Tips om bra Andra Världskriget filmer?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Dolchsamler
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 maj 2006, 17:16
Ort: Skövde

Inlägg av Dolchsamler » 15 maj 2006, 17:38

En annan bra film som inte nämnts här heller är Napola. En film som handlar om tyska NPEA studenter i Nazityskland Handlingen berör en ung kille som är duktig på boxning. Helt klart sevärd. Producerad 2004. Finns ej att få tag i än I butiker.

För övrigt så måste jag säga att krigets vindar och krig och hågkomst är helt klart värda 2900 spänn på megastore. Har för mig att det var den dyraste tv-serie som producerades på 80 talet.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 15 maj 2006, 18:24

2900? Du får dem för runt halva det hos Amazon. Det är iofs med Region-1 kodning och då riskerar man ju att få momsen påslagen också.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 11 juni 2006, 20:23

Jag såg Pearl Harbour härom veckan igen ock rekomenderar den varmt, en av dom absolut bästa WW 2 filmer jag sett!! :D
Mycket bra och fängslande story...och mycket realistiska stridscener, mycket verklighetstrogen och ger en (tror jag i a f) väldigt bra bild om hur det var då vid denna tid mitt i brinnande krig. :)

/MVH Stefan

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem
Inlägg: 793
Blev medlem: 22 december 2004, 19:05
Ort: Södertälje

Inlägg av Ferocius » 11 juni 2006, 20:45

steben skrev:Jag såg Pearl Harbour härom veckan igen ock rekomenderar den varmt, en av dom absolut bästa WW 2 filmer jag sett!! :D
Mycket bra och fängslande story...och mycket realistiska stridscener, mycket verklighetstrogen och ger en (tror jag i a f) väldigt bra bild om hur det var då vid denna tid mitt i brinnande krig. :)

/MVH Stefan
Är du allvarlig? 8O

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 11 juni 2006, 22:23

steben skrev:Jag såg Pearl Harbour härom veckan igen ock rekomenderar den varmt, en av dom absolut bästa WW 2 filmer jag sett!! :D
Mycket bra och fängslande story...och mycket realistiska stridscener, mycket verklighetstrogen och ger en (tror jag i a f) väldigt bra bild om hur det var då vid denna tid mitt i brinnande krig. :)

/MVH Stefan
Okej..? Vilken version var det du såg? För då kan det ju inte vart denna: http://www.imdb.com/title/tt0213149/ 8-)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 11 juni 2006, 22:36

Jag ville inte se Pearl Harbor en gång till när de visade den på TV4 plus häromdagen... 8O

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 11 augusti 2006, 13:04

Jag såg två för mig nya filmer idag i den lokala ICA butiken. The second front och the last drop. Den tidigare var nån spionhistoria och den senare var som kellys hjältar i arnhem med en av bröderna Skarsgårdarna som naziofficer.

Nån som sett dessa?

Själv såg jag saint and soldiers för inte så länge sedan. Den var okej tills en mycket stereotypisk engelsk pilot kom in i bilden. Plus att ploten komplicerades. Inte nog med att man var fångad bakom fiendens linjer efter att ha överlevt malmedy massakern, nu skulle man frakta hemlig info också. En simpel escape and evasion historia hade räckt för mig.

Sonderling

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Inlägg av Yder » 24 augusti 2006, 21:17

Tjipp!
Här kommer några filmtitlar till... vissa i repris dock!

Der Untergang
Framom främsta linjen
Hjältarna från Telemark
Galipoli (med Mel Gibson, har förvisso inte sett den... är den sevärd?)
Odjuret (tror den heter så... Handlar om Mujahedin som jagar en T72 i Afganistan)

Sen behöver jag hjälp. När jag var en liten kotte (-tidigt 70 tal) så visades det en film på den enda tv-kanalen... Jag kan inte glömma en scen ur den, det var en rysk soldat (inbördeskriget röda/vita) som låg på en oljesistern och sköt med en Lewis kulspruta. Jag tror fimen hette "Öknens vita sol"... Någon som känner till denna?

Sedan finns det en film som jag inte kan namnet på, som handlar om 3-4 engelska soldater som baxar en lastbil genom nordafrika under 2:a väldskriget... Rätt bra rulle! :lol:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 augusti 2006, 23:47

"Gallipoli" (regi Peter Weir) är en av Mel Gibsons tidiga filmer, och en kraftfull skildring av vansinnet i hela företaget.
Yder skrev:Sedan finns det en film som jag inte kan namnet på, som handlar om 3-4 engelska soldater som baxar en lastbil genom nordafrika under 2:a väldskriget... Rätt bra rulle!
Filmen heter "Ice Cold in Alex" ("En iskall i Alexandria" - Carlsbergsreklamen för några år sedan med några soldater med immiga glas som var "worth waiting for" är en scen ur filmen), och är med rätta en klassiker. En av mina favoriter!

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Inlägg av Yder » 25 augusti 2006, 18:18

Tackar Hellqvist!
Är Gallipoli sevärd då? Tolkar det som ett stort JA!
Se om jag kan får tag i "En iskall i Alexandria"... kanske mer ett psykologiskt drama än en krigsfilm, eller hur?!

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 25 augusti 2006, 18:43

Belisarius skrev:2900? Du får dem för runt halva det hos Amazon. Det är iofs med Region-1 kodning och då riskerar man ju att få momsen påslagen också.
Ni får det mycket mycket billigare från kina. Iofs bara med engelsk text, men det går på några hundringar.

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Inlägg av Yder » 30 augusti 2006, 01:55

För tusan!
Missade en bra film
Gettysburg... attans bra! :lol:

bandykullan
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 23 augusti 2006, 09:43
Ort: Falun

Inlägg av bandykullan » 6 september 2006, 18:06

Jag såg filmen Stauffenberg - Der 20. Juli 1944 i måndags och tycker att den är väl värd att rekommendera. Hittade den på amazon.de, vilket dock betyder att den bara finns på tyska och ingen slags textning. Å andra sidan är den inte särskilt dialogdriven, jag såg den med en kompis som aldrig läst tyska och efter att ha gett henne en grund i vad filmen handlade om så kunde hon följa med riktigt bra.

Nackdelen med filmen är att den hoppar väldigt snabbt åren 1933-1944, men när den väl kommer fram till själva attentatet och statskuppsförsöket blir den riktigt bra. Felaktigheter finns dock, främst när det gäller scenerna mellan Stauffenberg och hans fru.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 25 oktober 2006, 23:07

Yder skrev: Sedan finns det en film som jag inte kan namnet på, som handlar om 3-4 engelska soldater som baxar en lastbil genom nordafrika under 2:a väldskriget... Rätt bra rulle! :lol:
Från början en roman med samma namn av Christopher Landon, också den läsvärd (om man nu vill alternera lite från alla faktaböcker om andra världskriget och läsa något skönlitterärt om kriget istället :) ). Dock som någon påpekade är det snarare ett psykologiskt drama, den "råkar" bara utspela sig under kriget.

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Inlägg av Yder » 5 november 2006, 20:47

@Wooster
Tackar för info, ska se om jag inte får tag i den boken... kan vara nyttigt för mig med lite andra böcker än det vanliga (rep handböcker till Jeep=) (Jeep = Just Eat Every Part) :lol:

Skriv svar