Tobol - ny rysk film med karolinen Johan Renat

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Tobol - ny rysk film med karolinen Johan Renat

Inlägg av liljen » 1 april 2019, 18:59

I februari hade en ny rysk film som utspelar sig mellan 1711 och 1721 premiär.
Handlingen är baserad på verkliga händelser, då en expedition delvis bestående av krigsfångar från Poltava sänds ut från den ryska utposten Tobolsk för att leta efter guld längre in i Sibirien.
Expeditionen hamnar mitt i storpolitikens intriger och konsekvenser mellan Ryssland, Kina och Dzjungarerna, som väl försöker föra Djingis khans anda vidare.

En av huvudkaraktärerna är den svenske karolinen Johan Gustaf Renat, som driver handlingen framåt på sitt sätt.

Även om mycket är baserat på historiska fakta verkar de ha fått en del om bakfoten. Som exempel: Johans käresta Brigitta Scherzenfeldt (född i Skåne i verkligheten) påstås vara tyska och hon och Johan ska föredra att prata ryska med varandra (!) då Johan säger sig inte kunna tyska, vilket jag finner otroligt för en officer i Karl XII:s armé, som säkert hade åtminstone grundläggande tyskakunskaper.

Förutom fel av den här typen hade manuset mått bra av en generell omarbetning, för handlingen blir lite märklig i andra halvan av filmen, men det är väl för att de ska få in så mycket action som möjligt.

Trots detta tyckte jag att filmen var klart sevärd, då jag ändå inte hade så höga förväntningar och hoppas att den kommer till Sverige i någon form. Jag såg den på ryska och den går att få tag på online på ryska utan någon som helst text.

En trailer med engelsk text gick det att hitta:
https://www.youtube.com/watch?v=vhlkTUh0XkY

Filmens hemsida: http://tobol-film.ru/

Paret Brigitta och Johan är väl bland de intressantare människoödena bland "vanligt folk" vi har i svensk historia, så nästan lite synd att ryssarna hann före oss att göra en film med dem i, men genren historiska filmer verkar ju tyvärr inte vara jättestor i Sverige ändå.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Tobol - ny rysk film med karolinen Johan Renat

Inlägg av StefanZ » 4 april 2019, 18:18

På tal om karolinern Renat. Vodkan Renat, är det för att vodkan är renat, eller kommer det sig av efternamnet Renat??

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tobol - ny rysk film med karolinen Johan Renat

Inlägg av Hans » 4 april 2019, 18:24

1877 lanserade Lars Olsson Smith "Tiodubbelt renadt brännvin" eller "Absolut rent brännvin" ...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Renat

Jag måste nog vänta på den textade versionen då jag kan kanske 10 ord ryska varav 4 handlar om drycker.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Tobol - ny rysk film med karolinen Johan Renat

Inlägg av millgard » 7 april 2019, 21:35

StefanZ skrev:
4 april 2019, 18:18
På tal om karolinern Renat. Vodkan Renat, är det för att vodkan är renat, eller kommer det sig av efternamnet Renat??
Anekdot: Jag trodde ända till tjugoårsåldern att det hette "En hela Renat" (dvs nån finare sorts fransk sprit trodde jag); det var först då en kamrat nämnde begreppet "renat brännvin" som jag fick min aha-upplevelse... Bara läst, aldrig hört. :lol:

Skriv svar