När jag går på biograf går jag gärna på "barnvagnsbio" för då är det en paus mitt i filmen - och de bjuder på fika!
Tittade på de första avsnitten av På Spåret (1987 tror jag) på Öppet Arkiv och då var det pausmusik. Inga frågor till musiken, bara musik.
Paus i filmer
-
- Stödjande medlem 2022
-
- Medlem
Re: Paus i filmer
Under 1950 - 80 talet rökte folk mycket. Så en ”rökpaus” i en lång film var nog uppskattat.
Jag var i London mycket på 1980-talet. De började införa ”rökavdelningar” på biografer.
MEN - biosalongen delades upp i en höger och vänster del. Den ena halvan var rökfri medan den andra rökte… i samma lokal.
/ currahee
Jag var i London mycket på 1980-talet. De började införa ”rökavdelningar” på biografer.
MEN - biosalongen delades upp i en höger och vänster del. Den ena halvan var rökfri medan den andra rökte… i samma lokal.
/ currahee
-
- Medlem
Min enda erfarenhet av paus är när jag såg JFK, våren 1992 tror jag. Just på bion i Karlshamn!
-
- Stödjande medlem 2023
En bioteknikfråga(sic!) till: "Varför är det en massa hål i bioduken" frågade lillgrabben mig efter att han varit framme och kollat noga på den. Vad vet skalman om detta?
-
- Medlem
Är det inte för att det sitter en del högtalare bakom duken, och hålen ska släppa igenom ljudet bättre?
-
- Medlem
Perforeringshål. Alla främre ljudkanaler kommer från bakom filmduken.
Precis som Sarvi säger.
Tyvärr var bilderna i mitt arkiv för stora att lägga upp.
No one can prevent me from raising towers in babylon
-
- Stödjande medlem 2023
Tack för svar!!
...men går inte det ut över bildkvaliten?
...men går inte det ut över bildkvaliten?
-
- Medlem
Nej, inte i praktiken. Vi kan köra 4k-bild utan problem. Om du står någon meter från en filmduk så ser du hålen, men inte på normalt avstånd. Tänk på att första rad placeras minst en halv filmduksbredd från filmduken. Dvs har du 10 meter bred filmduk så sätter du första stolsraden minst 5 meter från duken.
No one can prevent me from raising towers in babylon