1001 muslimska uppfinningar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av pandersson2 » 23 april 2017, 08:12

Har någon hört om det här initiativet för att sprida islams bidrag till den tekniska utvecklingen? Det har blivit hårt kritiserat för att inte vara korrekt med sanningen men har haft stort stöd med utställningar på renommerade platser.

Jag har inte lyckats hitta listan på 1001 uppfinnigar, men plockar en lista tagen från initiativet.
http://www.goodnewsnetwork.org/muslim-inventions/

Kaffe
Hålkamera
Schack
Förste som flög
Bad och tvätt
Vevaxel
M>odern kemi, svavelsyra och salpetersyra
Vaddstickning
Spetsbåge inom arkitektur
Skalpell, bensåg, pincett
Väderkvarn
Vaccinering
Reservoarpenna
Siffrornas form
Trerätters måltid
Vävningsteknik som möjliggjorde färgning och tillverkning av mattor (förstår faktiskt inte vad som menas)
Checkkonto
Jorden var rund
Raketer och torpeder
Trädgårdar för rekreation

Ed Länk till initiativet
http://www.1001inventions.com/
Senast redigerad av 1 pandersson2, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av millgard » 23 april 2017, 08:16

"Bad och tvätt", skulle det ha uppfunnits på 700-talet eller vadå?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av pandersson2 » 23 april 2017, 08:35

millgard,

det är inte lätt att följa tankegången så jag citerar

"It was Islamic ritual to bath and wash during times in Europe when bathing was considered bad for your health. Arabs originated the general recipe for soap we still use today: vegetable oils with sodium hydroxide and aromatic oils such as orange or thyme. England saw its first shampoo thanks to a Muslim."

Tvålrecept baserat på alkali och oljor är känt från Babylonien 2200 fkr. Schampoo är en indisk uppfinning vars ursprung är okänt.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av pandersson2 » 23 april 2017, 14:21

Av ovanstående 20 uppfinningar så tänker jag dela in dem i grupper.

Uppfinningar som först dokumenterts av muslimer
Kaffe- Rostning av kaffe har först dokumenterats i Yemen.

Uppfinningar som kan tillskrivas muslimer
Väderkvarn- Principen för väderkvarnar var utvecklad redan under grekisk tid. Araber utvecklade en väderkvarn med horisonatal axel på 800-talet.

Uppfinningar där muslimer på något sätt varit delaktiga
Hålkamera- Principen var känd från Kina 500 fkr och grekerna, men Alhazen gjorde studier på 900-talet.
Schack- Ursprung Indien. Första kända manualen från Persien 800-talet.
Förste som flög- Abbas Ibn Firnas skall ha klätt sig i fjädrar och vingar på 800-talet.
Vevaxel-känd från romartiden. Finns en arabisk beskrivning från 1200-talet på en vevaxel i en pump.
Modern kemi- Jabir ibn Hayyan skrev en sammanfattning av det man kände till runt 800. Svavelsyra var känt sedan tidigare, salpetersyre är först beskrivit av en okänd europe som lånade ett mer känt arabiskt namn, pseudo-Geber.
Vadstickning-känt från egypten från över 3000fkr. Känt inom Europa från 400-talet. Blev populart efter korstågen.
Spetsbåge-känd från bysantinsk arkitektur. Arabisk arkitektur tros ha inspirerats av muslimsk arkitektur.
Skalpell-al-Zahrawi skrev en medicinsk handbok där instrument beskrev ca 1000 ekr.
Reservoarpenna-Kalif Al-Mu'izz li-Din Allah gav order 953 ekr att tillverka en bläckpenna som inte läckte.
Siffrorna form-från Indien överfördes europeiska siffror via muslimer
Check-känt från romartiden, praescriptiones, förekom under Abbasiderna.
Jorden är rund-känt från grekisk tid. Under muslimsk tid fortsatte traditionen.
Raketer och torpeder. Raketer med krut uppfanns i Kina på 1000-talet. Hasan al-Rammah gjorde en ritning av torpedprototyp 1275.

De jag inte begriper.
Bad och tvätt-var känt före, under och efter islam. Likaså tvål.
Vaccinering-Känt från Kina på 900-talet.
Vävningsteknik för färgning av mattor.-Vävning är känt sedan flera tusen år. Färgning och mattor likaså.
Tre rätters måltid-Romarna delan från slutet av republiken upp måltiden i tre delar, gustatio, primae mensae och secundae mensae. Skall ha kommit till Cordoba på 900-talet från Irak.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av pandersson2 » 23 april 2017, 14:34

Det som är det intressanta är det stora stödet initiativet haft. Man har haft utställning på Tekniska museet i London, UNESCO finansierar, Storbrittaniens kronprins stödjer osv.

Här är en presentation av av CNN.
http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast ... nventions/

CNN har med de viktigaste muslimska uppfinningarna enligt Salim al-Hassan som står bakom initiativet. Jag låter det stå oöversatt.
1. Surgery
2. Coffee
3. Flying machine
4. University
5. Algebra
6. Optics
7. Music
8. Toothbrush
9. The crank
10. Hospitals

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28321
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av Hans » 23 april 2017, 15:13

Jag är säker på att man kan hitta en massa saker som är uppfinna i den muslimska världen men just dessa första 10 känns väldigt konstlade Det är påvisat flera exempel där det är frågan om förfining och förmedlande av kunskap.

MVH

Hans

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av a77 » 23 april 2017, 15:27

Hans skrev:Jag är säker på att man kan hitta en massa saker som är uppfinna i den muslimska världen men just dessa första 10 känns väldigt konstlade Det är påvisat flera exempel där det är frågan om förfining och förmedlande av kunskap.

MVH

Hans
Ja det blir löjligt när man säger saker som sjukhus....att ingen annan kultur skulle ha en särskilt byggnad för vård av sjuka.... känns som en muslimsk variant av extrem afrocentrism och de skjuter hej vilt och hoppas att de träffar något.....

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av pandersson2 » 23 april 2017, 16:42

Mina tankar har främst varit mot ryska uppfinnare under sovjettiden. Man har förstorat bidragen rejält och tolkat varje legend eller teckning som en uppfinning.

Algebra är muslimskt eftersom ordet är arabiskt och man skrev en bok där sammanställde dåtidens kunskap.
Optik, se hålkamera.
Sjukhus menar man sjukhus som kombinerar utbildning och vård, vilket Sassaniderna iofs grundade det första kända.
Musik är för att do re mi fa so la låter som det arabiska alfabetet.
Tandborste för att Muhammed skall ha haft en primitiv variant av tandborste av kvistar. Vilken varit känd i några tusen år.
Universitet- Dagens universitet kommer ur kristen europeisk tradition. Huruvida den muslimska lärdomstraditionen påverkat denna är föremål för debatt.
Kirugi, se skalpell

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9726
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av Amund » 23 april 2017, 16:50

Måste säga att jag ställer mig frågande till en hel del av det här:

Vad är syftet med detta, att bevisa eller motbevisa att Islam främjar innovationer eller?
Vad är en ”muslimsk uppfinning”...? Är förbränningsmotorn en kristen uppfinning då i så fall? :?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av pandersson2 » 23 april 2017, 17:00

Amund,
Syftet med utställningen och initiativet är att visa att det funnits ett stort muslimskt inflytande på den kulturella och vetenskapliga utvecklingen.

Min anledning till att jag lyft frågan är för att jag tycker att man hävdar saker man saknar belägg för. Hade man inte haft UNESCO och haft utställning på välkända platser hade jag inte sett det som tillräckligt intressant. Nu ser jag det som ett försök att påverka historieskrivningen.

Som jag uppfattat det så är en muslimsk uppfinning enligt initiativet en uppfinning som gjorts i ett muslimskt land, eller av en muslim i ett annat land. Så enligt deras definition skulle då förbränningsmotorn vara en kristen uppfinning då den kommer från ett kristet land. Indiska uppfinningar räknas väl som hinduistiska, etc.

Edit.
Jag har tagit de uppfinningar som man i initiativet hävdar vara muslimska samt lämnat min argumentation till varför jag instämmer eller ej. Om du har en annan uppfattning ber jag dig att argumentera för den.

Edit2
Om jag tolkar den här artikeln från New York om utställningen rätt så kan vi nog inte se förbränningsmotorn som en kristen uppfinning.
http://www.nytimes.com/2007/08/12/nyreg ... ncenj.html
On display are 13th-century surgical tools that influenced many of today’s medical instruments, ancient precursors of the internal combustion engine, and astronomical equipment that traced the movements of celestial bodies hundreds of years ago.
Senast redigerad av 1 pandersson2, redigerad totalt 24 gånger.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9726
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av Amund » 23 april 2017, 17:21

pandersson2 skrev:Amund,
Syftet med utställningen och initiativet är att visa att det funnits ett stort muslimskt inflytande på den kulturella och vetenskapliga utvecklingen.

Min anledning till att jag lyft frågan är för att jag tycker att man hävdar saker man saknar belägg för. Hade man inte haft UNESCO och haft utställning på välkända platser hade jag inte sett det som tillräckligt intressant. Nu ser jag det som ett försök att påverka historieskrivningen.

Som jag uppfattat det så är en muslimsk uppfinning enligt initiativet en uppfinning som gjorts i ett muslimskt land, eller av en muslim i ett annat land. Så enligt deras definition skulle då förbränningsmotorn vara en kristen uppfinning då den kommer från ett kristet land. Indiska uppfinningar räknas väl som hinduistiska, etc.
Ok - Tack för ditt svar Pandersson2! Jag tycker att hela tanken att bevisa eller motbevisa känns krystad på något sätt, ungefär som diskussioner om vem av USA eller Ryssland som startat flest krig eller om det kinesiska köket är bättre än det franska etc.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av sonderling » 23 april 2017, 21:13

Det här påståenda eller påpekandet brukar ibland dyka upp i debatten angående terrorn och Muslimsk extremism. Ofta från vänster håll.
Har dock aldrig sett 1001 st förrut. Jag antar att man vill visa på hur civiliserade den muslimska världen är eller har varit?
Jag brukar inte riktigt förstå relevansen med dagens situation? :?

Kan förövrigt säga att jag sett argumenten väldigt länge i vänster kretsar, även innan 911, säkert 80-tal kanske även t.o.m. slutet av 70-talet?

Sonderling

PS Nån som minns ett program på TV om Arn med Jan Guillou där man skulle gå i den riktige Arns fotspår och hittade nått skelett där armen lappats ihop med en koppar plåt. Antaget att patienten fortfarande levde och ett bevis på avancerad arabisk kirurgi?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av Markus Holst » 23 april 2017, 22:25

1001 är väl en parafras på tusen och en natt, troligen inte så exakt menat.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av pandersson2 » 23 april 2017, 22:31

sonderling,
det var nytt för mig att det funnits så länge. jag stötte på det efter att ha lyssnat på Real Crusades History på Youtube där man diskuterade utvecklingen i Europa och Mellanöstern under korstågen. Intressanta diskussioner som fick mig nyfiken efter mer information och då stötte jag på det här initiativet. Har något minne av att Guillou anklagats för att vara arabofil och partisk, men han har väl alltid varit fri med sanningen och berättad sin berättelse utefter det. Annars brukar det väl mest vara att man vill förminska på kunskapen i Europa, inte höja Mellanösterns. Kopplingen till idag ser jag inte riktigt, de flesta uppfinningar man hänvisar till är över 1000 år.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av pandersson2 » 24 april 2017, 06:47

Amunds fråga om vad som räknas som en muslimsk uppfinning är inte lätt. Man hänvisar till att Henry V hade en muslimsk arkitekt. Mannen ifråga är Christopher Wren. Anledningen är, om jag tolkat rätt, att han studerat islams arkitektur. Jag skickar hans Wikipediasida så kan man bedöma om han skall ses som muslim.
https://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Wren

Edit,
Från utställningen i New York nämns några namn.
http://www.1001inventions.com/NewYork
Alhazen (Ibn Al-Haytham), the Arab polymath who invented the camera obscura during the 10th century. He was the first to provide a scientific explanation for the process of vision. Recognised as the “Father of Optics,” he pioneered the Scientific Method still used by scientists and academics today.

Maimonides (Musa ibn Maymun), the 12th century Jewish physician and philosopher from Cordoba, Spain, who was an acknowledged expert in the subjects of medicine and logic.

Zheng He (Cheng Ho), the Chinese general of the 14th and 15th centuries who built wooden ships bigger than football fields and voyaged to new worlds – including, some suggest, the Americas.

Al-Jazari, the Turkish Master Engineer whose 12th century inventions include the crank mechanisms used in every plane, train and automobile.
Piri Reis, the Turkish Admiral and cartographer, who created one of the oldest surviving map of the Americas in the 16th century.

Abbas ibn Firnas, the first man to fly, who launched his flying machine over the Spanish city of Cordoba more than 1,000 years before the Wright brothers took to the sky.

Fatima Al-Fihri, the North African heiress who, in 859 CE, founded the world’s first modern university, which is still in operation today.

Al-Jahiz, the 8th century African biologist who first developed the theories of evolution and introduced the world to concepts like natural selection, the food chain and animal psychology a thousand years before Darwin was born.

Al-Khwarizmi, the 9th century Persian mathematician who invented Algebra.
Jag är förvånad över Al Jahiz som utvecklare av evolutionsläran. Vanligtvis brukar den tillskrivas Nasir al Din al Tusi.

Här är en artikel som citerar Al Jahiz bidrag till evolutionsläran.
https://www.theguardian.com/commentisfr ... on-science
"Animals engage in a struggle for existence, and for resources, to avoid being eaten, and to breed." He added, "Environmental factors influence organisms to develop new characteristics to ensure survival, thus transforming them into new species. Animals that survive to breed can pass on their successful characteristics to their offspring."
https://en.wikipedia.org/wiki/Al-Jahiz
https://en.wikipedia.org/wiki/Nasir_al-Din_al-Tusi

Skriv svar