Minnenas Television - intervju med Gunnar Hägglöf

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
fast
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 19 oktober 2002, 03:57
Ort: Götaland

Minnenas Television - intervju med Gunnar Hägglöf

Inlägg av fast » 12 juli 2003, 21:19

Jag hoppas att ni såg den, för det var riktigt intressant.
Dom visade Björn Fontanders intervju med Gunnar Hägglöf från 1984, dom pratade mest om Sverige före och under Andra Världskriget.

Hur han talat med Churchill - visste ni att Churchill gillade Karl XII och Gustav Adolf? :) -, Roosevelt, Hermann Göring osv.

Hoppas det kommer i repris för jag missade lite i början.

Mer sånt SVT!! :D

Användarvisningsbild
fast
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 19 oktober 2002, 03:57
Ort: Götaland

Inlägg av fast » 13 juli 2003, 13:53

Verkar inte komma i repris. :x

Hägglöf sade något intressant.
Han och Prins Bertil hade åkt ner till Tyskland några månader efter krigets utbrott (antar att det var 1940 då Danmark och Norge intagits). Han sa då att Göring kommit inrusande och sagt att han hade goda nyheter. Det skulle inte bli någon invasion mot Sverige eftersom dom inte kunde frigöra dom 30 divisionerna som det krävdes.
Hägglöf (eller om det var Bertil) hade då sagt att det var smickrande att veta att Tyskland hade så stor "respekt" för Sveriges försvar, eftersom det skulle krävas 30 divisioner.

Ganska kul tycker jag.

En fråga: Hur många man ingår det egentligen i en division? :)

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 13 juli 2003, 15:32

fast skrev:En fråga: Hur många man ingår det egentligen i en division?
Det varierar, 10000 - 25000 man. De tyska divisionerna höll i genomsnitt c:a 11000 man.


mvh Ingmar

Användarvisningsbild
fast
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 19 oktober 2002, 03:57
Ort: Götaland

Inlägg av fast » 14 juli 2003, 14:42

Tack! :)

Skriv svar