Ny version av Okänd Soldat på gång

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Schwemppa » 13 juni 2016, 12:53

Ifall det undgått någon, så spelas det som bäst in en ny filmversion av klassikern "Okänd Soldat" i Finland. Det blir tredje gången som Väinö Linnas klassiker gestalteras på film. Regissör är Aku Louhimies, och premiären är tänkt till jubileumsåret 2017 (Finlands självständighet 100 år).

http://www.tuntematonsotilas2017.fi/sv/

Vad ska man nu tro och tänka om det här då? :) Finns det något nytt att komma med sedan de förra versionerna 1956 och 1985?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Hans » 13 juni 2016, 17:28

Ett modernt genusperspektiv samt att synliggöra HBTQ personer? Kanske lite digitala specialeffekter också?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av B Hellqvist » 13 juni 2016, 22:50

Hans skrev:Ett modernt genusperspektiv samt att synliggöra HBTQ personer? Kanske lite digitala specialeffekter också?
Ja, 3D i stil med "Stalingrad" (2013), med brinnande ryssar som stormar fram. Rokka bejakar sin feminina sida och går med i Lottakåren.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Schwemppa » 14 juni 2016, 10:26

Hans skrev: synliggöra HBTQ personer?

MVH

Hans
Hans får nu snällt vänta på att Tom of Finland-filmen också har premiär. :) Touko "Tom" Laaksonen tjänstgjorde ju faktiskt som officer vid luftvärnet i Helsingfors (löjtnant ser det ut som). Huruvida filmen tar upp den delen vet jag inte.
tomofF.JPG
tomofF.JPG (49 KiB) Visad 3981 gånger
Såg ett inslag i TV-nyheterna när inspelningarna började, och möjligheterna till digitala effekter togs upp av regissören Louhimies. För mycket digitalt blir plastigt i mitt tycke, men å andra sidan har de fått tillgång till ett av arméns skjutområden, och där får de spränga loss så mycket som tygen håller, så kanske standarden från tidigare finska krigsfilmer upprätthålls.

Skådespelarna har satts på ett par veckors militärt utbildningsläger (det finns ju också civiltjänstgörare bland dem, bevars) i äkta 40-talsanda. Intressant är att här har samlare och reenactors fått träda till som utbildare. Dagens finska armé har varken utrustning eller rutiner från 40-talet längre (får man väl vara glad för). :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Hans » 14 juni 2016, 10:45

Bägge de gamla filmerna imponerade mig vad avser effekter. Då menar jag att de använde sprängämne och inte de vanliga bensinbaserade smällarna.

Lite digitalt skadar nog inte idag. Tekniken fullständigt rasar framåt och jag ser gärna några extra stridsvagnar gärna av ovanliga typer.

Hursomhelst skall det bli intressant och se hur den blir. Ni i Östra rikshalvan får hålla oss underrättade då media i den västra inte följer med så bra.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Lasse O » 14 juni 2016, 18:26

Finns det i dag så goda skådespelare som Reino Tolvanen (Rokka) och Åke Lindman (Lehto) som på allvar kan lyfta fram stämningen i boken?
Dagens skådespelare verkar inte ha gått igenom någon som helst scenskola utan kan bara låta pressade (väsa) vid dramatiska situationer eller göra stora ögon och skrika om det är komedi. Något däremellan verkar inte finnas.
Eller också är jag bara en gammal gnällig gubbe.
Och Hans skall vara alldeles tyst.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Hans » 14 juni 2016, 20:23

:lol: :lol: :lol:

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Schwemppa » 15 juni 2016, 15:38

Lasse Odrup skrev:Finns det i dag så goda skådespelare som Reino Tolvanen (Rokka) och Åke Lindman (Lehto) som på allvar kan lyfta fram stämningen i boken?
Dagens skådespelare verkar inte ha gått igenom någon som helst scenskola utan kan bara låta pressade (väsa) vid dramatiska situationer eller göra stora ögon och skrika om det är komedi. Något däremellan verkar inte finnas.
Eller också är jag bara en gammal gnällig gubbe.
Och Hans skall vara alldeles tyst.
Det skulle vara lockande att gå till något pressarkiv och se vad som skrevs om skådespelarna mm. när versionen 1985 utannonserades.. :)

Nå, Helsingin Sanomat jämför skådespelarna i de olika versionerna (finska men med bilder):

http://dynamic.hs.fi/2016/tuntematon/

Här är en bloggpost på engelska, som ger sig på att analysera versionen 1955 (inte 1956 som jag skrev tidigare):

http://shamelesspile.blogspot.fi/2014/1 ... ecial.html

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Lasse O » 17 juni 2016, 19:18

Hans skrev:Bägge de gamla filmerna imponerade mig vad avser effekter. Då menar jag att de använde sprängämne och inte de vanliga bensinbaserade smällarna.

Lite digitalt skadar nog inte idag. Tekniken fullständigt rasar framåt och jag ser gärna några extra stridsvagnar gärna av ovanliga typer.

Hursomhelst skall det bli intressant och se hur den blir. Ni i Östra rikshalvan får hålla oss underrättade då media i den västra inte följer med så bra.

MVH

Hans
Jo, den som numera som rekryt eller beväring tror att bensin är huvudingrediensen i sprängmedel lär få sig en överraskning vid det första mötet med skarpa sprängmedel. Själv sprängde jag tillsammans med några beväringar en truppmina 12 bakom ett skydd, helt enligt säkerhetsföreskrifterna men vi blev ändå så omskakade att vi under några minuter övervägde vapenfri tjänst :D

qw12
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2010, 07:38

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av qw12 » 1 juli 2016, 22:17

Trådkapning:
Vet någon, om boken 'okänd soldat' finns översatt till italienska?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Femtiotrean » 2 juli 2016, 06:12


qw12
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2010, 07:38

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av qw12 » 2 juli 2016, 10:03

tack! nu kan jag leta vidare.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av B Hellqvist » 10 juni 2017, 20:04

Officiella trailern är uppe nu:



Ser lovande ut, men det verkar som om det är lite fler fruntimmer nu med jämfört med de tidigare versionerna.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Hans » 11 juni 2017, 14:14

Kan jag leva med.

Tack för trailern. Delar din uppfattning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av B Hellqvist » 13 juni 2017, 03:24

Det är väl dags att få tummen ur och läsa romanen - har haft den i min ägo i några år. Filmen (den första) såg jag på TV på 70-talet (måste ha varit runt 1977-78), och jag vill minnas att den visades varje år under några år. Någon som kommer ihåg?

Skriv svar