Dokumentär-serie: The Vietnam War

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Dokumentär-serie: The Vietnam War

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 januari 2018, 21:23

Just nu går dokumentärserien "The Vietnam War" på SVT, varje vecka (osäker på dag), och kan ses i sin helhet på SVT Play.
10 avsnitt av en alldeles utmärkt serie! Mycket tidigare ej visat material bedömer jag det som, och gott om intervjuer med folk som var där, både amerikaner och vietnameser.
https://www.svtplay.se/the-vietnam-war

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Dokumentär-serie: The Vietnam War

Inlägg av mrsund » 5 januari 2018, 23:33

Mycket bra och mer nyanserad än nått jag sett tidigare

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dokumentär-serie: The Vietnam War

Inlägg av sonderling » 6 januari 2018, 08:35

Ja det lilla jag sett får godkänt av mig. :) Just detta med intervjuer med Vietnameser är ju nått som saknats tidigare, även detta med att USA och deras kontakter med Onkel Ho i kampen mot japan är ju också bortglömt.
Jag tyckte det vr intressant detta med tystnaden också som en Amerikansk veteran berättade om. Nått som även jag märkt när man frågar. Och då menar jag även om man som jag frågar föräldra generationen som var emot. Det var ett dåligt krig och där med basta!

Såg på Amazon att det finns ett soundtrack och en tillhörande bok. Jag har lite svårt för SVT play så detta kommer nog bli affär.

Jo intressant att veta är kanske att det är PBS som producerat, alltså USA´s public service bolag.

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Dokumentär-serie: The Vietnam War

Inlägg av Amund » 6 januari 2018, 18:25

Ja en mycket bra serie som inte duckar för något, och den största förtjänsten är att man inte försöker förenkla komplicerade konflikter vilket är en stor anledning att jag normalt undviker "TV-dokumentärer". Jag har nu sett tre av tio avsnitt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dokumentär-serie: The Vietnam War

Inlägg av sonderling » 20 juni 2019, 11:41

Har sett klart den nu och måste säga att det är den bästa Vietnam- dokumentär jag sett. Har för mig att jag skrivit mer om den men det måste vart i en annan tråd. Störst behållning var ju att man fick se hur NVA och FNL hade det. Eller som när de intervjuar piloten som bombar Ho Chi Minh leden och sedan den Kvinnliga chauffören som körde lastbil på leden.
Mycket Journal bilder från Nordsidan. Av det drar jag slutsatsen att NVA använde rysk stålhjälm i förhållandet ungefär 1 av 10 och att enskilda soldater har erövrat persedlar med tigerstripe camot.
Inslagen som handlar om de amerikanska krigsfångarna är också intressant. För egen del var jag också nyfiken på krigsmotståndet m.m. Och perioden mellan våren 73-75 visste jag heller inte så mycket om. Faktum är att man kunde fått in ett avsnitt till om det, det gick lite fort på slutet. Men det är väl så min enda kritik.

Men man undrar ju över detta att ingen i ledande befattning verkade tro på kriget. Vilket var väl det som Ellsbergs läcka visade på. Varför envisades man då? Det är en fråga som jag undrar över.

Sonderling

Skriv svar