Av någon lustig anledning har Sverige lyckats bra med romaner och filmer/serier om poliser i arbete. Ganska många i utlandet tror nog att det bara finns mördare och mer eller mindre försupna poliser i landet. Varför har svenskarna lyckats så bra i den genren?
Men nu kan vi Utrikes ta upp kampen, på Netflix kan ni kolla Capitani.
MVH
Hans
Sverigebilden präglad av mord?
-
- Stödjande medlem 2023
-
- Medlem
Re: Sverigebilden präglad av mord?
En del brukar nämna kontrasterna - Norden har ju en aura av lugn status quo, lyckliga människor och ett stabilt samhälle. Mordgåtor mot en sån fond blir kanske mer intressant än i en internationell storstad, t.ex.
Brittiska deckare brukar väl utspela sig i lite lantlig idyllisk miljö, det blir ju kontraster där också men kanske på ett lite annat sätt.
Brittiska deckare brukar väl utspela sig i lite lantlig idyllisk miljö, det blir ju kontraster där också men kanske på ett lite annat sätt.
-
- Stödjande medlem 2023
Jo, kanske det.
Jag gillade Foyle's War, som inte riktigt utspelade sig i centrala London.
MVH
Hans
Jag gillade Foyle's War, som inte riktigt utspelade sig i centrala London.
MVH
Hans
-
- Medlem
Antingen det eller så handlar det om korruption högt upp i samhället.Brittiska deckare brukar väl utspela sig i lite lantlig idyllisk miljö, det blir ju kontraster där också men kanske på ett lite annat sätt.
Senast har vi serien "line of duty" som handlar om en enhet som jag jagar korrupta poliser.
Varje säsong slutar med att man har gripit skurkarna.
Men i slutet så får man alltid en vink att det finns någon högre upp som man inte har hittat.
Ny säsong nu i vår på SVT.
Även tidigare har det gått en rad serier där engelska politiker och myndighetschefer skildras som totalt hänsynslösa och bokstavligen beredda att gå över lik.