Leo Kessler

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Leo Kessler

Inlägg av lampros » 9 januari 2013, 12:27

B Hellqvist skrev:Återupplivar en gammal tråd, då jag fick för mig att kolla upp vad som gavs ut av Leo Kessler (Charles Whiting) i Victorypocketserien. Alltid kan det tjäna som referens för någon, särskilt som några av Wotanböckerna har kommit i nytryck.
Är det "Dödskalledivisionen" och "Det svarta gardet" du tänker på? Dessa kom nyss på Fischer&Co, möjligen övertaget av Lind&Co:

http://www.lindco.se/forfattare/leo-kessler/

Eller har det kommit fler böcker på svenska nyligen? Eller syftar du på engelska nytryck?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Leo Kessler

Inlägg av B Hellqvist » 9 januari 2013, 13:56

Det är de båda, ja. Engelska nytryck har jag ingen koll på.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Leo Kessler

Inlägg av B Hellqvist » 11 augusti 2013, 16:12

Jag hittade en Leo Kessler-pocket på ett antikvariat, och tyckte att det kunde vara kul att se hur den höll upp mot t.ex. Sven Hassels alster. Det var trots allt närmare 30 år sedan jag senast läste något av Kessler, och de fem spänn boken kostade var inte alltför oskäligt. Så här kommer en recension av "Sista tåget", utgiven 1981 som en översättning av "Blood and Ice", som ursprungligen publicerades 1977. Det är en liten tunn volym på 157 sidor, hälften av en ordinär Hasselbok och med ungefär en tredjedel mindre antal tecken per sida, så den motsvarar kanske en tredjedels Hasselbok i längd. År 2010 gav Fischer & Co förlag ut ett par av böckerna i nytryck, men det verkar som om utgivningen avstannat.

Handlingen utspelar sig huvudsakligen i Ungern under vintern 1944-45, med tyskarnas försök att bryta Röda arméns inringning av Budapest. Fanjunkare Schulze, den tillsynes enda namngivna överlevande från Kesslers fiktiva SS-regemente "Wotan" (det framkommer inte vad det blivit av t.ex. von Dodenburg m.fl. personer från tidigare böcker), blir enrollerad till det likaledes fiktiva SS-regementet "Europa", anfört av den fanatiske Obersturmbannführer Habicht (omväxlande refererad till som "överste" och "överstelöjtnant"). "Europa" består av tämligen oerfarna frivilliga från Nederländerna, Frankrike, Danmark, Sverige, etc, och ingår i 5. SS-Panzerdivision “Wiking”.

Ramhandlingen är operation Konrad I-III, där bl.a. 4. SS-pansarkåren bröt igenom inringningen. SS-regementet “Europa” får i uppdrag att anfalla genom den bergiga terrängen norr om Budapest. Kessler har lite problem med geografin, då han anger att bergen når 5000 m.ö.h., eller lite högre än de högsta topparna i Alperna. Detta skänker visserligen en del dramatik åt handlingen, men höjden på bergen är egentligen bara 500 m.ö.h. [ETA: han kan ha skrivit "5000 feet" - 1500 meter - som sedan blivit felöversatt.] Nu är väl inte en billig kioskroman något man räknar som en källa för korrekt information, men likt storebror Hassel, så har Kessler gott om faktafel i sin bok. Kpistar skjuter spårljusammunition, Hans-Ulrich Rudel har förlorat ena benet ett par månader tidigare än vad man kände till, Panzerschreck väger bortåt 50 kilo (eller närmare fem gånger för mycket), en Tigerstridsvagn har 90 mm:s kaliber på kanonen, Rudel utför markattack med Messerschmitt 262 (beväpnad med 20 mm:s akan i vingarna, inte fyra 30 mm:s akan i nosen...), Obersturmbannführer Hans Dorr dör ett par månader för tidigt, konstnären Kollwitz och staden Kolberg förväxlas, Brigadeführer Rumohr dör i strid när han egentligen begick självmord, 4. Luftwaffe-Feld-Division finns kvar ett halvår efter den officiellt upplöstes... Fast jämfört med Hassel så märks det ändå att Whiting/Kessler har läst på bättre, även om det inte inger något större förtroende för Whitings faktaböcker...

En episod som verkad osannolik, men som visade sig stämma, är när Rudel har kallats till Hitlers högkvarter för att få de gyllene eklöven till sitt riddarkors. Vid mötet frågar Hitler om Rudels åsikt om läget i Budapest, och enligt Rudels självbiografi så inträffade detta verkligen. I övrigt väver Kessler in historiska skeenden betydligt bättre än Hassel, och nivån på storyn är kanske inte lika häftig som Hassel, men i varje fall lite trovärdigare. Boken tar sig rentav på slutet, och skulle kunnat bli en hyfsad film på 60-talet (inspelad i Jugoslavien med några västerländska stjärnor i viktigare roller). Översättningen är OK, men klumpigheter som “57:e Gevärsarmén” och det faktum att det saknas några rader text på tre ställen i boken gör att det hela känns lite billigt. Betyget för “Sista tåget” blir 2 av 5.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Leo Kessler

Inlägg av lampros » 11 augusti 2013, 18:23

Tack för denna recension av "Sista tåget". Whiting är okej att läsa, man vet ungefär var man har honom. Han skriver inte uppåt väggarna märkligt som Hassel.

Hassel har fler genialiska glimtar men lika många svackor. Whiting är jämnare.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Leo Kessler

Inlägg av Cyber Joker » 19 augusti 2015, 10:47

Har precis läst de två första böckerna om "stormdivision Wotan" påminner i mångt och mycket om Sven Hassel, samma eländiga skit. Som påstådd varande krigshistoriker så förvånar man sig över hur okunnig Charles Whiting var när han skrev böckerna. På ett ställe som utspelar sig någon gång 1940 - 41 står det att de precis fått ut det nya maskingeväret MG 42 som hade en eldhastighet om 800 skott i minuten eller när han skriver att Panzer IV har en dieselmotor, mig veterligt kom MG 42 ut först 1942 och hade en eldhastighet på 1500 skott/min och Panzer IV hade en Maybach bensinmotor. Whiting borde veta att alla tyska stridsvagnar hade bensinmotorer. Böckerna är en blandning av brutalt våld blandat med lite sex.
Är det någon som vet exakt när han skrev böckerna om Wotan?

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Leo Kessler

Inlägg av NIL » 19 augusti 2015, 19:02

Det har även kommit ut andra böcker av Leo Kessler, jag kan dock inte svära på om det är CW som står bakom dom också eller om Leo Kessler är ett kollektivt namn. Han/hon/dom har skrivit några böcker om bergsjägarna i Stormtrupp Edelweiss samt några fristående verk. En bok handlade om Frankrike i maj 1940 och beskrev hur stridsvagnar av modell Tiger III korsade den franska landsbygden i 90km/h. Detta tror jag dock är en översättningsmiss snarare än ett resultat av en författares penna. Det som har fått mig att fundera över om det kan vara fler än en författare som döljer sig bakom pseudonymen Leo Kessler är att korpralen Matz stupar i en bok för att senare vara vid liv i en bok som utspelar sig under ett senare skede av kriget.
Äh, det löser sig.

Skriv svar