Hostile Waters

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Hostile Waters

Inlägg av Jonteman » 17 maj 2002, 21:17

Tjena!

Har nån av er sett Hostile Waters som handlar om en händelse när en amerikansk u-båt krockade med en sovjetiskt kärnvapen u-båt. Detta hände på 80-talet... Filmen är dock från sent 90-tal med bla. Max von Sydow i en tråkig roll. Du Henric E borde kanske se den med ditt u-båts intresse...

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 17 maj 2002, 21:22

Ja, jag har sett den. Det var visserligen ett tag sedan, men efter vad jag kommer ihåg så var den "sådär". Om jag inte minns fel så spelade Rutger Hauer rysk kapten. En ganska OK film för en regnig lördagskväll, speciellt om man är intresserad av ubåtar.


~Henric Edwards

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

HW

Inlägg av Someone » 27 maj 2002, 07:40

Den gick ju i fredags på kanal 5.. OK men inte så mycket bra.. bra skådespeleri dock.. men rätt kass budget..

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Re: HW

Inlägg av robert nordin » 27 maj 2002, 14:14

Someone skrev:Den gick ju i fredags på kanal 5.. OK men inte så mycket bra.. bra skådespeleri dock.. men rätt kass budget..
Boken ("Fientligt hav" av Huschthausen, Kurdin, White) är dock läsvärd.

Bl a får man läsa om den amerikanske ubåts-cowboyen Von Suskil, som
man (ryssarna) ansåg vara skyldig till förlisningen´, och hur ryssarna regisserade en liten undervattenstrafikolycka, där USS Augusta genomför en ombordläggning med en Delta ubåt. Skadorna på Augusta kostade x antal miljoner att reparera och von Suskil fick inget nytt befäl.


De sovjetiska ubåtscheferna skulle oxå straffas, men Rusts lilla flygtur
bidrog till att straff ej verkställdes.

Skriv svar