Värdens Historia europeisk Bambu?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Värdens Historia europeisk Bambu?

Inlägg av a77 » 25 november 2016, 15:33

Satte och läste tidningen "Värdens Historia" de längre artiklarna verkar stämma hyfsat med en angloxasisk vinkel. Ibland har de en helbild på ett objekt och och en massa små notiser på bildens teama. Nu var det "FRÅN TOPP TILL TÅ PARATROOPER" Nr 17/2016

"År 1941 spetsades en grupp tyskar Ihjäl då de landade på ett bambufält"

Det känns mer som brittisk propaganda som blivit en faktoid. För det odlas väl inte bambu i Europa eller? Någon skalman som vet något om Europeisk bambu odling, eller de olyckliga fallskärmsjägarna?

"Indiska gurkhasoldater krävde att planen skulle flyga långsamt och lågt när britterna tränade dem som fallskärmstrupper under andra världskriget? Till britternas förvåning trodde de stridslystna och ivriga indierna att de skulle hoppa ut ur planet utan fallskärm"

Ytterligare en notis från samma tema, de måste vara propaganda, hur skulle en grupp personer som antagna att bli fallskärmsjägare inte vara medvetna om fallskärmar...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Värdens Historia europeisk Bambu?

Inlägg av sonderling » 26 november 2016, 15:04

Nä som yrkesmässig i växt och trädgårdsbranchen kan jag nog säga att så kraftig bambu växer inte här (EU).
Kan det vara en översättningsmiss? Helt vanliga vässade pålar har väl används mot luftlandsättningar?

Stilen du beskriver påminner lite om barn- ungdomens böcker om VK2, lite klämkäckt och etnocentriskt så där.

Sonderling

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Värdens Historia europeisk Bambu?

Inlägg av a77 » 26 november 2016, 19:38

sonderling skrev:Stilen du beskriver påminner lite om barn- ungdomens böcker om VK2, lite klämkäckt och etnocentriskt så där.
Troligtvis är original tidningen engelsk. Som sagt de längre artiklarna verkar stämma bra med verkligheten, men med en anglosaxisk vinkling. Det är de små notiserna som verkar vara uppåt väggarna, (inte ordagranna citat men ungefärligt) Ibland använde Riddare kranar för att stiga på hästarna. Bild på tysk soldat i skjutställning och en bond kvinna tittar förundrat på" 1940 kränkte Tyskland Estlands nutralitet.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Värdens Historia europeisk Bambu?

Inlägg av pandersson2 » 26 november 2016, 20:04

Bambuincidenten har faktiskt inträffat, eller finns åtminstone beskriven i annan litteratur.

The War in the West - A New History: Volume 1: Germany Ascendant 1939-1941
AvJames Holland

"A number of Fallschirmjäger fell into the sea and drowned, while about a dozen had the misfortune to land among bamboo and became impaled on the stalks"

Utspelade sig under luftlandsättningarna vid Rethymnon på Kreta under tyska invasionen.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Värdens Historia europeisk Bambu?

Inlägg av sonderling » 27 november 2016, 16:51

Bambu på Kreta? Ja det är ju möjligt, men hur kom de dit? Trädgårdsrymlingar eller komersiell odling? Kanske för att ge störar till vinodling? Jag man blir ju lite nyfiken å yrkets vägnar.

Sonderling

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Värdens Historia europeisk Bambu?

Inlägg av a77 » 27 november 2016, 18:04

pandersson2 skrev:Bambuincidenten har faktiskt inträffat, eller finns åtminstone beskriven i annan litteratur.
"A number of Fallschirmjäger fell into the sea and drowned, while about a dozen had the misfortune to land among bamboo and became impaled on the stalks
Prata om att mjölka en incident för allt vad den är värd, ett dussin fallskärmsjägares öde av ca 15 000 fallskärmsjägare som deltog. Men man lär sig något nytt varje dag....

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Värdens Historia europeisk Bambu?

Inlägg av Sarvi » 27 november 2016, 18:23

Har aldrig hört om bambu på 40-talets Kreta förr. Storskalig odling av bambu i Europa hör enligt min uppfattning någon som definitivt hör efterkrigstiden till, även om olika arter har odlats i trädgårdsmässig skala sedan 1800-talet.

Det kan inte vara Arundo donax det handlar om? 6 meter högt gräs med 2-3 cm tjocka stjälkar som definitivt påminner om bambu för en icke-botaniker, speciellt i torrt tillstånd. Växer i våtmarker runt hela Medelhavet. Skulle nog kunna göra ont att landa på om man har otur.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Värdens Historia europeisk Bambu?

Inlägg av Göstring » 27 november 2016, 19:12

Vin.jpg
Italien 1970 eller 80-tal. Bambuliknande käppar var vanliga i olika användningsområden. Ofta grövre än dessa.
Vin.jpg (115.48 KiB) Visad 2573 gånger
Kan det ha varit Arundo donax, som Sarvi nämner, använt som spaljé i t.ex. en vingård.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Värdens Historia europeisk Bambu?

Inlägg av Hexmaster » 27 november 2016, 21:18

Avgjort intressant, båda uppgifterna!

Vad "bambun" beträffar skulle jag börja med att kontrollera denna uppgift
a77 skrev:"År 1941 spetsades en grupp tyskar Ihjäl då de landade på
innan denna artbestäms etc.
a77 skrev:ett bambufält"
Det finns ju en möjlighet att det är en ren anka. :-)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Värdens Historia europeisk Bambu?

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2016, 12:51

Ett bambufält behöver väl inte vara en bambuodling. Jag kan tänka mig att inköpta bambukäppar har stoppats ned i gjorden för att försvåra landning.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Värdens Historia europeisk Bambu?

Inlägg av sonderling » 28 november 2016, 13:54

Jag blir väldigt imponerad av medlemmarnas hortikulturella kunskaper och att man använder vetenskapliga namn på växter. Sedan fick jag lära mig nått nytt också! :D
https://en.wikipedia.org/wiki/Arundo_donax Kände inte till denna växt alls.

Jag undrar om det endå inte är som Markus säger att man använt vässade käppar av bambu eller annat för att försvåra luftlandsättning. :?

Att bambu använts i krig är ju något jag annars associerar med Asien. Att det nämns i denna text är kanske för att det är lite exotiskt och brutalt (gory) ett guds straff för elaka tyskar.
Farsan brukar ju berätta den här "skrönan" från sin tid i flottan om att fångar hos japanerna(?) som bands fast över ett bambuskott som sedan fick växa rakt igenom de stackars satarna (faktoid?).
(Har vi inte haft detta i en tråd förrut?)

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Värdens Historia europeisk Bambu?

Inlägg av Hans » 28 november 2016, 16:48

Hur många pålar måste man ha på en fotbollsplan för att orsaka minst 50% förluster? Betänk att även en enkel fallskärm kan man styra lite. Nej, bambupålar mot luftlandsättning som fältarbete tror jag inte på. Stockar mot glidflygplan är något mer ekonomiskt.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Värdens Historia europeisk Bambu?

Inlägg av Hans » 28 november 2016, 16:53

F.ö. släppte ryssarna personal från flygplan utan fallskärm. Men de var snälla och gjorde det i djup snö, lågt och i låg fart.

MVH

Hans

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Värdens Historia europeisk Bambu?

Inlägg av a77 » 9 april 2017, 20:40

sonderling skrev:Att bambu använts i krig är ju något jag annars associerar med Asien. Att det nämns i denna text är kanske för att det är lite exotiskt och brutalt (gory) ett guds straff för elaka tyskar.
Funderat lite på det, tror detaljerna är rester av brittisk krigs propaganda, 15 000 tyska fallskärmsjägare kickar 40 000-60 00 allierade soldater från befästa positioner och lider ungefär samma förluster. Det är en militär katastrof så varje detalj som kan få tyskarna att se mindre kompetenta är viktiga, bara en sådan detalj att ett dussin fallskärmsjägare blåste ut till havs och drunknade, vad är det för detalj i det stora hela. Nu spekulerar jag bara någon enskild fallskärmssoldat måste ha blivit spetsat/skadat av något naturligt förekommande tex grindstolpe, sedan lägger propagandan till att det var flera och detaljer som bambu...

Skriv svar