Dataspel om medeltiden

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Dataspel om medeltiden

Inlägg av Franq » 3 augusti 2016, 00:14

Jag har hållt på hela mitt liv med en lista vilken jag äntligen fick ner på pränt i en artikel på Spelkult. Den avhandlar de bästa digitala medeltidsspelen som gjorts samt de mest lovande av de som är på gång. Jag vet att det är många här som har en liknande fäbless, så jag hoppas på lite feedback. Både nu och med tiden. Cheers!

http://spelkult.se/medeltidsspel/

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Dataspel om medeltiden

Inlägg av gunship » 3 augusti 2016, 02:26

Kul! Utan att han nån egentlig koll håller jag med om allt jag känner igen. Stronghold 2 är kanske? Jag har dock bara prövat det ett enstaka par gånger, det kanskr inte är ett bra spel egentligen.

Fantasyspelen är ju inte strikt medeltida så de får väl en egen kategoti.

Dock, är Anno 1404 så mycket medeltid? Börjar väl bli tidigmodernt då eller, typ Europa universalis? Jag har visserligen inte spelat Anno 1404... Europa universalis börjar ju ibland 1399 eller så, men du har ju redan med Ctusader Kings.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Re: Dataspel om medeltiden

Inlägg av Franq » 4 augusti 2016, 19:08

Tack för återkoppling. Stronghold nämner jag ju, men i ärlighetens namn har jag blivit lika besviken varje gång jag spelat dem. Vet inte om det är för att jag haft för höga förväntningar eller vad, men spelglädjen har alltid varit så... kort/simpel?

Jo 1404 ligger i gränslandet, men det har en viss kvalité och trots att det snuddar mer mot renässansens så håller det sig rent strikt inom definitionen för medeltidens gränsland. Även ur ett europeiskt perspektiv.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Dataspel om medeltiden

Inlägg av gunship » 4 augusti 2016, 23:46

Jaså, missade stronghold då. Sådär jättebra spel är de nog inte kanske...

Skriv svar