SVTs storsatsning på Sveriges historia

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 5 februari 2024, 18:57

Markus Holst skrev:
5 februari 2024, 12:20
Den kolorerade filmen gillade jag. Gav mer liv åt filmerna
Håller helt med!

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 5 februari 2024, 19:05

Markus Holst skrev:
5 februari 2024, 00:34
Unionen med Norge nämndes i dagens avsnitt som behandlade 1809-1921. Konstigt nog nämndes inte unionsupplösningen men fokus låg på folkrörelserna och samhällets liberalisering.
Menar egentligen inte att det är fel att fokusera på folkrörelser, men man lägger det liksom fel i tiden. På 1800-talet, utom möjligen de allra sista åren på 1800-talet, var folkrörelserna fortfarande ganska små ytterlighetsgrupper.

Socialdemokraterna grundades inte förrän 1889 och läser man texten på Wikipedia om Socialdemokraterna på 1890-talet får man knappast bilden av en bred folkrörelse:

Partikongressen i Norrköping 1891 uttalade att det organiserade våldet skulle kunna bli arbetarklassens väg till makten och uppmanade till folkbeväpning. Samtidigt med uttalandet beslutade kongressen att det Socialdemokratiska partiet endast skulle begagna kampmedel som motsvarade "folkets naturliga rättsmedvetande".

Heltnykteristerna IOGT kom till Sverige 1879, men var inte stora förrän betydligt senare.

Många var väl i och för sig frikyrkliga, eller åtminstone lågkyrkliga, tänker t.ex. på EFS som ju var och är en del av Svenska kyrkan. Om man tänker lite mer "radikala" frikyrkor som baptisterna så var de länge ganska små, jämför t.ex. denna information från Wikipedia:

1860 fanns över 4 000 baptister i Sverige. 1928 hade Svenska baptistsamfundet 62 000 medlemmar.

Bara för att folkrörelserna fanns på 1800-talet var de inte direkt dominerande i samhället, eller det var de kanske i viss mån 1899 men inte 20, 30, 40 år tidigare, även om de fanns.

En parallell till idag är Sverigedemokraterna. De grundades redan 1988, var länge små och ansågs mycket extrema. Kring 2015 började de accepteras av etablissemanget och från och med 2022 har de stort inflytande på svensk politik. Dra av 100 år på varje årtal så har man ungefär Socialdemokraternas utveckling för drygt 100 år sedan, fast de kom från den yttersta vänsterkanten istället för den yttersta högerkanten.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 6 februari 2024, 14:04

a81 skrev:
5 februari 2024, 00:21
...
Sedan blir det lite väl mycket fokus på ett slags urban arbetarklass och folkrörelser. Där tror jag att man generellt (inte bara i denna serie) har lite fel fokus. Sverige före 1900-talet var väldigt agrart. Visst fanns det många arbetare, men de jobbade mera typisk på ett sågverk i Norrland än på Södermalm. Den industriella revolutionen såg snarare ut så här i Sverige:

https://digitaltmuseum.se/011014688909/ ... der-vykort

...
En av fabrikerna i Väja år 1925. Det finns hus där, men någon metropol är det inte. Äldre bruk i närheten hade dock hunnit bli småstäder. Inom nuvarande kommungränser hade Kramfors 43 000 invånare 1930 och med 6-7000 i centrum. Idag bor där ca. 18000.
Dynäs_sulfitfabrik_Oscar_Bladh_1925.jpg
Dynäs_sulfitfabrik_Oscar_Bladh_1925.jpg (112.79 KiB) Visad 608 gånger
Ganska typiskt fanns där en kasern, men arbetare strävade efter ett eget hus.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7165
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av sonderling » 8 februari 2024, 08:55

a81 skrev:
5 februari 2024, 18:57
Markus Holst skrev:
5 februari 2024, 12:20
Den kolorerade filmen gillade jag. Gav mer liv åt filmerna
Håller helt med!
GP verkar hålla med mig. Låst artikel men det lilla man kan läsa så verkar det så.
https://www.gp.se/kultur/kulturkronika/ ... cf3b651b41

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 8 februari 2024, 23:12

koroshiya skrev:
6 februari 2024, 14:04
a81 skrev:
5 februari 2024, 00:21
...
Sedan blir det lite väl mycket fokus på ett slags urban arbetarklass och folkrörelser. Där tror jag att man generellt (inte bara i denna serie) har lite fel fokus. Sverige före 1900-talet var väldigt agrart. Visst fanns det många arbetare, men de jobbade mera typisk på ett sågverk i Norrland än på Södermalm. Den industriella revolutionen såg snarare ut så här i Sverige:

https://digitaltmuseum.se/011014688909/ ... der-vykort

...
En av fabrikerna i Väja år 1925. Det finns hus där, men någon metropol är det inte. Äldre bruk i närheten hade dock hunnit bli småstäder. Inom nuvarande kommungränser hade Kramfors 43 000 invånare 1930 och med 6-7000 i centrum. Idag bor där ca. 18000.

Dynäs_sulfitfabrik_Oscar_Bladh_1925.jpg

Ganska typiskt fanns där en kasern, men arbetare strävade efter ett eget hus.
Min bild är att den verkliga urbaniseringen i Sverige skedde från ungefär 1930 till ungefär 1960-/1970-talet. Sedan lämnade "Svensson"-familjerna stan och flyttade ut till "villamattan", kvar i stan blev unga vuxna, ensamstående, invandrare och pensionärer. Sedan hade vi ytterligare en urbaniseringsvåg ungefär 2000-2020 och idag finns återigen "vanliga svenska familjer" som bor i lägenhet. Visst fanns det även på 1980- och 1990-talet, men vanligt var det inte. Det känns som att urbaniseringen i Sverige liksom bara fungerar i en generation.

Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Davian » 9 februari 2024, 02:48

mja, enligt SCB så stämmer inte den analysen. 1930 så sker brytpunkten då det är lika många som bor i stan som på landsbygd. Efter det är det i stort sett ensidig förflyttning fram till 2010, och nu minskar antalet folk som bor på landsbygden inte heller i absoluta tal. men 85% av sveriges befolkning bor i städer eller tätorter.

Men jag antar att det beror lite på vad man menar med urbanisering. Om man med urbanisering menar att bo i en innerstad eller mer mitt i smeten så kan det ju se ut så. Men att bo i Vivalla är fortfarande att bo urbaniserat i Örebro :)

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av medundersåte » 11 februari 2024, 21:34

Davian skrev:
9 februari 2024, 02:48
mja, enligt SCB så stämmer inte den analysen. 1930 så sker brytpunkten då det är lika många som bor i stan som på landsbygd. Efter det är det i stort sett ensidig förflyttning fram till 2010, och nu minskar antalet folk som bor på landsbygden inte heller i absoluta tal. men 85% av sveriges befolkning bor i städer eller tätorter.

Men jag antar att det beror lite på vad man menar med urbanisering. Om man med urbanisering menar att bo i en innerstad eller mer mitt i smeten så kan det ju se ut så. Men att bo i Vivalla är fortfarande att bo urbaniserat i Örebro :)
Ja, definitionerna skiftar. Sverige har idag samma urbaniseringsgrad som Australien men det är stor skillnad på svenska städer med 30-40 000 invånare och australiensiska miljonstäder. Sverige har även en väldigt generös definition av vad som är tätort, i många andra länder skulle de mindre svenska tätorterna räknas som landsbygd.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7165
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av sonderling » 12 februari 2024, 11:49

Såg sista avsnittet i går. Det känns som de snabbspolade slutet men jag gillar snubben som joggade igenom de olika decennierna och vars träningskläder följde tidens stil.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/3Ev ... verige-svt
Aftonbladet hade lite kritik och jag delar en del synpunkter.

Men mest irriterad blev jag över flykten över Öresund och att kusten så ut som Norrlands kust. Man började undra om pengarna tog slut och allt filmades i typ Sundsvall?

Sonderling

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 15 februari 2024, 21:31

Oskar Berggren - en av de som skadades i Ådalen - bodde hos morfar. Han hyrde ett rum med vedspis i uthuset. Holmbergsvägen 2 i Väja. Han kom sig och blev frisk igen.

Viktor Eriksson - en av de som dog - hade barnen Britta, Olle och Lennart. Frun Ester gifte om sig och fick Marianne som var barndomskamrat med morsan.

Morfar skulle ha gått, men var så sjuk att han inte kunde stå upp.

Med en arbetslöshet på 80+ % var de något desperata och gick flera mil i trakterna för att få dagsjobb eller en chans att köpa en kvarting smör eller lite fläsk av bönder där.

Mormor var förresten köksa hos Versteeghs, som skakade fram strejkbrytarna. De och familjen Ekman var egentligen inga von oben-typer, och kunde utan problem umgås med arbetarna.

93 år kan ibland vara en rätt så kort tid.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av gostap » 16 februari 2024, 00:53

Tittat igenom serien...gillade den in stort, men finns det belägg för att de första invånarna var färgade med blå ögon? Problemet lite med serien är att det inte ges några förklaringar om rönen...
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7165
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av sonderling » 16 februari 2024, 05:38

Kolla på eftersnacket och senaste avsnittet av vetenskapens värld. Där förklaras en del.

Sonderling

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Sören F » 31 mars 2024, 20:15

Om det går, via VPN kanske - vet inte - så jämför gärna med den danska serie som (så uppenbart) varit förebild till den svenska, med Lars Mikkelsen, Mads bror. Jag har hunnit till vikingatiden. Järnåldern med fimbulvintern hoppades stort sett över. Bronsåldern var mer detaljerad, också med kartor på resvägar.

https://www.dr.dk/drtv/serie/historien- ... ark_145311

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 2 april 2024, 23:14

Davian skrev:
9 februari 2024, 02:48
mja, enligt SCB så stämmer inte den analysen. 1930 så sker brytpunkten då det är lika många som bor i stan som på landsbygd. Efter det är det i stort sett ensidig förflyttning fram till 2010, och nu minskar antalet folk som bor på landsbygden inte heller i absoluta tal. men 85% av sveriges befolkning bor i städer eller tätorter.

Men jag antar att det beror lite på vad man menar med urbanisering. Om man med urbanisering menar att bo i en innerstad eller mer mitt i smeten så kan det ju se ut så. Men att bo i Vivalla är fortfarande att bo urbaniserat i Örebro :)
Jo, men min poäng är att det i mitten 1900-talet bodde massor av helsvenska barnfamiljer i små lägenheter i stan. Deras föräldrar (barnens far- och morföräldrar) bodde ofta på landet och deras barn hamnade på 1970-talet i nybyggda villa- och radhusområden (tänk TV-serien Svensson Svensson). Där bor de ofta kvar än idag som 70+.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 2 april 2024, 23:23

koroshiya skrev:
15 februari 2024, 21:31
Oskar Berggren - en av de som skadades i Ådalen - bodde hos morfar. Han hyrde ett rum med vedspis i uthuset. Holmbergsvägen 2 i Väja. Han kom sig och blev frisk igen.

Viktor Eriksson - en av de som dog - hade barnen Britta, Olle och Lennart. Frun Ester gifte om sig och fick Marianne som var barndomskamrat med morsan.

Morfar skulle ha gått, men var så sjuk att han inte kunde stå upp.

Med en arbetslöshet på 80+ % var de något desperata och gick flera mil i trakterna för att få dagsjobb eller en chans att köpa en kvarting smör eller lite fläsk av bönder där.

Mormor var förresten köksa hos Versteeghs, som skakade fram strejkbrytarna. De och familjen Ekman var egentligen inga von oben-typer, och kunde utan problem umgås med arbetarna.

93 år kan ibland vara en rätt så kort tid.
Man får dock inte glömma att ganska många svenskar hade det rätt OK för 93 år sedan också. Jag gissar att det spelade stor roll vilken familjebakgrund man hade och var i landet man bodde. En arbetare 1931 kunde också vara en rätt välbeställd egnahemsägare. Alla levde inte i misär bara för att de var arbetare. Sedan är det klart att även välbeställda arbetare levde trångbott jämfört med idag (små hus och ganska många barn). Deras hus är ofta idag (sedan flera decennier) kraftigt utbyggda och i det kanske dubbelt så stora huset bor kanske idag bara ett pensionärspar.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av hilbert » 3 april 2024, 07:58

Alla levde inte i misär bara för att de var arbetare.
Så var det naturligtvis.
Men det är faktiskt mindre än 50 år sedan som det fanns lägenheter med enbart kallvatten och utedass här i Göteborg.
Jag bodde själv några år på 70 talet i en lägenhet med kallvatten och där man delade toalett med grannen.
Dessutom hade man en gaseldad dusch i källaren.
Det låter som en monty python sketch men det var faktiskt så.

Skriv svar