OBS!! YANKES

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

OBS!! YANKES

Inlägg av Martin Tunström » 4 maj 2003, 03:04

I dag den 04 maj kl: 02:30 på tv3 vissar dom Yanks!(lite sent för småbarn som tobbe, rommel och Jonteman)

Yanks

Bild
Under andra världskriget förbereder de allierade invasionen av de ockuperade delarna av Europa. Transportfartyg efter transportfartyg lastar ur amerikanska trupper i England, totalt över en miljon man…

I rollerna: Richard Gere (Matt) , Lisa Eichhorn (Jean) , Vanessa Redgrave (Helen) , William Devane (John) , Chick Vennera (Danny) , Wendy Morgan (Mollie) m. fl.
Källa: Yanks
Vad som mer är på tv: TV NYTT V.18

Lasse
Medlem

Re: OBS!! YANKES

Inlägg av Lasse » 4 maj 2003, 09:54

Anno skrev:I dag den 04 maj kl: 02:30 på tv3 vissar dom Yanks!(lite sent för småbarn som tobbe, rommel och Jonteman)

Yanks

Bild
Under andra världskriget förbereder de allierade invasionen av de ockuperade delarna av Europa. Transportfartyg efter transportfartyg lastar ur amerikanska trupper i England, totalt över en miljon man…

I rollerna: Richard Gere (Matt) , Lisa Eichhorn (Jean) , Vanessa Redgrave (Helen) , William Devane (John) , Chick Vennera (Danny) , Wendy Morgan (Mollie) m. fl.
Källa: Yanks
Vad som mer är på tv: TV NYTT V.18
Om inte jag har fel är det en kärleks film, i aftonbladet stog det att den handlade om amrikanska soldater som träffar brittiska tjejer, och det gillas inte alltid.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 4 maj 2003, 12:29

Pearl Harbour är en kärleksfilm...... :wink:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 maj 2003, 15:21

Pearl Harbour är dålig. Jag betalade 70 spänn för att se skiten på bio!

Varför tycker jag den är dålig? Jo för den skildrar en av de värsta tragedierna i usas "stolta" historia på ett aldeles för patriotiskt sätt.

T. ex att de skulle ge igen. "De anföll oss med en slägga, vi anfaller dem med ett nålstick, men ett nålstick i hjärtat.". Och annat flams. Vet inte hur mycket av allt detta so är sant, men ändå...

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 4 maj 2003, 16:18

Korsriddaren
Varför tycker jag den är dålig? Jo för den skildrar en av de värsta tragedierna i usas "stolta" historia på ett aldeles för patriotiskt sätt.
Jag har inte ens orkat se hela pga all romantik så jag snabbspolade bara till krigscenerna och struntade i resten.

Annars kan jag ge dig tips om ännu smetigare patriotism i två filmer som är på gång.
Den ena är The Guys som handlar om en journalist som får till uppgift att hjälpa en brankårschef med att skriva en hyllning till dom tappra brandmän som dog när WTC rasade.
Givetvis blir dom påverkade av den känslomässigt laddade uppgiften så att dom dras till varandra.
Trailern är nog för att framkalla kräkreflexen om man inte älskar sentimentalt mys.

Den andra filmen är den som ska handla om räddningen av den förtjusande kvinnliga soldaten Jessica Lynch som blev krigsfånge hos dom elaka Irakierna.
En komisk sak är att NBC först skulle köpa hennes berättelse och göra en verklighetsbaserad film men efter att det blev känt att "Fritagningen" inte var så hjältemodig och actionfylld som det först påstods ändrades planerna och NBC säger sig ha rätten att istället basera filmen på medias överdrivna rapportering.
Allt för att skapa en hjälte och det kommer nog att som vanligt kallas "based on a true story".Bild

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem

Inlägg av Oskar R. » 4 maj 2003, 22:47

urkkk.... USA kan göra filmer om allt.
Snart gör dom väl en film om "hur Bush kom till makten genom valfusk och spännande biljakter".

Användarvisningsbild
scy7he
Medlem

Inlägg av scy7he » 12 maj 2003, 21:41

Många har ju kommenterat Pearl Harbor med att yanksen inte alls gav igen på det sätt som visas i filmen. Saken är den att det var precis så det gick till, så till vida att ett gäng flygare anföll Tokyo i bombplan utan bensin till hemresan. De som överlevde räden landade i Kina och fick där hjälp av kinesiska bönder. Massmord på den kinesiska befolkningen blev följden av detta.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 13 maj 2003, 00:00

scy7he skrev:Många har ju kommenterat Pearl Harbor med att yanksen inte alls gav igen på det sätt som visas i filmen. Saken är den att det var precis så det gick till, så till vida att ett gäng flygare anföll Tokyo i bombplan utan bensin till hemresan. De som överlevde räden landade i Kina och fick där hjälp av kinesiska bönder. Massmord på den kinesiska befolkningen blev följden av detta.
Den 24 juli -45 blev vädret bättre och gav Halsey möjlighet att rikta ett avslutande dråpslag mot den japanska flottan i Kure och Kobe. 24 - 25 juli och på nytt den 28 juli anfölls dessa baser av stora flygförband från hangarfartygen. Hangarfartyget Amagi, slag-hangarfartygen Ise och Hyuga, tunga kryssarna Tone och Aoba, lätta kryssaren Oyoda samt femton hjälp- och transportfartyg sänktes. Dessutom skadades två hangarfartyg och ett antal smärre fartyg. Detta anfall kan betecknas som ett nytt Pearl Harbor och gjorde definitivt slut på den japanska flottan, vilket möjligen var vad Halsey hade i sinnet.

MVH

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 13 maj 2003, 09:23

Många har ju kommenterat Pearl Harbor med att yanksen inte alls gav igen på det sätt som visas i filmen. Saken är den att det var precis så det gick till, så till vida att ett gäng flygare anföll Tokyo i bombplan utan bensin till hemresan. De som överlevde räden landade i Kina och fick där hjälp av kinesiska bönder. Massmord på den kinesiska befolkningen blev följden av detta.
I korthet har du rätt. Men sedan är filmen så överlastad med felaktigheter, tolkningar och dravel etc att det lika gärna kunde varit en film om General Custer som strider mot eskimåer i Vietnam under 30 åriga kriget. :)

Användarvisningsbild
scy7he
Medlem

Inlägg av scy7he » 14 maj 2003, 00:34

Jag gillade hur japanerna framställdes i Pearl Harbor också. I de flesta filmer springer de bara rakt in i elden och vrålar men i Pearl Harbor tänkte de. En verkade till och med vara riktigt insiktsfull, när han talade om krigets fasor.

Användarvisningsbild
scy7he
Medlem

Inlägg av scy7he » 14 maj 2003, 00:37

Kanske skulle tillägga detta också:
Tro inte att jag tycker Pearl Harbor är så jäkla bra som det kanske verkar. Jag tycker vissa saker i den fått lite hård kritik bara. I jämförelse med andra krigsfilmer som Saving Private Ryan och andra är den ett stort skämt ^_^

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 14 maj 2003, 00:55

scy7he skrev:Jag gillade hur japanerna framställdes i Pearl Harbor också. I de flesta filmer springer de bara rakt in i elden och vrålar men i Pearl Harbor tänkte de. En verkade till och med vara riktigt insiktsfull, när han talade om krigets fasor.
Hollywood lärde sig av "Patriot" att man bör inte skildra fienden som alltför nedrig om man även vill sälja filmerna i Storbritannien eller Japan.

Användarvisningsbild
scy7he
Medlem

Inlägg av scy7he » 14 maj 2003, 01:28

Patriot var läskigt dålig. Det var nästan så jag stängde av den mitt i och det händer inte ofta. Lite värt var det ju i alla fall att se Mel Gibsons galna blick i slutstriden. Den har man mardrömmar om fortfarande ^_^

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 14 maj 2003, 17:02

Min lärare visar den filmen i skolan också :cry:

Användarvisningsbild
Medic
Medlem

Inlägg av Medic » 24 maj 2003, 01:41

wreezig skrev:Korsriddaren
Jag har inte ens orkat se hela pga all romantik så jag snabbspolade bara till krigscenerna och struntade i resten.

Annars kan jag ge dig tips om ännu smetigare patriotism i två filmer som är på gång.
Den ena är The Guys som handlar om en journalist som får till uppgift att hjälpa en brankårschef med att skriva en hyllning till dom tappra brandmän som dog när WTC rasade.
Givetvis blir dom påverkade av den känslomässigt laddade uppgiften så att dom dras till varandra.
Trailern är nog för att framkalla kräkreflexen om man inte älskar sentimentalt mys.

Den andra filmen är den som ska handla om räddningen av den förtjusande kvinnliga soldaten Jessica Lynch som blev krigsfånge hos dom elaka Irakierna.
En komisk sak är att NBC först skulle köpa hennes berättelse och göra en verklighetsbaserad film men efter att det blev känt att "Fritagningen" inte var så hjältemodig och actionfylld som det först påstods ändrades planerna och NBC säger sig ha rätten att istället basera filmen på medias överdrivna rapportering.
Allt för att skapa en hjälte och det kommer nog att som vanligt kallas "based on a true story".Bild
fråga vet du när den kommer ut å on´m den har en hem sida?

Skriv svar