Segrar och förluster i spel.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11129
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av sveahk » 18 februari 2024, 11:37

Det var en gång i tiden då jag trodde att D&D var mitt game. Omkring 1980. Barnen var i riktiga åldern för den typ spel - men, intresset fallerade. Spelen jag köpte förpassades till källaren och där står de, ospelade i originalboxar
IMG_0836.jpeg

Dags att sälja rasket antar jag...får se om det finns intresse...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av Hans » 18 februari 2024, 11:45

Har jag berättat att du är den mest allmänbildade personen jag känner. Du kan ju för f*n allt. Jag kommer aldrig att spela Trivial Pursuit med dig. D&D förvånar mig.

Är Dune D&D?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11129
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av sveahk » 18 februari 2024, 13:05

Nja, "Dune" är väl mer ett strategy board game, som de andra på bilden ovan ett typiskt Avalon Hill Bookcase game från ca 1980.

"Thieves World" är däremot äkta D&D. Försökte mig ett par år framför allt på Tunnel&Trolls varianterna. Och läste allt vad the ultimate game designer Sid Sackson gjorde, skrev och rekommenderade. Han var en grym spelmotiverare!

Ah ja, kom ihåg att jag vid den tiden gärna försökte mig på de strategiska spelen i "Wargamer" och "Aries". Men tålamodet tröt - har faktiskt ett par ospelade kvar...
IMG_0853.jpeg
IMG_0854.jpeg
IMG_0855.jpeg
Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av Hans » 18 februari 2024, 15:31

Mitt spelmissbruk var faktiskt min far bakom.

Efter någon tur till staterna tog han med sig:
Bild
https://boardgamegeek.com/boardgame/171 ... hofens-war till sin nerdiga son.

Sedan hade Playboy någon annons om SPI som han visade mig så jag vart prenumerant för Strategy & Tactics https://en.wikipedia.org/wiki/Simulatio ... tions,_Inc. ett rejält tag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av koroshiya » 20 februari 2024, 04:24

Fina berättelser.

Bara Thieves' World kan vara värt 1-2 ksek, men man ska ju hitta en köpare också. Här är bggs historik för Dragon Pass.

https://boardgamegeek.com/market/priceh ... thing/1720

Folk gillar Glorantha.

Wizard's quest är nog det spel som är värt minst, 100-200 kr.

Det var länge sedan jag sålde några spel, men man borde få åtminstone 2000 för de sju spelen, och det skulle kunna bli det dubbla.

Peter Englund skapade spel som publicerades i Wargamer.

https://boardgamegeek.com/boardgame/8737/peter-great
polt.jpg
Jag tycker det var bra att fixa kartan 1983, men kanske finns det planscher i verk som "Karl XII på slagfältet", som ju Englund hade tillgång till.

Många av spelen, som dubbelhansarna visar, hade vi på spelklubben, men jag har inte spelat mer än Talisman, som är ett enkelt beer&pretzels-spel. Jag vet inte varför det blev så, men efter dagens rollspel blev det oftast Car Wars, Axis & Allies, Cosmic Encounter eller Warlock.

Warlock är ett kortspel där man är en magiker som fajtas med andra. Man får sju spells och dessas effekt är beskrivna i en tabell. Typ, en Damsel in Distress kan försvara dig mot en hjälte, men inte mot ormar. Det är ett helt ok sällskapsspel. Lustigt nog fanns det ett spelbräde, men man flyttade i princip inget.
warl.jpg
Cosmic Encounter är i mycket också ett kortspel, men här är man en alienart och det finns ett stort antal olika, med olika egenskaper. Man vinner om man är på plats på fem motståndarbaser.

https://boardgamegeek.com/boardgame/15/cosmic-encounter

Axis & Allies är vad det låter som, ett enkelt krigsspel. Även det kan man spela flera gånger under samma sittning.
aa.jpg
Car Wars är också vad det låter som, man åker runt i beväpnade bilar och försöker ha ihjäl andra.

Det finns många olika kartor, vapen och fordon.
carw.jpg
(Hade problem med att ladda upp filer i natt.)
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av Hans » 20 februari 2024, 11:04

Car Wars länken funkar inte för mig. Hade fullständigt glömt bort men nog har jag några partier i bagaget.

Du få ta ett snack med SAOL om dubbelhansarna - tack för skratt.

Apropå Peter: viewtopic.php?f=43&t=48188&hilit=nordis ... et#p810762

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av Hans » 20 februari 2024, 13:03


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11129
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av sveahk » 20 februari 2024, 14:45

Tack Koroshiya, förstår att du kan dina saker! Nu återstår att finna rätt säljmedium...

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av koroshiya » 20 februari 2024, 22:39

Hans skrev:
20 februari 2024, 11:04
Car Wars länken funkar inte för mig. Hade fullständigt glömt bort men nog har jag några partier i bagaget.

Du få ta ett snack med SAOL om dubbelhansarna - tack för skratt.

Apropå Peter: viewtopic.php?f=43&t=48188&hilit=nordis ... et#p810762

MVH

Hans
Ja, det där är intressant. Synd att spelet inte gavs ut.

En kamrat hade en dråplig förlust i Car Wars. Man får en viss summa till att bygga en bil och det tar kanske 10 min. att bygga. När vi började körde han för snabbt och kraschade i första kurvan, till vår glädje. Det var då på en stadskarta med skarpa hörn.

Han hade bara 1/6 att krascha, men man kan inte chansa så om man satsar allt man har varje gång.

Jo, jag slängde in några bilder i inlägget ovan.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av koroshiya » 21 februari 2024, 01:23

Slänger in en Omaha pokerhand jag hade. Jag floppade topptriss med färgdrag, och pengarna åker in. På turn blev det kåk, men en annan hade då fyrtal, typ qqq tt mot tttt. Det som fanns kvar åkte in i potten.

På river kom den spader som gav mig en royal flush som slog fyrtalet, från ess till tio.

Där hade jag en jäkla tur, och den andra otur. Chansen att dra det rätta kortet var kanske 1/10, men å andra sidan hade motståndaren sämre chans till sitt fyrtal på turn. (Jag hade vunnit också med qqqq.)

Junta är ett annat äldre sällskapsspel.
junta.jpg
Där är man en av sju i juntan. Spelet går ut på att ha det fetaste bankkontot i Schweiz när pengarna tar slut.

Varje år blir det en ny budget med pengar, som presidenten fördelar efter en omröstning. Folk måste springa till banken för att få in pengarna, men de kan bli skjutna där, då pengarna hamnar hos den som stod bakom mordet.

På bilden ser man en kupp. För kuppmakarna gäller det då att kontrollera 3 av 5 centrala platser, som presidentpalatset, radio, polis osv.

Klart kul spel.

På ytan är det en demokrati, så flera kort är stöd från olika partier, med olika styrka; man får sju kort från början.

Det här är spel som jag har spelat så många gånger att jag inte kommer ihåg specifika vinster, men jag har varit med om både och, och ibland klantat mig rejält.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av Hans » 21 februari 2024, 08:12

Du väcker igen slumrande minnen till liv, Junta har jag också ett antal partier i bagaget. Jag vill minnas att man hade skoj när man spelade.

MVH

Hans

Skriv svar