Sanningshalten i kanonerna på Navarone...

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mars 2002, 21:28

Sanningshalten i kanonerna på Navarone...

Inlägg av liljekonvalj » 8 maj 2002, 11:27

Undrar bara om sanningshalten i filmen och om rekvisitan är okej.

/Martin

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 8 maj 2002, 11:42

Jag kan bara svara på din fråga ang rekvisitan. Det stämmer inte speciellt mycket överhuvudtaget. I allafall inte gällande de "tyska" stridsvagnarna. Om jag inte har helt fel så är de egentligen amerikanska "chaffe" eller "bulldog" vagnar. Jag är inte helt säker. Sedan har jag för mig att man ser ett antal amerikanska halftracks oxå. Jag älskade den här filmen när jag var yngre. Men nu när man blivit intresserad på senare år, så blir jag bara irriterad när man ser alla dessa felaktigheter. Detta gäller även filmen "döden på larvfötter", där de tyska soldaterna åker omkring i en SU-122 ( kan ha fel på siffer kombinationen där ) . En rysk vagn för övrigt. Men detta gäller tyvärr ganska många äldre krigsfilmer. Massor av detalj fel. Filmerna är säkert bra ändå. Men persoligen så retar jag bara upp mig när jag ser sådan fel. Min flickvän vägrar se på krigsfilmer med mig nu för tiden :D

Mvh Micke

liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mars 2002, 21:28

Inlägg av liljekonvalj » 8 maj 2002, 12:01

he he, lider av samma problem med min flickvän :D

Har samma uppfattning av dig gällande stridsvagnarna, såg ut som några amerikanska vagnar!! Sen körde även tyskarna omkring i någon form av bepansrade 6 eller 8 hjulingar som såg ut som stridfordon från 60-talet! Är det någon som vet vad detta är för fordon?

Har kanonerna på navarone funnits?

//Martin

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 8 maj 2002, 18:23

Dom kan inte ha funnits, eftersom det inte finns en ö som heter navarone.

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 8 maj 2002, 21:08

Man tycker att dilemmat i Kanonerna på Navarone kunde ha lösts medelst dymaittyngd kamikazepilot rakt in i klippan bara. Å andra sidan så kanske man skulle ha fått problem att övertala de där australiensarna till ett sådant dåd ;)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 maj 2002, 21:35

liljekonvalj skrev:Sen körde även tyskarna omkring i någon form av bepansrade 6 eller 8 hjulingar som såg ut som stridfordon från 60-talet! Är det någon som vet vad detta är för fordon?
Såg ut som amerikanska M8 Greyhounds (6-hjuliga). Det finns en på Axvall som användes av Sverige i Kongo. På det hela taget så brukar standarden på de tyska fordonen i krigsfilmer vara ganska bedrövlig - som om det räckte med att måla ett svart kors på dem...

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

SS killen

Inlägg av Lützow » 17 maj 2002, 23:30

Kolla SS killens uniform. ser ut som Luftwaffes afrikauniform fast den e blå!.En annan rolig sak är att skulle man verkilgen haft stridsvagnar stationerade på en sådan ö? hade dom inte behövts bättre på andra ställen?



/Martin

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 18 maj 2002, 20:38

Erövrade stridsvagnar med begränsat stridsvärde användes ofta i ockupationstjänst. Dock tror jag inte att en liten sketen ö med begränsad befolkning hade motiverat en en stridsvagn.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 24 maj 2002, 12:55

rommel skrev:Dom kan inte ha funnits, eftersom det inte finns en ö som heter navarone.
Vad jag satt och letade efter Narvarone på en karta över egeiska havet, men icke! :lol:

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 24 maj 2002, 13:30

ja vet. Men dom kanske sprängde den :roll: .

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 24 maj 2002, 16:27

Navarone finns inte. Men däremot finns en mängd andra öar som ligger mycket strategiskt för inloppet till Svarta Havet. Så själva scenariot med ett kustbatteri på en av dessa öar är ju inte alls otroligt.

/David

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 24 maj 2002, 16:33

Navarone finns inte. Men däremot finns en mängd andra öar som ligger mycket strategiskt för inloppet till Svarta Havet. Så själva scenariot med ett kustbatteri på en av dessa öar är ju inte alls otroligt.

/David

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 24 maj 2002, 18:10

Håller med Gribbing, men i övrigt..va fan, diskutera sannings halten i en amerikansk 70 - tals (?) andravärldskrigs fil, ge er!


Mr S

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 24 maj 2002, 19:07

Nu såg jag bara slutet av filmen men jag tyckte att det såg ut som 88:or som sprängdes men kan verkligen sådana klena kanoner ha fyllt någon funktion som kustbatteri?

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 26 maj 2002, 21:33

liljekonvalj skrev:he he, lider av samma problem med min flickvän :D

Har samma uppfattning av dig gällande stridsvagnarna, såg ut som några amerikanska vagnar!! Sen körde även tyskarna omkring i någon form av bepansrade 6 eller 8 hjulingar som såg ut som stridfordon från 60-talet! Är det någon som vet vad detta är för fordon?

Har kanonerna på navarone funnits?

//Martin

Filmen spelades in på Rhodos, inte så långt från charterturiststranden
Falliraki beach. Om jag inte missminner mig så sade guiden att det låg
något fartygsvrak kvar, när vid båtledes besökte inspelningsplatsen (Det är ca 20 år sedan jag var på Rhodos.)

Skriv svar