EU2 AAR (många bilder)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 18 maj 2002, 12:00

Japp, Never spirit åtta länder kan man vara.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 18 maj 2002, 23:21

Synd, skulle vara kul att vara fler...

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 19 maj 2002, 02:30

Åtta länder är väl mer än tillräckligt! Datorn sköter ju de kvarvarande.

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 19 maj 2002, 11:26

Jag skulle också vilja vara med! och spela moder Ryssland! :cry:

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 19 maj 2002, 11:43

Anno skrev:Jag skulle också vilja vara med! och spela moder Ryssland! :cry:
Jag skulle vilja vara med och spela Spanien eller England

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 19 maj 2002, 13:24

Det verkar som att det är många som vill vara med! Vi kanske får köra lite EU2 allihopa någon gång?

Saker som ni behöver checka av för att kunna spela:
  • Inneha ett exemplar av EU2 (pirat eller original spelar ingen roll)
  • Uppgradera till v1.04, görs genom att ladda ner uppdateringen från http://www.europa-universalis.com. Om ni har piratkopia behövs en crack, som finnes på http://www.gamecopyworld.com.
  • Få spelet att fungera med v1.04.
  • Har ni router eller liknande fungerar det antagligen inte, koppla förbi routern.
  • Skriv ett PM till mig att ni vill vara med, så skickar jag ut info om när vi spelar.
  • Dessa personer verkar vara intresserade: Jag, Mats, J von B, tobbe, virdung, Never Spirit, Anno och Relay, alltså åtta stycken, perfekt!
  • Icke nödvändigt, men om du inte har ICQ, skaffa det gärna, det gör att det bli så jädra mycket enklare att kommunicera, och om du har ICQ, adda mig.
/Johan
Senast redigerad av 1 Johan Elisson, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 19 maj 2002, 13:45

Johan Elisson skrev:Det verkar som att det är många som vill vara med! Vi kanske får köra lite EU2 allihopa någon gång?

Saker som ni behöver checka av för att kunna spela:
  • Inneha ett exemplar av EU2 (pirat eller original spelar ingen roll)
  • Uppgradera till v1.04, görs genom att ladda ner uppdateringen från http://www.europa-universalis.com. Om ni har piratkopia behövs en crack, som finnes på http://www.gamecopyworld.com.
  • Få spelet att fungera med v1.04.
  • Har ni router eller liknande fungerar det antagligen inte, koppla förbi routern.
  • Skriv ett PM till mig att ni vill vara med, så skickar jag ut info om när vi spelar.
  • Dessa personer verkar vara intresserade: Jag, Mats, J von B, tobbe, virdung, Never Spirit, Anno och Relay, alltså åtta stycken, perfekt!
/Johan
problemet är jag har bara EU 1 inte tvåan och min etta hackar som fan det tar tid innan jag kommer in till själva menyn ofta får jag starta om hela datorn och när jag väl kommer in så låser det sig ibland eller går tillbaks till windows fönstret. Det blir så även om jag kopplar ur mitt antivirusprogram så ni får nog klara er utan mig :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 19 maj 2002, 21:35

Mats ta betäckning!
*hoppar in under matbordet*

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 20 maj 2002, 00:12

Ska göra dessa saker så snart jag kommer till min pappa, här har jag bara den här resedatorn och en sunkig uppkoppling *suckar*....

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 21 maj 2002, 17:42

Låter som att din dator brister i ram-minne eller CPU.
Relay skrev:
Johan Elisson skrev:Det verkar som att det är många som vill vara med! Vi kanske får köra lite EU2 allihopa någon gång?

Saker som ni behöver checka av för att kunna spela:
  • Inneha ett exemplar av EU2 (pirat eller original spelar ingen roll)
  • Uppgradera till v1.04, görs genom att ladda ner uppdateringen från http://www.europa-universalis.com. Om ni har piratkopia behövs en crack, som finnes på http://www.gamecopyworld.com.
  • Få spelet att fungera med v1.04.
  • Har ni router eller liknande fungerar det antagligen inte, koppla förbi routern.
  • Skriv ett PM till mig att ni vill vara med, så skickar jag ut info om när vi spelar.
  • Dessa personer verkar vara intresserade: Jag, Mats, J von B, tobbe, virdung, Never Spirit, Anno och Relay, alltså åtta stycken, perfekt!
/Johan
problemet är jag har bara EU 1 inte tvåan och min etta hackar som fan det tar tid innan jag kommer in till själva menyn ofta får jag starta om hela datorn och när jag väl kommer in så låser det sig ibland eller går tillbaks till windows fönstret. Det blir så även om jag kopplar ur mitt antivirusprogram så ni får nog klara er utan mig :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

AAR

Inlägg av Mats » 23 maj 2002, 19:26

Det var ett tag sedan vi körde sist. Men idag blev det lite spelande av!

När vi började spela hände det otrvliga saker direkt. Landet härjades av uppror som svepte land och rike runt. Jag tror att det har att göra med de många olika religionerna som finns inom landet. Det finns en möjlighet att skicka ut munkar och försöka konvertera områden till statsreligionen, men det är dyrt och funkar inte alltid.

Efter jag hade slagit ner upproren så fokuserade jag blicken mot den rika Egypten. Jag byggde upp en stark armé och satte mig i rörelse för att erövra dessa områden. Det gick relativt smärtfritt. Jag fick access till det rika Alexandria som fungerar som Center of Trade, vilket ger en hög inkomst. Dessutom fick jag Armenien som har mycket guldfyndigheter som drar in mycket pengar till riket.

Bild
Här har de bara Egypten kvar. :D

Efter att jag hade erövrad dessa områden så anföll Österrike och deras bundsförvanter mig helt oprovocerat. Jag hade inte resurser att slå tillbaka deras angrepp så jag fick överlämna Cypern till Österrike. Jag insåg att jag måste satsa mer på att modernisera min armé.

Innan jag bestämde mig för att lugna ner mig så anföll och erövrade jag några territorier i nuvaranade Syrien och Jordanien. Dessutom har jag anlagt en handelsstation i Nordamerika!

Bild
Mitt rike växer

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 23 maj 2002, 19:59

Part III and IV (1493-1520 and 1521-1555):

Hmmm, efter ett långt uppehåll kommer här del III (som spelades för några veckor sedan) och del IV, spelad idag!

Mina arméer stod redo att marschera in i Danmark, men min stabilitet sjunker som en sten och planerna får läggas på is. Istället så bestämmer jag mig för att konvertera lite provinser till den enda sann tron (och jag pratar inte om islam Mats! :wink: ) och Ingermanlands ortodoxa befolkning tvingas snart att följa de kristna sederna. Jag utökar även mina "kolonier" Lappland och Kexholm. Läget år 1505:

Bild
Det ser väldigt trevligt ut! Längst ner i sydöst syns Mats futtiga rike! :wink:

Ett år efter att bilden är tagen, sånär som på tio dagar, förklarar jag Novgorod krig. Varför Novgorod? Jo, för att de fortfarande har sin löjliga allians med de alkoholiserade danskarna, plus de två futtiga tyska staterna Würtemberg och Bayern. Jo, i alla fall, var var vi? Just det, jag anföll Novgorods enda kvarvarande provins, som dessutom hade ett CoT (Center of Trade) som är betydelsefullt för bl.a. pälshandeln österut. Samtidigt flyttar jag mina trupper i Mecklemburg uppåt, djupare in i det danska fastlandet. Även en styrka från Skåne skeppas över och genomför ett framgångsrikt försök att ta kontroll över Köpenhamn. Inte ens ett år senare så erhåller jag provinserna Holstein och Jylland, plus ett krigsskadestånd på 175 dukater! En och en halv månad senare är Novgorod utraderat från den europeiska kontinenten för alltid! :)

Tio år senare, 1417, så har vi kommit så långt in i spelet att jag nu kan konvertera till protestantism. Ett svårt val då jag får hela den katolska världen mot mig, men det gör ju ingenting, då jag ändå inte hade någon med mig innan! :D Den 9:e mars år 1519 kommer bli ihågkommen som den dag då Sverige som första land i världen vågade trotsa påven i Rom. Självklart bryter en massa revolter ut över hela mitt vida rike, från Finnmark till Holstein, och från Island till Kexholm. Ungefär här så händer det som brukar få mig och Mats att avbryta spelandet, vi tappar kontakt med varandra och hoppat ur.

Men! Nu kommer del tre! :P

Fortsätt läsa, det börjar bli spännande nu! Jag och mina trogna arméer lyckas självklart återfå lugnet i mitt rike, och jag skickar ut mina handelsresande halva vägen runt klotet för att få in pengar (ok, kanske inte halva vägen, men åtminstonde en kvarts) till min kista. 1526 förklarar Österrike plötsligt krig mot mig, ganska konstigt med tanke på att vi inte har någon gräns mot varandra. Efter ett halvårs "phoney war" skaffar sig österrikarna rätten att förflytta trupper genom Böhmen för att på så vis kunna anfalla oss. Men det är ingen match för mig och de vill snart ha fred!

Ett stort steg för Sverige tas när jag får en upptäcksresande, och jag skickar honom först upp till Island, där han reprovianterar och seglar vidare mot det okända landet i väster.

Bild
Min Trading Post på södra kusten av Newfoundland (passande namn!) håller på att utökas till en koloni som kommer att kallas Fort Kristina.

Sen hände ingenting, följt av ingenting, men sen, äntligen, var det dags att dra ut i fält igen! Polens provins Bremen till väst om mina tyska kolonier irriterar mig oerhört och jag skickar in en liten styrka, samtidigt som jag drar mina huvudstyrkor österut mot Danzig för att inta staden, så att jag får ett bra läge inför förhandlingarna om fred. Allt går som planerat, polackerna bjuder inte speciellt hårdnackat motstånd, och jag införlivar Bremen till mitt rike. 1540 går jag med på hansanvänliga reformer som ger mig några fördelar, men samtidigt några nackdelar. Det blir revolt, men jag uppgraderar min land technology (som ger bättre trupper).

Plötsligt anfaller Österrike Mats, men jag tror att jag inte behöver bry mig. Så fel man kan ha! Mats ber mig att ansluta i kriget, och om jag tackar nej bryts vår allians, så jag tackar motvilligt ja. :x Strax får jag mig en obehaglig överraskning då jag förlorar det första slaget mot de ondskefulla tyrolerhattarna! De är tekniskt överlägsna mig, då deras små arméer på 6 000 man utklassar mina 25 000 johaliner (dåligt försök att härma karoliner :roll: ). 1543 får Mats panik och överlämnar Cypern(! :o ) till österrikarna. Som tur var förlorar jag inget landskap. Efter chocken satsar jag alla mina resurser på att öka min land tech, som låg på 7 medans österrike hade 12, och på att förbättra mina hallonsaft-röda relationer. Efter ett tag så har mina närmsta grannar faktiskt en mer citrongul, eller pärongrön färg! Många länder har nu följt mitt exempel och konverterat:

Bild
Blått är protestantiskt, ljuslila är katolskt, brunt är ortodoxt, och grönt är de otrogna hundarna som bekännt sig till den muslimska tron! :wink: De röda linjerna markerar gränsen för det heliga tysk-romerska riket, som fortfarande är uppdelat i småstater.

Efter ett tag anfaller England, och jag ger dem min andra nordamerikanska koloni (Chesapeake) för att få fred. Tja, vad hände nu? Jo, kontakten bröts, och här slutar del IV.

Dagens citat (Johan): 1544-00-19 : Yohan (Sweden) :hmmm, gav du dem cypern?
1544-01-07 : Mats (Ottoman Empire) :jag fick panik!!!!
:lol:

/Johan

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 24 maj 2002, 17:56

Bild
Ottoman Empire, 1566 (Map)

Ser ganska bra ut tycker jag!

Bilden från: http://www.bartleby.com/86/4804.html

Twiggy Animal Sixx
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 maj 2002, 09:34
Ort: Munkedal, Sverige

Inlägg av Twiggy Animal Sixx » 31 maj 2002, 10:55

Trevlig berättelse Johan!


Jag kycker om vad du har gjort med med Sverige och hoppas att det kommer att årdna sig för dig.


Ps; Ser fram i mot nästa del

/Sixx

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

En fråga

Inlägg av Relay » 31 maj 2002, 12:25

Bara en fråga hur får ni över spelbilderna man måste ju gå ut från spelet va djag vet för att få fram bilderna efter att man klickat på print screen??

Avbryter ni spelet titt som tätt då för att spara bilder eller??

Skriv svar