Joseph "Sepp" Allerbergers självbiografi

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Joseph "Sepp" Allerbergers självbiografi

Inlägg av HomeGuardSoldier » 12 mars 2016, 20:22

Jag hittade ingen tråd här om den tyska VK2-prickskytten Joseph "Sepp" Allerberger och hans bok Im Auge des Jägers, eller på engelska Sniper on the Eastern Front. Mig veterligen så finns boken inte översatt till svenska...

Jag har boken på originalspråket tyska hemma och boken handlar om den tyska arméns näst mest framgångsrika prickskytt Sepp Allerberger, med 257 officiellt bekräftade "träffar", men som sannolikt sköt ihjäl minst tusen ryska soldater, om inte betydligt fler, då det bara var de "träffar" då han var på jakt som räknades och inte de som han sköt under rena försvarsstrider.

Älskad av de egna soldaterna och hatad som pesten av fienden så är prickskytten en speciell sorts soldat.

När Sepp kom till fronten under 1943 så var han först insatt som kulspruteskytt, men en handskada under de allra första striderna gjorde att han fick två veckors lätt tjänstgöring medan handskadan läkte. Som utbildad snickare så blev det hans uppgift att sortera och efter behov reparera gevärskolvar bland det stora berg av erövrade ryska bytesvapen som den tyska armén hade samlat på sig. Som genom ett under lyckades han hitta ett prickskyttegevär som på något sätt hade sluppit igenom nätet, då man desperat letade efter prickskyttegevär bland bytesvapnen för att göra något åt den stora bristen av egna prickskyttevapen så att man åtminstone hade några egna prickskyttar att sätta in mot den röda arméns stora mängder av utbildade prickskyttesoldater. Hans då direkta överordnade lät förutseende honom behålla vapnet för att kunna öva med det och efter att hans handskada hade läkt fick han behålla vapnet. Nu var han istället prickskytt och direkt underställd kompanichefen. Det är så hans berättelse tar sin början...

Boken är mycket, mycket intressant och beskriver brutaliteten på östfronten och de vardagliga svårigheter som de tyska frontsoldaterna genomlevde mot en fiende som, hur många de än bekämpade, var och förblev kraftigt numerärt överlägsen. Den beskriver också på ett mycket bra sätt den nära kamratskap som knöts mellan de soldater som överlevde de hårda striderna.

Då jag även har läst Chris Kyles bok American Sniper så känns vissa saker igen mellan de båda böckerna. Den största skillnaden jag kommer på är dock att Chris Kyle och hans prickskyttekollegor hade mycket stränga ROE:s (Rules of Engagement) att agera efter, medan Sepp Allerberger och hans frontkamrater i princip fick skjuta så många ryska soldater de ville utan några som helst begränsningar. Chris Kyle fick t.ex. inte skjuta en person som han veterligen visste var en rebell, en fiende, bara för att han såg honom stå och snacka skit med sina kamrater med AK-47:an slängd över axeln, utan fick bara skjuta honom när han med vapnet i hand begav sig åt det håll de amerikanska soldaterna befann sig. Bara då var det en officiell "träff". I Sepp Allerbergers fall räckte det med att en rysk soldat oförsiktigt stack upp huvudet över skyttegravskanten så var han ett lovligt byte, även om naturligtvis en signatur från en officer var nödvändig.

Som sagt, en mycket läsbar bok, som jag rekommenderar starkt. Jag vet som sagt inte om den finns översatt till svenska...

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Joseph "Sepp" Allerbergers självbiografi

Inlägg av HomeGuardSoldier » 18 juni 2016, 19:57

Hittade ny info om "Sepp" Allerberger...

http://de.metapedia.org/wiki/Allerberger,_Josef (skrivet på tyska)

Tydligen så tjänstgjorde han, vid sidan av sitt dagliga arbete som snickare, som gästinstruktör vid den österrikiska prickskytteskolan i Sallfelden tills han åtminstone var 81 år gammal.

HGS

Skriv svar