De första svenskarna

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

De första svenskarna

Inlägg av Markus Holst » 20 februari 2019, 22:44

SVT kör en ny serie om den svenska förhistorien. Idag avhandlades stenåldern.

https://www.svtplay.se/video/21165363/d ... start=auto

Programmet tilltalade mig. mest fascinerande - och ny kunskap för mig - var att vi hade två invandringar av jägare för sådär 11.000 år sedan. Den ena kom från söder, som vi lärde oss i skolan, medan den andra kom från öster och vandrade hit norrifrån via Nordnorges isfria kust. Den söderifrån kommande gruppen verkar ha varit mörkhyad och blåögd med öst-stammen verkar ha varit ljusare i hyn och mera blandad i ögonfärg.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: De första svenskarna

Inlägg av Sören F » 1 mars 2019, 19:37

Efter bägge programmen är denna (grundläggande okunniga) amatör klart nöjd. Fast jag kan tänka mig att där kan finnas slagsidor så fick man i alla fall intressant överblick, vad det heter ungefär inom bronsåldersforskningen. Alltid roligt med kartor. Att där grundlades redan då något motsvarande Sverige-Danmark-Norge: Håga-Kivik-Tanum. (Hur vi inte har dåtidens namn på dessa centra.) Stridsyxorna. Kiviks-"tapeten" där, mm. Att där grundlades vikingatidstruktur redan då. Fascinerande.

Den Hågadal både jag och min fru rasade i som barn f ö, då högen hette Björns hög - som man väl antog var nån viking (ok, jo det var han, men högen var bronsålder). Borgen i Nåsten-skogen kände vi då inte till alls.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: De första svenskarna

Inlägg av Sören F » 9 mars 2019, 16:04

En annan fråga anmälde sig: yamnaya kom med sitt indo-europeiska språk och en forn-forn-nordiska därmed s a s.

Men språket som den ersatte/trängde ut. Om det vill jag minnas ha förstått att det återfinns fortfarande i t ex en del namn på sjöar. Vet någon mer? Vad kallas det? Var finns det mer kvar?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: De första svenskarna

Inlägg av Markus Holst » 9 mars 2019, 16:34

Jag har läst om det för länge sedan i någon bok om Sveriges historia, kanske var det Herman Lindqvist. Det finns sjönamn som man tror är för-indoeuropeiska. ett av dem lär vara Vättern och även några mindre sjöar i Östergötland, om jag minns rätt.

Vilket språk det var, vet man inte, men det finns en del kandidater. Nära till hands ligger ju baskiskan, att det kan ha varit en större språkfamilj då. Även finns det ju en del icke-indoeuropeiska iberiska språk som kan vara släktingar, men det centrala är att man helt enkelt inte vet. De lämningar som finns är för få och otydliga.

En fråga som programmet inte svarade på är huruvida yamnaya-kulturen är desamma som indoeuropéerna eller om de redan ärvt språket från en annan kultur. och jo, det har de såklart. Det indoeuropeiska språket uppstod ju inte ur tomma intet.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: De första svenskarna

Inlägg av Sören F » 9 mars 2019, 17:20

Vättern kommer från vatten, står det på wikipedia.

Här är en som försöker sammanfatta just pre-indoeuropeiska språk i Europa - även kartor - och påtagligt är hur frånvarande hela central-västeuropa är (baskiskan närmast), fast allt finsk-ugriskt annars är med från norra och östra Norden förstås: https://www.youtube.com/watch?v=enFqiJ08bdo

Man kanske ska tänka sig - närmast till hands - att det innan yamnaya var finskt-ugriskt språk på hela skandinaviska halvön?

Skriv svar