Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Henrik af Hohenstaufen
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 oktober 2023, 20:32
Ort: Norrköping

Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av Henrik af Hohenstaufen » 30 januari 2024, 13:54

Ser ut som att det sista digitala numret är utgivet och att tidningen, så som vi känner den, upphör för gott. Fattade det som att den skulle finnas kvar på sociala medier men oklart om försäljningen av böcker, klockor, resor etc kommer fortsätta.

Trots allt måste jag säga att jag kommer att sakna den. Många bra böcker har getts ut genom åren, möjlighet till resor till intressanta platser, och en del annan försäljning samt artiklar har varit riktigt bra. Nackdelarna har varit en aggressiv stundtals marknadsföring samt tvivelaktig kvalitet på vissa produkter. Vad säger ni?

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av liljen » 30 januari 2024, 20:47

Jaha, det förklarar de stora reorna senaste tiden på alla möjliga slags prylar.
Är med i SMB, men varit ganska passiv på sistone och har tydligen missat denna stora nyhet.

Jo, visst kommer nog sakna mycket som de tagit fram och sett till att få utgivet och uppmärksammat, sen kanske fokus på allsköns replikor och mer eller mindre nyttiga grunkor på senare år blev lite för mycket ibland. Kanske var det det som dödade ekonomin? För mycket satsningar på prylar som de sen inte kunde sälja kanske. Eller är det så att försvarsnedskärningar de senaste 30 åren indirekt gnagt på det allmänna militära intresset bland svenskarna? Återväxten blev till sist för klen och man kan ju inte basera en verksamhet på överstar och majorer som pensionerades på 90-talet. De tar förr eller senare helt enkelt slut.....

Henrik af Hohenstaufen
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 oktober 2023, 20:32
Ort: Norrköping

Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av Henrik af Hohenstaufen » 30 januari 2024, 21:42

Ja allt det du säger spelade nog en roll. Men de gav bland annat ut många bra frontskildringar från andra världskriget skrivna av soldater som höll hög klass och som normalt är svåra att få tag på.

Jag hade även tänkt haka på en resa framöver , men visst, tittar man på bilder från resorna ser man att 95% är 80+. Inget fel på det så klart men troligen har de inte lyckats rekrytera nya medlemmar.

Ändå märkligt att nedläggningen kom så snabbt helt utan varningssignaler.

Davian
Medlem
Inlägg: 3620
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av Davian » 30 januari 2024, 22:46

Jag tror problemet var överdrivet fokus på andra världskriget och onödiga prylar. Är man vildmarksintresserad har man köpt en sovsäck redan som inte är av mellankvalitét och lajvar försvarsmakt.

deras serier om olika teman har varit bra. Jag har skaffat de flesta om inte alla böcker om stormaktstiden och amerikanska inbördeskriget etc. Samt allt om vikingar.

men ww2 är döden för seriösa publikationer att dra in folk med. ww2 är fantastiskt ointressant för yngre generationer. Yngre som i 40 neråt. Framförallt som de flesta böcker ytterst sällan kom med ny information.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av a81 » 30 januari 2024, 22:49

Är det inte så att ambitiösa, tidskrävande fritidsintressen som görs enskilt (eller vad man ska säga), utan familjen har krupit uppåt åldersmässigt och minskat rent allmänt? Jag tänker att det har att göra med långsiktiga förändringar som höjd faktisk pensionsålder, att man får barn senare i livet, att män utför alltmer av hushållsarbete, etc. Det finns liksom inte längre massor av 50-, 60-, 70-åriga män med massor av fritid.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av a81 » 31 januari 2024, 13:13

Davian skrev:
30 januari 2024, 22:46
men ww2 är döden för seriösa publikationer att dra in folk med. ww2 är fantastiskt ointressant för yngre generationer. Yngre som i 40 neråt. Framförallt som de flesta böcker ytterst sällan kom med ny information.
Stämmer säkert till viss del, är väl typ 80-talisterna som är den sista generationen som hade far- och morföräldrar som var någorlunda vuxna under andra världskriget. Generationen efter det har liksom inte växt upp med vad som hände "under kriget".

Dessutom har jag för mig att det var en väldig boom av TV-dokumentärer om andra världskriget kring 50-årsminnet av krigsslutet, alltså 1995. Jag tänker att många där fick liksom andra världskrigets kronologi klar för sig. Var man barn eller inte ens född på 1990-talet, så tror jag att man har väldigt mycket sämre koll på förloppet i andra världskriget. De flesta 40+ har liksom rätt bra koll på andra världskriget, oavsett hur intresserad man är.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av sveahk » 31 januari 2024, 15:42

Davian skrev:
30 januari 2024, 22:46

men ww2 är döden för seriösa publikationer att dra in folk med. ww2 är fantastiskt ointressant för yngre generationer. Yngre som i 40 neråt. Framförallt som de flesta böcker ytterst sällan kom med ny information.
Davian kanske någon gång vill berätta varför han gärna hackar ner på 2vk och dess historia - det är nu minst andra gången som jag läser att i hans ögon är 2vk högst ointressant.

Det sagt - hur intresset för den delen av världshistorien är i Sverige kan jag inte uttala mig om...och inte heller om det kan vara en av anledningarna till "Pennan och Svärdets" fall? Där har jag varit borta för länge från hemlandet!

Men - här på kontinenten (de tysktalande länderna, men också Frankrike, England...) ser jag ingen nedgång i det intresset. I bokhandlarna, de som finns kvar, dyker det varje år upp nya verk om 2vk, teknik och människoöden. Liksom filmer och TV-serier (nu senast "Masters of the Air"). I Tyskland intresserar sig barnbarnen och barnbarns barnen mer än någonsin för vad familj och släkt gjorde under Tredje Rikets dagar. Militärarkivet i Freiburg/BrsG. är utbokat månader i för väg. Museer av alla kulörer visar nya och gamla aspekter på 2vk. Folket kommer.

Självklart är redan det mesta sagt, men det betyder inte att det inte finns mer att berätta. Nya vinklingar, och kanske också påminnelser om vad som igår skedde inpå de egna knutarna!

Och det är i mina ögon och öron bra. Mitt egna historiska intresse räcker långt tillbaka, från "way back when" till dags dato, men klart är att händelserna under de dramatiska 1930- och 40-talen fortfarande starkt präglar oss, och därför är också kunskapen om dem så viktiga.

Om den (kunskapen) är "viktigare" än vikingatiden och amerikanska inbördeskriget, tja, säg det...!


Hans K

Davian
Medlem
Inlägg: 3620
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av Davian » 31 januari 2024, 15:55

Vk2 är tråkigt för att det nästan alltid handlar om krigare, soldater, stridsvagnar, operationsplaner, hjältar vs skurkar, våldsromantik, machismo, ”great men theory”, kalibrar, statistik, krigsskildringar, personporträtt av kändisar osv.

Det handlar ytterst sällan om hur det kom sig att stora delar av Europas befolkning samarbetade med nazisterna, hur kriget påverkade de sociala relationerna i olika länders befolkning, den tekniska utvecklingens betydelse för civilsamhället, hur propagandan formade och fortfarande formar människor, hur det sociala arvet av kriget fortfarande påverkar miljoner människor, Krigets påverkan på avkolonialiseringen, filosofins utveckling mm.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13697
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av Markus Holst » 31 januari 2024, 15:58

Davian skrev:
31 januari 2024, 15:55
Vk2 är tråkigt för att det nästan alltid handlar om krigare, soldater, stridsvagnar, operationsplaner, hjältar vs skurkar, våldsromantik, machismo, ”great men theory”, kalibrar, statistik, krigsskildringar, personporträtt av kändisar osv.

Det handlar ytterst sällan om hur det kom sig att stora delar av Europas befolkning samarbetade med nazisterna, hur kriget påverkade de sociala relationerna i olika länders befolkning, den tekniska utvecklingens betydelse för civilsamhället, hur propagandan formade och fortfarande formar människor, hur det sociala arvet av kriget fortfarande påverkar miljoner människor, Krigets påverkan på avkolonialiseringen, filosofins utveckling mm.
Intressant. Är inte detta något som så att säga drabbar alla krig, dvs. det är krigsnördar som skriver och inte socionomer? Jag hade mycket gärna sett trådar på Skalman om de aspekter du nämner så kanske kan vi göra en uppmaning till oss alla att vinkla fler sidor av kriget?

Davian
Medlem
Inlägg: 3620
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av Davian » 31 januari 2024, 18:36

Jo det drabbar alla krig. Men hittils är ju vk2 det största och viktigaste kriget i mänsklighetens historia utifrån det sociologiska perspektivet. Det går inte att överskatta dess betydelse. Vilket gör att det blir trist att läsa för 4141:e gången om Operation Torch, eller en komparativ diskussion mellan Pz.IV och Pz. V.

Det är klart att det produceras mängder av intressanta vk2 grejer, men det mesta av det hamnade aldrig i pennan och svärdet eller övriga populärhistoriska tidskrifter. En väldigt intressant vk2 grej är vissa videos av den här kanalen;

https://www.youtube.com/@MilitaryHistoryVisualized

med en riktig historiker som redovisar referenserna till det han pratar om. Det är såklart populärhistoriskt men det han tar upp är intressantare än Hitlers väg till makten, Slaget vid Stalingrad eller sånt.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av Amund » 31 januari 2024, 21:52

Onekligen en intressant diskussion. Vill gärna inflika att det är lätt att hävda att det som betraktas som nördigt är ointressant medans krigets påverkan på samhället i övrigt är finare att vara intresserad av. Varför skulle just VK2 vara ett undantag? Är det ok att vara intresserad av medeltida svärd men inte av tyska torpedbåtar?

Nä, tänkte väl det. Om det är så att unga människor idag är ointresserade av VK2 (vilket jag inte har en aning om) så beror det väl på samma effekt som att jag inte var särskilt intresserad av VK1. Men jag minns hur en majoritet av killar födda på 60-talet var vansinnigt intresserade och kunniga om VK2 trots avsaknad av internet. De flesta kände till Tigerstridsvagnar och Stalingrad, så att säga att VK2 skulle vara ointressant på något särskilt sätt är en uppfattning jag inte delar.

Jag är själv väldigt intresserad av hur krigen påverkar samhällen och de människor som lever i dem. Flyktingströmmar och människors drömmar om ett bättre liv, men även hur det formar politiska och nationalistiska uppfattningar. Men du menar väl inte att det här är ett område med allmänintresse? Då skulle jag bli förvånad eftersom jag inte sett något sådant i min omvärld utan möjligen ett intresse för pang pang - och helst då kopplat till spel eller filmer.

Nä, VK2 har sina konjunkturer men betraktas det nördigt så är det möjligtvis en generationsfråga om du frågar mig.

Davian
Medlem
Inlägg: 3620
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av Davian » 1 februari 2024, 00:06

Amund skrev:
31 januari 2024, 21:52


Nä, VK2 har sina konjunkturer men betraktas det nördigt så är det möjligtvis en generationsfråga om du frågar mig.
Vilket som av en händelse är precis vad jag skriver i mitt första inlägg i tråden :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av sveahk » 1 februari 2024, 12:52

Davian skrev:
31 januari 2024, 18:36
Det är klart att det produceras mängder av intressanta vk2 grejer, men det mesta av det hamnade aldrig i pennan och svärdet eller övriga populärhistoriska tidskrifter.
Det stämmer - i Sverige! Låt mig breda ut mig lite grann om det temat - som jag ser det:

Jag vill påstå att Sverige är smågrus vad beträffar utbudet av historisk litteratur på svenska om världshistorien. Förstå mig rätt - varje land publicerar sin historia på sitt eget språk. Det flesta blir aldrig översatt. Det gäller Sverige, det gäller alla länder.

En fördel har Sverige, de flesta behärskar två språk, svenska och engelska. Alltså har vi ett förhållandevis stort utbud av historisk litteratur, som vi kan läsa.

Men - ta nu Tyskland. De har ett nutida krig i nacken som involverade miljoner och åter miljoner människor. En tid som de flesta tyskar, de som överlevde, helst ville glömma - under 50, fram till 60-talet skrevs det i Tyskland inte alltför mycket om "Hitler-tiden", man ville "se framåt"!

Men de nya generationerna ville veta mer. Deras land hade förstörts, miljoner judar och "Andersdenkende" hade mördats. Det var så mycket de inte visste, de ville veta varför, och framför allt, vad hade deras egna familjer för del i det hela, offer eller förövare...?

Man dök ner i de rumphuggna arkiven, det forskades, det frågades...och det skrevs. Artiklar, avhandlingar, familjehistorier - och böcker...

Många gånger helt enkelt för att komma till rätta med den egna familjehistorien. Det är verk som skrevs på tyska, och sällan översattes till ett annat språk. Men de finns där, de kommer fortfarande ut. Varje bokhandel I Tyskland bjuder på historiska böcker där 2vk fortfarande har sin egen avdelning. Böcker på tyska, sällan engelska.

Dessutom, i samma bokhandlar finns det alltid en Regional avdelning - det är där vi hittar de små, personliga verken, där vi också hittar böcker som berättar om vad som hände just i det området under 2vk, böcker skrivna i små upplagor av intresserade, som sentida familjemedlemmar till de som upplevt nazitiden. Böcker på tyska.

De tyska verk som översätts, säg till engelska, är en bråkdel. Och då oftast de om de stora slagen, om Hitler och nazismen. Men den övervägande delen av böckerna, de om människorna, vad som hände med dem och deras omgivning under nazitiden, deras upplevelser - de blir ytterst sällan översatta.

Naturligtvis gör mitt historiska intresse mig inte till den bästa bedömaren av hur intresserat den s.k. allmänheten utanför Sverige i dag tar del av 2vk, men de länder som träffades direkt av kriget, och som jag ofta fortfarande besöker - ja, där ser jag fortfarande ett intresse, om det nu är i bokform, i museer, KZs eller minnesmärken.

För övrigt, måste nämna det innan jag slutar den här långa episteln - har under de senaste åren varit i olika museer i Frankfurt, Stuttgart, München, Friedrichshafen, men också Wien, Zürich och Basel. Alla med samma utställningstema: Proveniens. Bilder, böcker, skulpturer etc. som "såldes" för en spottstyver eller stals under nazitiden, och senare dök upp i auktioner, samlingar...och museer.
Nu är tiden kommen för att nysta upp den härvan - högst intressant!

Hans K

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av liljen » 4 februari 2024, 11:14

Jag beställde det absolut sista förmånserbjudandet - en så kallad hemlig låda med blandat innehåll. Har gjort samma typ av köp tidigare och det var då totalt sett en bra investering. Dessa grisen-i-säcken-lådor innehåller förstås en del skräp, men sett till totalpriset var det inget dåligt köp då. Spännande att se den här absolut sista gången. och om det öht kommer något paket!

Normalt sett brukar de vara snabba med att skicka ut grejerna efter sista beställningsdag, som i det här fallet var i måndags, men hittills har inte något meddelande om att leveransen är på väg kommit. Det kom alltid automatiskt tidigare, men hela deras system kanske la av 1 februari. Hemsidan funkar ju inte längre.

Kanske blir det loppis av deras restlager i Skurup i sommar? Kan nog finnas ett och annat smått och gott där, så kan säkert vara värt en utflykt.

SMB kommer saknas på så vis att det var ett bra fönster ut mot intressant historisk litteratur och även för att få lite filmtips faktiskt. Vissa typer av böcker får nog svårt att nå sin publik utan dem tyvärr.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven

Inlägg av Blixten » 4 februari 2024, 19:44

Davian skrev:
31 januari 2024, 15:55
Vk2 är tråkigt för att det nästan alltid handlar om krigare, soldater, stridsvagnar, operationsplaner, hjältar vs skurkar, våldsromantik, machismo, ”great men theory”, kalibrar, statistik, krigsskildringar, personporträtt av kändisar osv.

Det handlar ytterst sällan om hur det kom sig att stora delar av Europas befolkning samarbetade med nazisterna, hur kriget påverkade de sociala relationerna i olika länders befolkning, den tekniska utvecklingens betydelse för civilsamhället, hur propagandan formade och fortfarande formar människor, hur det sociala arvet av kriget fortfarande påverkar miljoner människor, Krigets påverkan på avkolonialiseringen, filosofins utveckling mm.
Vissa sociala aspekter diskuteras en del, tex var det förintelsens minnesdag nyligen, även om vissa tycker att man skall ta det lugnt med det pga pågående konflikter.

(Något som sällan diskuteras är hur sovjetkommunsisterna lierade sig med Adolf Hitler och anföll Polen. Det borde kanske påpekas oftare? ;-) ...kunde inte låta bli.)
Amund skrev:
31 januari 2024, 21:52
Onekligen en intressant diskussion. Vill gärna inflika att det är lätt att hävda att det som betraktas som nördigt är ointressant medans krigets påverkan på samhället i övrigt är finare att vara intresserad av. Varför skulle just VK2 vara ett undantag? Är det ok att vara intresserad av medeltida svärd men inte av tyska torpedbåtar?
...
Så är det nog inom många branscher: det är finare att jobba med de stora dragen. Jag snackade med en kille som doktorerade i biologi. Han hade en pinsam hobby: fågelskådning! Den var pinsam på hans jobb alltså, bland biologiakademikerna var det alldeles för nördigt :-) (För mig var det typ samma sak.)

Det bästa (som flygnörd) tycker jag är när man hittar böcker och liknande som handlar om flygplan (helst 2vk-dito) skrivna av historiker och andra icke-flygnördar.

Skriv svar