Själv blev jag en stund helt perplex? Fattar de inte att Nazi-Tyskland hade hakkors? : tänkte jag. Kände jag var tvungen att förklara the bleeding obvius.
Se undrade jag, när tog man bort hakkorsen ur modellbyggsatsernas dekalark? Tror att det på 80-talet började bli frivilligt men på 90-talet var de definitivt borta. Ett tag fanns de som två dekaler som skulle fogas samman till ett hakkors men de verkar också försvunnit. Även finska märken har försvunnit har jag märkt, oftast är det numera efterkrigs märken med en blåvit cockard. Och även de pytte små märkena som tillhörde olika SS divisioner eller afrikakåren i skala 1/72, har försvunnit. (Ett tag var de liksom överstrukna i efterhand)
Ett tag var dessa märken guld värda i dekalsamlingen, såna man fått över när man byggde en version av axelmakternas allierade, men sedan kunde man ju beställa special ark på nätet. (Att hitta en vintage modell med korrekt märkning känns fortfarande som att hitta en skatt.)
Själv kände jag hur man fick vatten på sin kvarn, att det blir ett slags historieförfalskning.

Sonderling
Och hur gick det med Me110, ja min vana trogen att läsa bruksanvisning efteråt var lite lika även här. Efteråt läste jag referens litteratur och upptäckte att jag dels valt för små hakkors och dels satt den på fel hörn på stjärt rodret. Gah!