Okänd soldat och Panzer IV!!!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Wittmann
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 mars 2002, 10:37
Ort: Stockholm

Okänd soldat och Panzer IV!!!

Inlägg av Wittmann » 30 april 2002, 10:16

Tittade för första gången häromdan på den finska filmen okänd soldat från 50-talet, upptäckte en sak i filmen, ryssarna kommer och attackerar med en Tysk panzer IV vagn!!!!! någon som vet mer ???var står den idag??? info tack....... 8O

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: Okänd soldat och Panzer IV!!!

Inlägg av Andreas Lärka » 30 april 2002, 10:50

ryssarna kommer och attackerar med en Tysk panzer IV vagn!!!!! någon som vet mer ???var står den idag???
Filmgänget fick ingen hjälp från Finska Armén utan var tvungen att använda gränsbevakningens gubbar etc.
Panzer IV:n är tydligen en protest från Arméns sida då de efter påtryckningar blev tvungna att ställa en vagn till förfogande. Finska armén hade ju fortfarande både T-26 och T-34:or i bruk, så de kunde ju ha använt dem.

Var i frågavarande vagn står är omöjligt att säga. Finland har bara ett fåtal Panzer IV kvar, en stor del brann upp i slutet av 1950 talet.

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Wittmann
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 mars 2002, 10:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Wittmann » 30 april 2002, 11:01

Vari Finland står det panzer IV:or????Vag gör Panzer IV:orna i Finland, köpta av tyskland eller efterlämnade av tyskland???

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 30 april 2002, 11:07

Vari Finland står det panzer IV:or????Vag gör Panzer IV:orna i Finland, köpta av tyskland eller efterlämnade av tyskland???
- En står i Pansarmuseet i Parola, minst en i deras lager och en i St. Michel. Mera vet jag inte om.

- Rostar.

- Köpta. Finland köpte 15 st. Panzer IV Ausf. J på sensommaren 1944. Det skulle komma 10 stycker per månad tills vi hade fått 30 (om jag minns rätt), men dock slutade tyskarna sända oss vapen då vi gjorde fred med Sovjet. Användes till år 1961 med finska modifieringar.

Jag har några bilder av dem på min hemsida. Hemsidan torde vara nämnd i min profil.

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 2 maj 2002, 10:16

Jag var för övrigt på en mässa i Botniahallen, Korsholm (Finland) senaste helg. Utanför mässan så stod en pansarvagn för allmänheten att titta på. Jag är helt värdelös på att identifiera pansarvagnar, men jag tror det var en Panzer IV. Den tillhörde (eller endast uppvisades av) någon förening som jag tyvärr inte längre minns namnet på.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 2 maj 2002, 10:51

Jag är helt värdelös på att identifiera pansarvagnar, men jag tror det var en Panzer IV. Den tillhörde (eller endast uppvisades av) någon förening som jag tyvärr inte längre minns namnet på.
Fyrkantig. Litet torn. Åtta hjul. Lång pipa. Pansargillet?

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 3 maj 2002, 13:26

Efter ett besök på din eminenta hemsida tror jag att jag ändrar åsikt. Jag är som sagt värdelös på att identifiera pansarvagnar, det enda jag kan säga till 100% säkerhet är att den är tysk.
Vid närmare eftertanke skulle jag benämna den som en av T-modellerna, möjligtvis en T-34. Men jag kan inte säga att detta stämmer helt heller.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 3 maj 2002, 14:39

Jonas Strom skrev:Efter ett besök på din eminenta hemsida tror jag att jag ändrar åsikt. Jag är som sagt värdelös på att identifiera pansarvagnar, det enda jag kan säga till 100% säkerhet är att den är tysk.
Vid närmare eftertanke skulle jag benämna den som en av T-modellerna, möjligtvis en T-34. Men jag kan inte säga att detta stämmer helt heller.
ehum, t-34 är väl ändå rysk?

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 3 maj 2002, 17:10

ehum, t-34 är väl ändå rysk?
Visserligen. Men nu vet vi ju inte hur vagnen var målad. Kanske den var målad som en kapad vagn.
Troligast är ju att vagnen är en av de T-34-85:or som finns här i Finland. Det är finnas 2 - 3 stycken i mer eller mindre privat ägo. En av vagnarna (som står vid Salpalinja-museet nuförtiden) lär ha varit med i filmen "Stalingrad".

Andreas Lärka
Som är trött på att skriva sin signatur och önskar att automatsignaturen skulle komma tillbaka...

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 3 maj 2002, 19:45

Skriv bara AL! Vi vet ändå vem du är! :)

/Johan

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 4 maj 2002, 10:37

Jag tror jag lägger ner denna utredning här och nu. Jag måste säga att pansarvagnar inte riktigt ligger inom mitt intresseområde och kunnande, så jag ska sluta spekulera... :)

Wittmann
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 mars 2002, 10:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Wittmann » 12 maj 2002, 13:56

Andreas......schysst hemsida.....Visste inte att Finland hade en hel del Stug III oxå.......Synd att vagnarna får stå och rosta bort.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 13 maj 2002, 06:40

Wittmann skrev:Andreas......schysst hemsida
Tack. Skall ta och flytta den till en annan server så småningom. Håller på att skanna om alla bilder jag har och jag behöver lite mera utrymme.

Andreas Lärka
osv.

Skriv svar