SVTs storsatsning på Sveriges historia

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 07 nov 2023 16:13

Tycker att det var bra. Det enda jag reagerade på var väl att stridsyxekulturen bara nämndes i förbifarten.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 nov 2023 16:14

Jag såg programmet i går. Det var inte mycket nytt under solen, men jag tror inte heller att vi är målgruppen. En del småintressant fakta var det förvisso, som skallarna på pinnarna i sjön. Och så var det ju många beskådningsvänliga brallisar. Det är ett smart trick av SVT.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av sveahk » 07 nov 2023 16:36

Det är lättare att döma och fördöma än att plocka fram det positiva, särskilt om man själv någorlunda känner till det som behandlas. Det är väl det som händer med oss här på Skalman när vi ser den här historiska SVT-serien.

Det händer med mig. Jag håller med Palov, han hittar historiska detaljer som stör, de stör mig också. Ytterligare detaljer som stör...stenåldersmänniskor, rena och fina, hår direkt från frissan...i första avsnittet regnar det aldrig...och, även om det är svårt att veta och visa, hur kommunicerade stenåldersmänniskan? Säkert inte bara med händerna - det fanns språk, man pratade med varandra, det antyds i första avsnittet. Språket, där hade jag gärna vetat mer!

Det sagt, vissa detaljer som stör oss. Men, icke att förglömma, serien är inte i första hand gjord för historieintresserade skalmänner - utan för TV-tittare som förmodligen inte har så stor aning om den svenska historien. Också tänkt för skolundervisningen, kanske... Och så blir nog vissa aspekter på historien styvmoderligt behandlade.

Därför, det måste man säga, efter att ha sett det första avsnittet, den är välgjord, mycket vackra bilder - jag blir riktigt hemsjuk - och jag kommer säkert se resten också.

Och fortsätta reklamera där det inte stämmer!

Men, ett kan de skippa redan nu - eftersnacket - naivt och onödigt

tycker Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 07 nov 2023 17:01

a81 skrev:
07 nov 2023 16:13
Tycker att det var bra. Det enda jag reagerade på var väl att stridsyxekulturen bara nämndes i förbifarten.
Men a81 vet du varför det heter det nuförtiden? För visst är det de som kallades båtyxefolket när man var liten och läste om stenåldern på typ 70-talet?

Okej jag ska försöka att inte klaga för mycket. :wink:

Tvärt emot Sveahk så tror jag stenåldersmänniskan var mer välvårdad än vi tror. Tänk på de ursprungsfolk som vi sett i nutid. (eller förr, typ de man sett i National Geographic på 80-talet, nu vet jag inte om det finns några längre.)

Sonderling

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 07 nov 2023 17:22

eller förr, typ de man sett i National Geographic på 80-talet, nu vet jag inte om det finns några längre
Det finns väl fortfarande några stammar i amazonas plus det där gänget i andamanerna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_Sentinel

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 07 nov 2023 19:45

Palov skrev:
07 nov 2023 10:16
sonderling skrev:
07 nov 2023 07:15
Nej som palov skrev så fattade jag heller inte motsats förhållandet mellan föda "många" barn och elitidrottskvinna? Och amning som preventiv medel dissade de ju redan i eftersnacket. Och jag kan säga av personlig erfarenhet så är det värdelöst, våra första barn kom så tät ihop att vi hade tvilling vagn och frun tandem ammade.

Och var det svårt att lära skådespelarna att skjuta med pil och båge? Som gammal bågskytt brast jag ut i ett gapskratt när hon skulle skjuta tjädern.

Sonderling.
För övrigt vet jag att Osteologen i fråga är en av Sveriges främsta. Dock tar jag honom exakt på orden, med vetskapen om att SVT, i fallet med dokumentärserien, är hans arbetsgivare. Därför kan jag mycket väl föreställa mig att SVT "skannat" efter för dem mest "gynnsamma" tolkningarna, för att sedan nyttja dem på det här sättet.

Det kan ju faktiskt också vara på det viset att SVT inte har skannat någonting utan det osteologen säger är korrekt, men folk idag tycker inte att det är trovärdigt eftersom det inte är så likt hur man själv tycker det borde varit.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 nov 2023 20:00

Davian skrev:
07 nov 2023 19:45
Det kan ju faktiskt också vara på det viset att SVT inte har skannat någonting utan det osteologen säger är korrekt, men folk idag tycker inte att det är trovärdigt eftersom det inte är så likt hur man själv tycker det borde varit.
:thumbsup: +1

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 07 nov 2023 20:22

Att man könsuppdelat jakt, tror jag inte på. Drevjakt mm lär ju ha krävt en hel del folk. Och så många var man inte. Att man försöker hålla sig frisk är ju helt normalt, och graviditet sliter på kroppen, så att kvinnor försökt hålla nere mängden barn är rimligt.
Sett att nazister gått bananas över hudfärgen.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 07 nov 2023 20:29

jag tror jakt var ganska sällsynt, därav den stora kulturella betydelsen det gavs i konst osv. Lite som grizzlybjörnar i Yellowstone där 90% av dom framförallt äter växter, men om de får möjlighet snor den åt sig en hjort eller nåt.

Jakt är generellt sett ganska energi-ineffektivt jämfört med fiske, samling, fångst mm.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 07 nov 2023 21:22

Iofs är nallarna förmodligen inte alls lika bra jägare som vi, men samlare-jägare är nog ändå en bättre benämning på dessa folk längs kusten.

Helt klart har olika folk byggt fiskfällor, och jag är övertygad om att de har plockat skal och annat och kokat.

https://www.bbc.com/news/world-europe-18331340
https://en.wikipedia.org/wiki/Brewarrin ... Fish_Traps

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 nov 2023 21:52

Storviltjakt var nog stora och riskabla företeelser men att snara ripor är också jakt. Jag tror att småviltjakt med fällor var vanligt men det gör dig inte lika bra på film.

Det skulle förvåna mig om inte storviltjakten var storskaligt organiserad med drevfolk som drev vilten mot ett förberett ställe. Älggropar är ju mycket gamla och en älggrop med trattliknande staket förekom nog rätt tidigt. Sådana anläggningar reparerades nog årligen.

Hetsjakt förekom nog också där man smög sig på ett djur, sköt det med pil eller spjut och sedan förföljde det tills det stupar. Sådan jakt förekommer fortfarande i Afrika.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 07 nov 2023 21:57

Hans skrev:
07 nov 2023 09:29
...
koroshiya delar min analys att det var slöseri - skämt åsido, man kan alltså tidsbestämma (på året) när hon slösades bort. Har man några teorier vad som hände under hallonsäsongen som kan förklara?

MVH

Hans
Man kan omöjligen göra det. Arkeologi är teoriernas fält, om man vill.

I postmodernismens tidevarv har mängden tolkningar ökat. Yngre arkeologer tycker det är tråkigt att tolka som en amerikansk positivist.

Jämför med dödskallarna i Motala. Det vi fick var en tolkning av något som egentligen bara är skallar på stolpar. Här finns det då en diskussion mellan arkeologer, där vissa/många håller fast vid att man inte skall hitta på allt för mycket.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 07 nov 2023 22:00

Markus Holst skrev:
07 nov 2023 21:52
...
Det skulle förvåna mig om inte storviltjakten var storskaligt organiserad med drevfolk som drev vilten mot ett förberett ställe. Älggropar är ju mycket gamla och en älggrop med trattliknande staket förekom nog rätt tidigt. Sådana anläggningar reparerades nog årligen.

...
Som vid Nämforsen som nämns i programmet. Det skulle inte förvåna mig om man skapade kedjor som tryckte älgarna mot älven och forsen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 07 nov 2023 22:07

sonderling skrev:
07 nov 2023 17:01
a81 skrev:
07 nov 2023 16:13
Men a81 vet du varför det heter det nuförtiden? För visst är det de som kallades båtyxefolket när man var liten och läste om stenåldern på typ 70-talet?

Okej jag ska försöka att inte klaga för mycket. :wink:

Tvärt emot Sveahk så tror jag stenåldersmänniskan var mer välvårdad än vi tror. Tänk på de ursprungsfolk som vi sett i nutid. (eller förr, typ de man sett i National Geographic på 80-talet, nu vet jag inte om det finns några längre.)

Sonderling
Båtyxekulturen verkar (numera?) avse en liknande kultur i Finland, som senare gick upp i den lokala kulturen där. Stridsyxekulturen blev kvar i Sverige, språket är i grunden kvar än idag:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Indo-Eu ... vocabulary

Blir nästan komiskt att läsa listan i vissa fall: krep = body, stel = to put, laks = salmon. Modern svenska är ibland mer lika rekonstruerad urindoeurpeiskan än engelska. :D

Jag tycker att det är lite konstigt att man liksom fokuserade på att det moderna samhället startade med de första jordbrukarna (trattbägarkulturen), men den blev ju inte livskraftig, fanns i ungefär 1 000 år och talade ett helt annat språk. Jag menar att det är lite konstigt att man inte gör "större grej" av att dagens Europa liksom började med att indoeuropéerna flyttade in. Hade vi träffat på en grupp trattbägare, så hade det väl varit jämförbart med att försöka kommunicera med exempelvis isolerade folk i Amazonas, men vi skulle förstå ett och annat som stridsyxingarna talade om.

Jag gissar att graden av välvårdad varierat beroende på hur mycket sociala kontakter man haft utanför den närmaste familjen. Jag tänker att stora delar av den europeiska medelklassen under pandemiåret 2020 var mindre välvårdad än många stenåldersfolk: slitna mysbyxor, smutsig t-shirt, ovårdat skägg, etc. :D
Senast redigerad av 8 a81, redigerad totalt 7 gång.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 07 nov 2023 22:07

koroshiya skrev:
07 nov 2023 21:22

Helt klart har olika folk byggt fiskfällor, och jag är övertygad om att de har plockat skal och annat och kokat.

https://www.bbc.com/news/world-europe-18331340
https://en.wikipedia.org/wiki/Brewarrin ... Fish_Traps
Undrar om det finns nåt tillräckligt stort vattendrag som inte flottrensats där man kan hitta spår efter fiskfällor. Det har ju flottats sen medeltiden, så det är nog rätt kört.