Döden på larvfötter baksidan

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Döden på larvfötter baksidan

Inlägg av Patrik » 14 maj 2002, 05:44

Var och skulle köpa DVD film med frugan igår och stod och tittade på några krigsfilmer då jag hittade "Döden på Larvfötter" på en hylla. Filmen suger iofs, men jag var ju bara tvungen och plocka fram den, när jag läst på baksidan så visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Så här stod det:

1941. Slaget om Stalingrad är förlorat och tyskarna är på reträtt. Djupt inne i de ryska skogarna har det 27:e pansarregementet förskansat sig. De är beredda att offra allt för att ta sig tillbaka till den ryska fronten - inklusive sina liv.


:)

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Re: Döden på larvfötter baksidan

Inlägg av Ostmark » 14 maj 2002, 07:47

Patrik skrev:Var och skulle köpa DVD film med frugan igår och stod och tittade på några krigsfilmer då jag hittade "Döden på Larvfötter" på en hylla. Filmen suger iofs, men jag var ju bara tvungen och plocka fram den, när jag läst på baksidan så visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Så här stod det:

1941. Slaget om Stalingrad är förlorat och tyskarna är på reträtt. Djupt inne i de ryska skogarna har det 27:e pansarregementet förskansat sig. De är beredda att offra allt för att ta sig tillbaka till den ryska fronten - inklusive sina liv.


:)
Kan trösta dig med att det står likadant på VHS-kassetten. :roll:
Mvh
Ostmark

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 14 maj 2002, 11:21

När döden på larvfötter damp ner i min brevlåda och jag läste på så tänkte jag exakt samma sak som dig Patrik.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 14 maj 2002, 12:48

Inte mycket rätt där inte... Har sett filmen, och den var inte speciellt bra, men hellre den än någon romantisk-patriotisk krigsfilm á la Hollywood. :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Döden på larvfötter

Inlägg av Battler » 14 maj 2002, 12:51

Vad menar ni är fel förutom:1941 var tyskarna på offensiven, ej på reträtt...Stalingrad var avklarat i jan 1943... i anslutning till Stalingrad fanns inga skogar, ett av tyskarnas problem var att få tag i brännved...och att ta sig till den ryska fronten är väl inte högsta prioritering, hellre de egna linjerna, men annars en kort och informativ text om en grupp soldater som är avskurna från de egna.

MVH

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 14 maj 2002, 12:59

Battler,

tre (t.o.m. fyra eftersom tyskarna inte ens befann sig i närheten av Stalingrad 1941, och dessutom var på offensiven) grova missar i en så kort text är väl ganska mycket? :) För övrigt så var 27.Panzer-Regiment knappast ett straffregemente, och absolut inte utrustade med de allra senaste vagnarna som Sven Hassel skriver. Någon som vet om regementet befann sig i Stalingrad?

/Johan

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 14 maj 2002, 13:03

Hittade lite om att 27:e var en del av 19.Panzer-Division som befann sig i den centrala sektorn av östfronten från juni 1941 till december 1942, är Stalingrad inkluderat i södra eller centrala sektorn?

/Johan

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 14 maj 2002, 13:57

Så vitt jag vet så var varken 19. Pansardivisionen eller 27. regementet i Stalingrad. Och några nyare vagnar fick de inte förrän i mars 1944 då 2. bataljonen utrustades med Panthervagnar. Av en total styrka på 168 stridsvagnar var 79 mk V, resten mk IV.


Källa: Nafziger, Panzers & Artillery in World War II



~Henric Edwards

Skriv svar