En bro för mycket?
En bro för mycket?
I filmen en bro för mycket så släppte engelsmännen ner en container med baskrar, hände något sånt på riktigt?
..
Bra fråga. Filmen bygger ju på Ryans bok med samma namn och vad jag har uppfattat så är en hel del händelser och repliker hämtade rakt av från boken - och en del inte. När det gäller baskrarna är jag osäker. Det verkar ju onekligen lite "filmiskt" och överdramatiserat, men det kan man ju även säga om det som hände i verkligheten. Montgomery kanske var sponsrad av Hollywood eller nåt?
Sen kan man fundera över varför man valt bort vissa delar som skulle gjort sig bra på film. Tex den brittiske soldat som i värsta Rambo-stil lyckades hålla emot ett mekaniserat tyskt anfall nere vid flodstranden, ensam med endast en PV-kanon. Eller det katastrofala brittiska anfallet längs "Urban valley of death" med stora förluster. Eller överfallet på jeeparna uppe vid landsvägen.
Hur som helst en bra och påkostad film.
Jag ska kolla lite om baskrarna nämns i boken...
/David
Sen kan man fundera över varför man valt bort vissa delar som skulle gjort sig bra på film. Tex den brittiske soldat som i värsta Rambo-stil lyckades hålla emot ett mekaniserat tyskt anfall nere vid flodstranden, ensam med endast en PV-kanon. Eller det katastrofala brittiska anfallet längs "Urban valley of death" med stora förluster. Eller överfallet på jeeparna uppe vid landsvägen.
Hur som helst en bra och påkostad film.
Jag ska kolla lite om baskrarna nämns i boken...
/David
- Hans Rosenberg
- Medlem
-
liljekonvalj
- Medlem
Sag filmen igar, dock pa tyska!! Jag fastnade dock pa dom tyska stridsvagnarna i filmen, vad var det for modeller? Det var inga som jag kande till! Det var val Model som var inblandad i striderna om den sista bron och han borde val haft nagra tigrar eller panthrar, dock sag inte jag till nagra sadana eller nagot annat som liknande tyskt pansar..
- Per Andersson
- Medlem
-
liljekonvalj
- Medlem
- Per Andersson
- Medlem
liljekonvalj skrev: När tillverkades Leopard I egentligen?
Utveckling skedde under slutet på 50-talet, och produktionen startade omkring 1964.
Min gissning är att den skall hjälpligt påminna om en Panther. I så fall så är det helt dumt tänkt av specialeffektsfolket, då Leo 1 helt uppenbart är Pantherns barnbarn och delar en del drag.Och vilka stridsvagnar ville man efterlikna med ommaskeringen?
Är säkerligen sant. Läste Ryans bok Den längsta dagen för ett tag sedan. Hade sett filmen innan och tyckte att vissa händelser verkade lite osannolika (som tex när ett tyskt och amerikanskt förband går förbi varandra på varsin sida en mur) men boken förtäljde många skumma saker verkligen hade hänt.Jonteman skrev:Tror faktist baskcontainern är sann, har för mig jag läste det i Cornerlius Ryans bok...
Den händelsen är med största sannolikhet inte påhittad, men tyvärr kan jag inte hänvisa till någon bra källa.Webb skrev:
Är säkerligen sant. Läste Ryans bok Den längsta dagen för ett tag sedan. Hade sett filmen innan och tyckte att vissa händelser verkade lite osannolika (som tex när ett tyskt och amerikanskt förband går förbi varandra på varsin sida en mur) men boken förtäljde många skumma saker verkligen hade hänt.
-
Kompanichefen
- Medlem
Källan är helt enkelt Ryans intervju med en av krigsdeltagarna. (Ryan var för övrigt amerikansk krigsreporter i Normandie.)MD650 skrev:Den händelsen är med största sannolikhet inte påhittad, men tyvärr kan jag inte hänvisa till någon bra källa.Webb skrev:
Är säkerligen sant. Läste Ryans bok Den längsta dagen för ett tag sedan. Hade sett filmen innan och tyckte att vissa händelser verkade lite osannolika (som tex när ett tyskt och amerikanskt förband går förbi varandra på varsin sida en mur) men boken förtäljde många skumma saker verkligen hade hänt.
--
Eller när Frost knackar på hemma hos den gamla damen och säger: "Im afraid we have to occupy your house"D. Löwenhamn skrev:En annan favorit är ju när ett gäng engelska soldater är under artilleribeskjutning. En soldat säger något i stil med: "De använder allt mot oss förutom järnspisar!" Plötsligt hörs ett brak och ner faller en järnspis.
mvh/ Daniel
/David