EU2 AAR (många bilder)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

EU2 AAR (många bilder)

Inlägg av Johan Elisson » 5 maj 2002, 20:39

Intresset för Hemrics och Anders W:s AAR verkar vara stort så jag följer på med en After Action Report om mitt (främst) och Mats EU2-spelande!

Part I (1419-1455):

Efter ett tvådagarskrångel för mig att få EU2 multiplayer att fungera sätter jag och Mats äntligen igång med det första EU2-mötet i skalmans historia! :D

Sverige år 1419 är en vasallstat till Danmark :x , som även har vasalliserat Norge, men det vill vi ju inte vara så jag bryter vasalliseringen det första jag gör, tyvärr sjunker stabiliteten rejält i landet och jag får passa mig för uppror. Norge följer Sverige och bryter även sitt vasallskap med Danmark. Jag följer upp min hårda linje mot danskarna genom att bryta mig ur alliansen med dem. Äntligen fria!

Mats startar igång direkt med sitt Ottomanska rike och anfaller Byzantium. Nästan samtidigt bryter jag mitt kungliga gifte med Danmark och sätter in huvudstöten i kornboden Skåne, jag marscherar även in i Norge som fortfarande är i allians med Danmark. En stund senare ingår jag och Mats en militäralians samtidigt som jag tar kontroll över Skåne och Östlandet.

1424 lyckas Mats äntligen få kontroll över Byzantium och vasalliserar dem samtidigt som han erövrar deras provins i södra Grekland. Nu börjar han vägen till Storturkiet! Efter att ha terroriserat norrmännen tillräckligt och tagit kontroll över alla deras provinser ger de äntligen upp och överlämnar alla områden (inklusive Island 8O ) utom Östlandet till mig! Nu sträcker sig Stormaktssverige från Norska Havet till Finska Viken! För att få till en fred med Danmark skickar jag en styrka mot Gotland och lyckas snart få kontroll. Danskarna blir desperata och erbjuder Gotland och Skåne, jag accepterar deras snälla erbjudande.

I november 1429 slår storhetvansinnet till i min hjärna och jag överraskar Novgorod, som besitter en del land österut, med att marschera in i Kexholm. Ett beslut jag snart kommer att få ångra. Efter 3½ års hårda strider har jag inte lyckats med något, och varit tvungen att ta lån på 200 dukater för att försvara mig, men lite överraskande erbjuder Novgorod 71 dukater mot en fred. Jag accepterar men korståget österut kostade mer än det smakade. Ungefär samtidigt överraskas Mats av ett förödande anfall västerifrån, då Bosnien tar kontroll över det ottomanska Makedonien och han tvingas att acceptera förlusten av provinsen. Så var det med det Storturkiet. :(

Både jag och Mats inser att vi gått ut för hårt och vi lägger krigsplanerna på hyllan. Efter några års lugn så lyckas Mats med sina planer på att expandera österut och han lägger stora landområden under sig. 1438 ingår mina huvudfiender, Novgorod (till öster), Norge (som har enklaven Östlandet, med nuvarande Oslo) och Danmark (söderut) en allians tillsammans med det lilla tyska riket Würtemberg. Detta försvårar mina planer på att införliva hela Norge i mitt rike betydligt. :?

Min ekonomi stabiliserar sig samtidigt som revolterna börjar avta och här knäpper jag dagens första screenshot (det Storsvenska riket år 1440):

Bild
Sverige år 1440, de mörkblå ytorna i Frankrike och Storbritannien är inte Sveriges. Vitt är Novgorod.

I herrens år 1443 marscherar 28000 man ur den Ottomanska armén ytterligare österut och fem år senare faller provinsen Trabzon, nu har Mats hela den norra turkiska kusten under sin flagg. Som genom en slump får jag en Casus Belli (krigsorsak) mot Norge och jag ser min chans att inta Kristiania (Oslo). I december 1445 marscherar mina trupper taktfast in i provinsen och belägrar snart huvudstaden. Samtidigt ställer sig ärkefienderna Danmark och Novgorod på Norges sida och jag får utstå ett trefrontskrig. För att minska pressen betalar jag 25 dukater till Danmark och slipper på så sett att bevaka den södra fronten. Novgorod med sina outtömliga resurser sätter in några snabba stötar i Nyland och tar kontroll över provinsen. Men mina diciplinerade finska trupper slår snart tillbaka fienden och de tvingas betala 200 dukater i krigsskadestånd. Nästan samtidigt lyckas mina trupper i väst att bryta den norska moralen och Norge blir helt annexerade. Äntligen är hela den Skandinaviska halvön min!

Nu följer en period av fred då jag spenderar mina pengar på att utöka min handel och placera kolonister på de norra provinserna, Lappland med sin järnmalm kan bli en viktig vara i framtiden. Här gäller det att tänka långsiktigt, inte förrän 1819 står det klart vem som vinner.

År 1450 anfaller jag den Tyska Orden (inget ont om dig, tyskaorden :) ) och Pommern. Det som är brunt, respektive grönt på andra sidan Östersjön på kartan ovan. Jag lyckas ta kontroll över alla deras provinser, men då ser några illasinnade ledare i Polen och Danmark sina chanser att utöka sina riken genom att anfalla mig, med sig, med hjälp av allianser, drar de Novgorod och Litauen. Jag lyckas få till ett avtal med Tyska Orden och Pommern som ger mig Estland och Vorpommern, men de övermäktiga ljuslila, orangegula, vita och orange styrkorna får mig att ligga riktigt, riktigt risigt till. :( Mats kan inget göra då hans allians med mig bröts i stridens hetta, vi upprättar en ny allians, men hans styrkor är för långt borta. Som ett ödets nyck kraschar spelet just här, men tack vare savefiler ska vi nog kunna återuppta spelandet någon gång.

Dagens citat (Mats): December 29, 1450 : Sweden dishonored your Military Alliance. :oops:
Dagens citat (Johan): August 18, 1433 : Ottoman Empire accepted peace with Bosnia on the following terms : Macedonia to Bosnia. :)

/Johan
Senast redigerad av 3 Johan Elisson, redigerad totalt 7 gång.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 5 maj 2002, 20:50

Ser fram emot fortsättningen Johan! :)


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 maj 2002, 20:04

vad jag är avensjuk!!!! Vad händer med Ryssland?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 6 maj 2002, 20:30

Vad menar du? Att de inte existerar än, och när de kommer att göra det? Jag tror det ligger till så att det mörkröda (Muscowy) senare kommer att bli Ryssland.

/Johan

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 7 maj 2002, 10:25

Argh! Jag vill också ha EU2 och spela lite multiplayer!!!

Spännande story för övrigt, Johan. Jag ser också fram emot fortsättningen!
Vad är förresten det där gråa landet precis öster om de baltiska staterna? Ser konstigt ut...

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

EU2

Inlägg av Mats » 7 maj 2002, 11:17

I kväll kan det förhoppningsvis bli lite spela av! :D

Efter det skall jag försöka lägga ut en AAR, med fokus på det Ottomanska Riket och dess krig mot de otrogna.

Bild
Så här såg det Ottomanska Riket ut när vi startade. Det är den ljusgröna färgen (även Anatolia). Notera det Bysantinska Riket i lila, som ligger på den västra sidan av Bosporen. Det nuvarande Turkiet är långt ifrån enat. Men det skall jag se till att ändra på! :)

Denna region är verkligen en krutdurk, många små stater med olika religion. Jag måste se till att hålla stånd mot väster, därifrån de otrogna anfaller mig. Senare bedömmer jag att Ryssland kommer att utgöra ett stort hot från norr. Syrien kan bli starka från söder.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 7 maj 2002, 16:48

Den gråa fläcken öster om de baltiska staterna är "Pskov". Mats, lite MP idag kanske?

/Johan

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

EU2

Inlägg av Mats » 7 maj 2002, 21:08

Efter ett par timmars våldsamma strider är det Ottomanska Riket större än någonsin. Ataturk skulle vara stålt över mina försök att ena Turkiet. :D

Jag började tämligen omgående med att erövra Albanien, Grekland, Cypern, Korfu och Kreta. Det Grekiska riket upphörde att existerna. Jag skickade ut mina muslimska bröder och konverterade Albanien! I väster var läget lungt under resten av tiden vi spelade.

Jag hade dock en del inre stridigheter inom riket. Mycket på grund av att de erövrade territorierna var kristna. Att konvertera alla kostar pengar och tar tid. Det har jag inte råd med.

I öster blev jag helt oprovocerat anfallen av ett gäng skurkstater. :wink:
Efter åratal av häftiga strider fick de dock vika sig för det Ottomanska stålet. Jag tog stora lån för att snabbt kunna bygga upp arméer som slängdes direkt in i hetluften. Det gav resultat till slut då fienden var helt slutkörd.

Jag expanderade österut och fick bland annat Kurdistan. Ett fördelaktigt fredsfördrag några år senare innebar att jag fick Sinai och två andra områden, varav ett på det Afrikanska fastlandet. Till Johans stora glädje ligger El Alamein på ett av dessa erövrade territorier.

[img]http://www.skalman.nu/upload/störst.jpg[/img]
Det Ottomanska Riket är det ljusgröna. Det lila är fortfarande min vassalstat. Kan inte annektera det helt. Det spygröna territoriet ovanför Cypern är även det en vassalstat.

Striderna var stundtals mycket hårda:
1486-10-27 : We have engaged hostile armies in Kurdistan.
1486-10-29 : Mats (Ottoman Empire) : Helvete
1486-11-16 : Yohan (Sweden) :ännu mer helvete!!!
1486-11-19 : Sweden accepted peace with Poland on the following terms : Sweden pays 50$ in indemnities. 8)
Senast redigerad av 1 Mats, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 7 maj 2002, 22:02

Part II (1455-1492):

Äntligen lite mera EU2! Denna gång bara om mig! :)

Efter det abrupta slutet förra omgången låg jag ganska risigt till då Polen, Litauen, Danmark och Novgorod alla var ute efter lite svenskt territorium. Men smart som jag är :) så lyckas jag trassla mig ur situationen och till och med vinna lite tyskt land av Polen(!), året är 1459.

Bild
Mina nya provinser i norra tyskland. Polen har på något sätt skaffat sig fotfäste där. I messagerutan kan ni se hur jag och Mats kommer överens om en "Screenshot-paus" :wink:

Inte så mycket händer fram till 1470. Jag försöker desperat hålla min vasall Tyska Orden på bra humör genom att sända pengar, vilket dock inte hjälper speciellt mycket. Jag håller mig lugn och behåller alla mina rättmätigt övertagna provinser! 8) Desvärre gillar resten av Europa mig inte speciellt mycket...

Bild
Det röda betyder att alla länder gillar hallonsaft. Eller kanske inte. :roll: Det enda land som inte hatar mig verkar vara Savojen i sydöstra Frankrike.

Tyvärr så lägger Polen och Litauen (och deras undsförvant Böhmen, som expanderat norrut och slukat Brandenburg) sig återigen i mina affärer och utför en attack både i norra Tyskland och på min provins Estland. Efter hårda strider som böljar fram och tillbaka över de tyska slätterna och baltiska skogarna så erkänner jag mig besegrad :? (men bara för stunden). Jag tvingas, för att inte skuldsätta mig själv alltför djupt, att betala ett förnedrande krigsskadestånd till först Litauen, som erbjuder fred för den ringa summan av 50 dukater, en summa som dock gräver djupa hål i min penningpung. Sedan måste jag dra mig ännu djupare ner i skiten och betala skadestånd även till det mäktiga Polen.

Och som om inte det var nog så revolterar halva norden :wink: och jag tvingas slösa värdefulla pengar på att hyra legoknektar för att kunna slå ner upproren. En stat vid namn Magdeburg trotsar mig så mycket att de byter sida och blir införlivat med det Hannoverska riket, må alla magdeburgare för evigt plågas i skärselden! :wink:

En stund senare, och nu befinner vi oss någonstans runt 1480, anfaller ärkefienden Danmark och genomför en Normandie-liknande operation då de landsätter trupper i Västergötland och Sydnorge. Heta strider utbryter och jag tränger in i Holstein från mina tyska provinser, jag slår tillbaka danskarna som även besatt Skåne. Till mitt stora förtret vägrar det gå med på en "White Peace" och jag pungar snabbt upp med 40 dukater ur min nu ganska tomma skattkista.

Jag genomför ett blixtanfall mot Novgorod för att ta Kexholm men jag finner mig i att få Ingermanland istället. Nu har jag kapat dem på mitten.

I början av 1485 blir jag än en gång anfallen av axeln Polen-Litauen men klarar mig ur situationen med nöd och näppe. Istället förklarar sig Mecklenburg självständiga men jag slår snabbt tillbaka och intar det ack så viktiga handelscentrat som befinner sig i Lübeck, så går det om man försöker sätta sig upp mot övermakten! Jag försöker gifta mig in i flera länder men alla vägrar. Så här ser läget ut 1489:

Bild
Jag har skurit av de norra delarna av Novgorod, Muscowy har utökat sitt rike (vinrött), Frankrike har enats, Litauen når Östersjön och Svarta Havet, och Österrike har lyckats lite här och var!

Jag blir snabbt på lite bättre humör då Mats har lyckats erövra El Alamein! :D Sen händer ingenting och jag laddar upp för en sammandrabbning med Danmark och Novgorod.

Bild
Min Livländska Armé står beredd att med 41000 man gå över gränsen och krossa danskarnas ynkliga 18000 soldater. I Skåne och Vorpommern står reserverna redo.

Här bestämmer vi oss för att bryta för dagen!

Dagens citat (Johan): January 19, 1489 : Hannover rejected our Royal Marriage proposal.
January 24, 1489 : Bohemia rejected our Royal Marriage proposal.
January 30, 1489 : Poland rejected our Royal Marriage proposal.
February 10, 1489 : Denmark rejected our Royal Marriage proposal.
February 20, 1489 : Muscowy rejected our Royal Marriage proposal.
:oops:

/Johan

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 7 maj 2002, 22:18

Jag såg på dina bilder att relationen är -200 mellan oss. :D

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 7 maj 2002, 22:20

Vad är detta för spel egentligen?
Ingen som spelar AoE2 förästen?

/Pulse

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 7 maj 2002, 22:27

Mats,

jag vet! Men det spelar ingen roll, eftersom vi ändå bestämmer själva! :wink:

Pulse,

gå in på http://www.europa-universalis.com och insup lite mer info! :) EU2 är i alla fall ett väldigt trevligt spel!

/Johan

Zebulon
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2002, 00:57
Ort: Uppsala

Inlägg av Zebulon » 7 maj 2002, 23:26

Underbar läsning Elisson! Toppat med: I messagerutan kan ni se hur jag och Mats kommer överens om en "Screenshot-paus" :lol:

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 8 maj 2002, 16:53

Det vackra vädret hindrade oss inte från fortsatt spel. :oops:

Efter att erövrat en hel del territoruer förra gången inledde jag dagen med att bygga upp mina arméer och återhämta mig ekonomiskt. Krig kostar pengar!

1497 slog jag till och förklarade krig mot The Mameluks varpå Oman och Persien kom till deras undsättning. Det rasade otroligt häftiga strider i det som nu är Syrien och Jordanien. För att inte behöva strida mot alla samtidigt slöt jag områende fred med Persien och Oman på villkor att läget skulle återgå till Status Quo.

Striden mot Mamelukerna varade i många år och territorierna bytte ägare flera gånger. Jag pressade mina styrkor till det yttersta och slog mig ner mot deras huvudstad Kairo.

Bild
I detta läge är de desperata. Jag har drivit dem till den västra sidan av Suez. De erbjuder fred.

På grund av uppror inom landet och ett utsträckt rike gick jag med på fred med Mamelukerna. Men inte utan att jag fick en massa land! Jag erhöll Daghestan, Samaria, Lebanon, Syria, Aleppo och Cataract!

Kriget hade gjort att min ekonomi var helt raserad. Upproren rasade i landet och jag fick skicka runt förband land och rike runt för att slå ner dem. Jag hade dragit på mig stora skulder och inflationen var 49%.

I juli 1517 förklarade sig Serbien fritt från Ungern. I september samma år förklarade jag Serbien krig. Ett halvår senare var det mitt!

Bild
Det Ottomanska Riket börjar växa. Serbien har blivit mitt.
Senast redigerad av 2 Mats, redigerad totalt 8 gång.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 maj 2002, 16:54

Hoppas det blir ett fint krig mellan er, när Mats har erövrat Ungern områdena och belägrat Wien och du Johan har erövrat norra delarna av Tyskland(staterna), Polen och Böhmen. Då kommer ni att ha gränns mot varandra! :aliengray

Skriv svar