1001 muslimska uppfinningar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av pandersson2 » 24 april 2017, 12:46

Här är anledningen till att jag tycker det här är ett viktigt initiativ att uppmärksamma.
http://www.telegraph.co.uk/education/32 ... night.html

Brittiske skolministern Jim Knight använder information från utställningen som han föreslår skall implementeras i undervisningen.
Jim Knight, the schools minister, claimed lessons in the scientific and cultural innovations of Islam over the centuries would give young Muslims a sense of worth and reduce their risk of becoming alienated and falling under the spell of radicals.
He said it could also bring divided communities closer together, by teaching children from other backgrounds about the debt we all owe to Muslims – from coffee and pinhole cameras to the three-course dinner and advancements in maths.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av sonderling » 24 april 2017, 13:09

Markus Holst skrev:1001 är väl en parafras på tusen och en natt, troligen inte så exakt menat.
Jag trodde det var en parafras på alla dessa böcker som finns typ, 1001 skivor du måste höra innan du dör, typ.

Jo Pandersson2 det kanske är ett bra initiativ men det känns lite krystat också. Tacksamhets skuld? Är det inte lite fjäskeri också? Typ å ni är så bra, snälla döda oss inte... Jag undrar om det inte vahetere "back fires".
Dessutom är väl inte unga muslimer de enda som känner sig alienerade och riskerar att falla för extremisters lockelser? Det känns som ett världsproblem gällande unga män i övrigt som saknar mål och mening med sitt liv.

Sonderling

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av pandersson2 » 24 april 2017, 13:37

sonderling,
det finns en hel del bra saker med initiativet. Det är alltid trevligt att läsa om historiska uppfinningar och teknisk utveckling. Här är ett sådant utmärkt exempel från initiativet. Hade initiativet bestått av dettaa och inte de påståenden som jag listat tidigare hade jag tyckt det var fantastiskt och skulle försökt uppmärksamma det av denna orsak. Problemen blir när man övertolkar det som gjorts och använder det politiskt. Jag blir lite påmind om hur den ryska historiesynen sklijer sig från den övriga inom Europa. Jag tror inte heller att detta förenar, snarare så skapar det konflikter då de flesta kommer att skratta ut den som hävdar att den förste som flög var en arab som klätt sig med fjädrar och liknande vilket nog inte kommer uppskattas av den som tror på detta.
http://www.1001inventions.com/devices

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av Markus Holst » 24 april 2017, 14:45

sonderling skrev:
Markus Holst skrev:1001 är väl en parafras på tusen och en natt, troligen inte så exakt menat.
Jag trodde det var en parafras på alla dessa böcker som finns typ, 1001 skivor du måste höra innan du dör, typ.
Jag ser en stor möjlighet att du har rättare än jag.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av millgard » 24 april 2017, 19:44

sonderling skrev:
Markus Holst skrev:1001 är väl en parafras på tusen och en natt, troligen inte så exakt menat.
Jag trodde det var en parafras på alla dessa böcker som finns typ, 1001 skivor du måste höra innan du dör, typ.

Och vad var först? :wink:

"Tusen och en" är ett gammalt uttryck som finns i tex Bibeln; betecknande ett stort antal...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av Markus Holst » 24 april 2017, 19:47

millgard skrev:
sonderling skrev:
Markus Holst skrev:1001 är väl en parafras på tusen och en natt, troligen inte så exakt menat.
Jag trodde det var en parafras på alla dessa böcker som finns typ, 1001 skivor du måste höra innan du dör, typ.

Och vad var först? :wink:

"Tusen och en" är ett gammalt uttryck som finns i tex Bibeln; betecknande ett stort antal...
Nu har du lärt mig något. Tack! Du har såklart rättast.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av pandersson2 » 24 april 2017, 20:27

millgard,
tack för infon. Är det möjligt att få höra ett citat från Bibeln med 1001? Jag har inte lyckats finna det.

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av a77 » 24 april 2017, 20:40

pandersson2 skrev:Jim Knight, the schools minister, claimed lessons in the scientific and cultural innovations of Islam over the centuries would give young Muslims a sense of worth and reduce their risk of becoming alienated and falling under the spell of radicals.
He said it could also bring divided communities closer together, by teaching children from other backgrounds about the debt we all owe to Muslims – from coffee and pinhole cameras to the three-course dinner and advancements in maths.
[/quote]


Om han ville minska utanförskapet har han verkligen misslyckats, eftersom utställningen ger intrycket "vi är bättre en dem" skulle man försöka minska utanförskapet skulle man tycka på att Muslimerna inspirerades av det Romerska arvet och adderade och förbättrade det och "väst" fortsatt i samma traditionen och drog inspiration av det Romerska och Muslimska arvet, det sänder signalen "vi alla hjälper till att föra vetenskapen framåt"

Det där påstående om skuld låter helt vansinnigt, så är Araber och Assiater är i skuld till Kristna för allt vad västvärlden har uppfunnit? Skulle vara kul att höra någon Arab säga att Arabvärden står i skuld till Judarna för relativitets teorin...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av sonderling » 26 april 2017, 06:08

Markus Holst skrev:
millgard skrev:
sonderling skrev:
Markus Holst skrev:1001 är väl en parafras på tusen och en natt, troligen inte så exakt menat.
Jag trodde det var en parafras på alla dessa böcker som finns typ, 1001 skivor du måste höra innan du dör, typ.

Och vad var först? :wink:

"Tusen och en" är ett gammalt uttryck som finns i tex Bibeln; betecknande ett stort antal...
Nu har du lärt mig något. Tack! Du har såklart rättast.
Ja så är det såklart. :oops:

Sonderling

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av Der Löwe » 21 juni 2017, 12:42

Mer relevant idag vorde väl hur många nobelpristagare som kommit från kuluturer med olika åskådningar de senaste säg 30 åren.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av gunship » 22 juni 2017, 18:01

pandersson2 skrev:Mina tankar har främst varit mot ryska uppfinnare under sovjettiden. Man har förstorat bidragen rejält och tolkat varje legend eller teckning som en uppfinning.

Algebra är muslimskt eftersom ordet är arabiskt och man skrev en bok där sammanställde dåtidens kunskap.
Optik, se hålkamera.
Sjukhus menar man sjukhus som kombinerar utbildning och vård, vilket Sassaniderna iofs grundade det första kända.
Musik är för att do re mi fa so la låter som det arabiska alfabetet.
Tandborste för att Muhammed skall ha haft en primitiv variant av tandborste av kvistar. Vilken varit känd i några tusen år.
Universitet- Dagens universitet kommer ur kristen europeisk tradition. Huruvida den muslimska lärdomstraditionen påverkat denna är föremål för debatt.
Kirugi, se skalpell
Den vetenskapliga principen änvändes av islamska vetenskapsmän, och man kan väl även säga att flera av deras lärosäten var betydligt mer lika moderna universitet än de första europeiska. Till skillnad från de gamla grekerna genomförde de även många utförliga experiment i sin forskning. Generellt kan man väl säga att en anledning till renässansens och upplysningens start var spanjorernas erövrande av de muslimska spanien, den andra är ironiskt nog ottomanernas erövring av Konstantinopel...

Håller med att dessa listor är ganska krystade f.ö.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av Lasse O » 22 juni 2017, 20:49

Varför skulle muslimska eller snarare arabiska uppfinningar för tusen år sedan göra oss mer toleranta mot dagens islamska religiösa diktatoriska påbud och intoleranta attityder?
De som i dag hävdar islams överhöghet över allt annat har förmodligen inte den blekaste aning om renässansen och den vetenskap som utvecklades i Europa de senaste sjuhundra åren.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av varjag » 24 juni 2017, 00:03

pandersson2 skrev:Här är anledningen till att jag tycker det här är ett viktigt initiativ att uppmärksamma.
http://www.telegraph.co.uk/education/32 ... night.html

Brittiske skolministern Jim Knight använder information från utställningen som han föreslår skall implementeras i undervisningen.
Jim Knight, the schools minister, claimed lessons in the scientific and cultural innovations of Islam over the centuries would give young Muslims a sense of worth and reduce their risk of becoming alienated and falling under the spell of radicals.
He said it could also bring divided communities closer together, by teaching children from other backgrounds about the debt we all owe to Muslims – from coffee and pinhole cameras to the three-course dinner and advancements in maths.
Tycks vara '''si och så'' med säkerhetscerifikatet på din länk .....

Både Norton & Kaspersky - varnar för den ! 8-)

Varjag

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av pandersson2 » 24 juni 2017, 09:47

varjag,
det är ju en av Storbrittaniens mest kända tidningar, det borde väl vara säkert. Verkar märkligt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av varjag » 24 juni 2017, 10:59

pandersson2 skrev:varjag,
det är ju en av Storbrittaniens mest kända tidningar, det borde väl vara säkert. Verkar märkligt.
Mirakulöst pandersson2 - nu kommer jag till din länk...I morse hamnade jag bland soppgrytor och varningar.... :roll:
Trodde det handlade om den muslimska ''uppfinningen'' med tre rätters måltid :lol:

mvh, Varjag

Skriv svar