutändan fulade ner det slutgiltiga intrycket av den här flygplansmodellen. Tanken var ju att kunna använda den här som ett utställnings- och tävlingsobjekt när den Kinesiska Pesten väl är över, men det sket sig totalt den här gången.

Kanske jag bygger om det här flygplanet i den här skalan en gång till och då ser till att hitta andra korrekta dekaler till en tvättäkta "Mersu", så som de var märkta. För en precis likadan kvalitetsbyggsats från Tamiya har jag i hobbyrummet.

Först följer tre bilder som visar flygplanet snett fram- och bakifrån.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 14 maj 2021, 09:41

Förutom avgassotet på flygkroppens sidor så vet jag att området bakom oljekylaren mycket snart efterlämnade spår av olja på undersidan av flygplanet, och även detta har jag försökt att imitera.

Personligen så gillar jag förbandsemblemet tillhörande HLeLv 34 "Kotka". Jag tycker helt enkelt att fågeln ser skithäftig ut!

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 14 maj 2021, 09:44

Jättekul att se alla varnings- och anvisningstexter för flygmekanikerna på finska! För mig som hobbyintresserad så är det otroligt att de får till alla texter i det här lilla formatet, som faktiskt skala 1:72 innebär.

Stort tack till ni som har läst!

HGS

Skriv svar