Operation Flashpoint

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Zebulon
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2002, 00:57
Ort: Uppsala

Operation Flashpoint

Inlägg av Zebulon » 5 maj 2002, 18:16

Någon som spelat det? Är det bra? Värt att, hrm, "inhandla"? :roll:

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 5 maj 2002, 18:45

Ja det är absolut värt att köpa om man gillar krigsimulatorer. Pansarvagnar, Helikoptrar, Flyplan och alla slags möjliga infantri vapen finns med. Förutom dess kampanj som kommer med när man köper det finns det hundratals banor och kampanjer som man kan ladda ner. Det är många som gör om fordonen,vapnen och infantri till ww2 och vietnam liknande. De mest framgångsrika är en grupp killar som gjort om allt i ofp till operation ökenstorm baserat. De håller på att göra egna fordon och liknade och jobbar på en kampanj. Att spela ofp i multi-player är också jättebra speciellt när man spelar mot datorn och sammarbetar med andra. Det finns också en inbyggd mikrofonfunktion som gör att man kan prata med andra när man spelar. Jag gjorde detta men min mikrofon har gått sönder :( . Jag kommer att posta några bra sidor om ofp nu.

http://ofp.gamezone.cz/ Bra sida med massor av tillägg och banor och dagliga nyheter. Klicka på sektionen mods och ladda ner operation ökenstorm.
http://www.ofpeditingcenter.com/cgi-bin ... ns_pre1985 Ett forum där vissa brukar visa sina skapelser.
http://desertstorm.dk3.com/ Operations ökenstorm officiela hemsida.
http://www.operation-flashpoint.net/vietnam/ En vietnam kampanj.
http://invasion1944.operation-flashpoint.de/index2.php En andra världskrigs kampanj.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 5 maj 2002, 20:23

Jadå spelet är bra men det finns inte nån känsla i spelet tycker jag... det känns inte som man är i spelet... ungefär. :|

Morot
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:05

Inlägg av Morot » 5 maj 2002, 20:42

Jonteman skrev:Jadå spelet är bra men det finns inte nån känsla i spelet tycker jag... det känns inte som man är i spelet... ungefär. :|
är det för att det är lite "taggigt" i styrningen?

Om man jämnför med andra "soldatspel" eller liknande, så är det ju inte samma känsla i OF, man kan inte hoppa o vrida sej o springa lika snabbt åt sidorna osv som i Half-Life eller Ghost Recon. det tar ett tag att vänja sig

Däremot har OF ett helt underbart "flerspels" värde, dvs du kan spela igenom det, o sen spela igenom det igen. Jag _hatade_ Ghost Recon den andra gången jag försökte mej igenom det, på svårare svårighetsgrader så var det bara hjärndött, fiender som jag knappt kunde se på 500m avstånd sköt ett skott som träffade mej rätt i huvudet med en gammal ak74, såg var jag var genom buskar o berg o fan vet allt. I OF så har jag spelat 3 gånger nu, o även om jag vet hur jag ska klara uppdragen så finns det ju alltid andra sätt att göra det på.

Dessutom finns ju de helt underbara extra uppdragen som vanligt folk har gjort, AusBrit - Guerilla Hunt, tex.

Det närmaste man kommer i Ghost Recon var New Cold War modden som gjorde om alla uppdragen liten, man startade på olika ställen, fler fiender, och tillgång till samtliga vapen. Kul men inte som OF.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 6 maj 2002, 18:00

Morot.. det är dels styringen men sen är det mycket annat också...
små detaljer som tex. att om man kollar i skugan på sin figur så har han en M16 i handen fast man springer omkring med ett snipergevär (har glömt bort vad det heter) den ytterst fula omladdingen på vapnet... jag KÖPTE tom. spelet (det du tobbe) och det är ändå buggigt, när jag var på ett LAN så körde vi spelet, det var inte så kul jag hade en bazooka och skulle spränga en pansarvagn det gick ju inte!!! Nu var det en engång händelse i för sig... men det är en skojig kämsla när dom ovetande ryska soldater springer uppför en kulle och jag ligger med en M60 i en buske... RATATATAATATATATTAATTA dom faller en efter en... :D :D

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 6 maj 2002, 18:02

Jonteman skuggproblemet kan bero på att du har för dålig upplösning när du spelar spelet?

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 6 maj 2002, 20:25

och med dålig menas?? för hög eller för låg... min dator är en ny sak så spelet klarar den men glans :D

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 6 maj 2002, 20:44

Ok ha hög upplösning sen går det ändra lite detalj saker har jag för mig också. Ha max på dem om det går.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 6 maj 2002, 20:51

F-n jag har avinstallerat spelet... tänkte att jag kunde mixtra lite med upplösingen... :mrgreen: och jag "orkar" inte installera spelet igen...
skojigt spel är också I.G.I.... åååhhhh härliga Dragunov.... 8) 8)

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 7 maj 2002, 15:34

I min mening är det det absolut bästa "soldat" spelet på marknaden. Det var någon som skrev att han inte kunde skjuta sönder en stridsvagn med sin bazooka. Det är alldeles riktigt. Det krävs oftast mer en ett skott för att träffa rätt. De flesta T-72 och framför allt T-80:orna klarar utan problem ett par skott ifrån en LAW. Sant nog så är det svenska Carl Gustav granat gevär det bästa medlet mot fientliga tanks i spelet. Med den kan man med lite skicklighet spränga en vagn i luften direkt. Men oftast måste du sätta minst 2 skott i vagnen. Detta är helt i linje med det svenska försvarets utbildning för PV soldater. Jag tycker absolut du skall köpa detta spel. Det skall komma en 2:a nu i höst. Det spelet skall heta "innocens lost" eller nått sådant.

Mvh Micke

Dick
Utsparkad
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 maj 2002, 22:27
Ort: Norrland
Kontakt:

Bästa FPS:et - någonsin!

Inlägg av Dick » 19 maj 2002, 22:57

Operation Flashpoint är i mitt tycke den mest överlägsna firstpersonshootern någonsin. Atmostfären är helt underbar. Förvisso är grafiken med moderna mått mätt ganska undermålig, men det tycker jag vägs upp av de enorma kartorna. Att bara kunna hoppa in i en jeep och köra flera kilometer åt vilket håll man vill ger så mycket mer för spelupplevelsen än prålig grafik. Det finns så många små aspekter av spelet som ökar till denna atmosfär. Att man kan plocka ut piloten i en fiendehelikopter med prickskyttegevär; att man kan köra iväg med alla fordon man hittar; att man kan utföra sina uppdrag på nästan vilket sätt som helst.
Såvitt jag ser det finns det bara en riktig avigsida med Operation Flashpoint, och det är AI:n på såväl fiender som ens egna soldater. De skjuter som Ragnar Skanåker allesammans, men de kan fan inte ta skydd. När jag körde Red Hammer-kampanjen lyckades jag ensam med ett snipergevär plocka ut 25 soldater eftersom de bara kastade sig ner på marken och tittade sig omkring istället för att ta skydd bakom någonting. Likaså kan man bli helt vansinnig på sina egna soldater som inte bara springer rakt in i fiendeelden utan också gärna springer i vägen för mig. Jag måste ha skjutit hundratals av mina egna killar vid det här laget.
Nej, jag måste verkligen rekommendera detta spel. Jag tror till och med att jag ska köpa det när det släpps i budgetutgåva.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 19 maj 2002, 23:09

Dick, håller inte riktigt med dig på den punkten. Ibland när jag försöker dra ryssarna med min M16 så drar dom mig huvet direkt. Händer dock bara ibland.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 19 maj 2002, 23:11

Jag har spelat Operation Flashpoint såpass länge så jag vet AIns svagheter. Felet är att deras rörelser är för sakta.

Dick
Utsparkad
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 maj 2002, 22:27
Ort: Norrland
Kontakt:

Inlägg av Dick » 20 maj 2002, 13:55

Jonteman skrev:Dick, håller inte riktigt med dig på den punkten. Ibland när jag försöker dra ryssarna med min M16 så drar dom mig huvet direkt. Händer dock bara ibland.
Jag kan inte ge en riktigt uttömmande redogörelse för AI:ns brister, eftersom de beter sig så jävla olika. Men det kan bero på vilken svårighetsgrad man spelar på. Jag kör på normal - kanske är de smartare på den svåraste.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 20 maj 2002, 14:13

Jag kör på lägsta :oops: , det märks att dom är sega när jag som sagt ligger i buskarna med min M60 och RATATATATATA dom faller en efter en :lol: :lol: :lol:

Skriv svar