En bro för mycket?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Lasse
Medlem

En bro för mycket?

Inlägg av Lasse » 7 maj 2002, 07:36

I filmen en bro för mycket så släppte engelsmännen ner en container med baskrar, hände något sånt på riktigt?

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Gribing » 7 maj 2002, 08:36

Bra fråga. Filmen bygger ju på Ryans bok med samma namn och vad jag har uppfattat så är en hel del händelser och repliker hämtade rakt av från boken - och en del inte. När det gäller baskrarna är jag osäker. Det verkar ju onekligen lite "filmiskt" och överdramatiserat, men det kan man ju även säga om det som hände i verkligheten. Montgomery kanske var sponsrad av Hollywood eller nåt?

Sen kan man fundera över varför man valt bort vissa delar som skulle gjort sig bra på film. Tex den brittiske soldat som i värsta Rambo-stil lyckades hålla emot ett mekaniserat tyskt anfall nere vid flodstranden, ensam med endast en PV-kanon. Eller det katastrofala brittiska anfallet längs "Urban valley of death" med stora förluster. Eller överfallet på jeeparna uppe vid landsvägen.

Hur som helst en bra och påkostad film.

Jag ska kolla lite om baskrarna nämns i boken...

/David

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem

Inlägg av Hans Rosenberg » 7 maj 2002, 10:50

En snarlik händelse finns med i filmen Stalingrad, men där visar sig lasten vara järnkors.

liljekonvalj
Medlem

Inlägg av liljekonvalj » 17 februari 2003, 10:37

Sag filmen igar, dock pa tyska!! Jag fastnade dock pa dom tyska stridsvagnarna i filmen, vad var det for modeller? Det var inga som jag kande till! Det var val Model som var inblandad i striderna om den sista bron och han borde val haft nagra tigrar eller panthrar, dock sag inte jag till nagra sadana eller nagot annat som liknande tyskt pansar..

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 17 februari 2003, 13:32

Rätt säker på att man släppte ner leveranser med järnkors, på östfronten så delades det ut en jäkla massa järnkors

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 17 februari 2003, 17:06

liljekonvalj skrev:Sag filmen igar, dock pa tyska!! Jag fastnade dock pa dom tyska stridsvagnarna i filmen, vad var det for modeller?
Stridsvagnarna verkar vara hjälpligt ommaskerade Leopard 1 av tidig modell.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 17 februari 2003, 20:26

Tror faktist baskcontainern är sann, har för mig jag läste det i Cornerlius Ryans bok...

liljekonvalj
Medlem

Inlägg av liljekonvalj » 18 februari 2003, 10:39

Stridsvagnarna verkar vara hjälpligt ommaskerade Leopard 1 av tidig modell.
När tillverkades Leopard I egentligen? Och vilka stridsvagnar ville man efterlikna med ommaskeringen?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 18 februari 2003, 19:51

liljekonvalj skrev: När tillverkades Leopard I egentligen?

Utveckling skedde under slutet på 50-talet, och produktionen startade omkring 1964.
Och vilka stridsvagnar ville man efterlikna med ommaskeringen?
Min gissning är att den skall hjälpligt påminna om en Panther. I så fall så är det helt dumt tänkt av specialeffektsfolket, då Leo 1 helt uppenbart är Pantherns barnbarn och delar en del drag.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 18 februari 2003, 20:24

Ja, hur är det med släktskapet mellan Panther och Leopard. Är det samma designers, tillverkare?

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 18 februari 2003, 21:49

Jonteman skrev:Tror faktist baskcontainern är sann, har för mig jag läste det i Cornerlius Ryans bok...
Är säkerligen sant. Läste Ryans bok Den längsta dagen för ett tag sedan. Hade sett filmen innan och tyckte att vissa händelser verkade lite osannolika (som tex när ett tyskt och amerikanskt förband går förbi varandra på varsin sida en mur) men boken förtäljde många skumma saker verkligen hade hänt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 februari 2003, 21:58

Webb skrev:

Är säkerligen sant. Läste Ryans bok Den längsta dagen för ett tag sedan. Hade sett filmen innan och tyckte att vissa händelser verkade lite osannolika (som tex när ett tyskt och amerikanskt förband går förbi varandra på varsin sida en mur) men boken förtäljde många skumma saker verkligen hade hänt.
Den händelsen är med största sannolikhet inte påhittad, men tyvärr kan jag inte hänvisa till någon bra källa.

:)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 18 februari 2003, 23:34

En annan favorit är ju när ett gäng engelska soldater är under artilleribeskjutning. En soldat säger något i stil med: "De använder allt mot oss förutom järnspisar!" Plötsligt hörs ett brak och ner faller en järnspis.

mvh/ Daniel

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 19 februari 2003, 00:57

MD650 skrev:
Webb skrev:

Den händelsen är med största sannolikhet inte påhittad, men tyvärr kan jag inte hänvisa till någon bra källa.

:)
Källan är helt enkelt Ryans intervju med en av krigsdeltagarna. (Ryan var för övrigt amerikansk krigsreporter i Normandie.)

--

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 19 februari 2003, 09:37

D. Löwenhamn skrev:En annan favorit är ju när ett gäng engelska soldater är under artilleribeskjutning. En soldat säger något i stil med: "De använder allt mot oss förutom järnspisar!" Plötsligt hörs ett brak och ner faller en järnspis.

mvh/ Daniel
Eller när Frost knackar på hemma hos den gamla damen och säger: "Im afraid we have to occupy your house"

/David

Skriv svar