Krig och fred

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Claus
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 mars 2014, 16:52

Krig och fred

Inlägg av Claus » 1 februari 2016, 14:10

Tolstojs klassiska roman i en ny påkostad miniserie från BBC. Sexigare och blodigare än någonsin. Mycket sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt3910804/


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Krig och fred

Inlägg av Hans » 1 februari 2016, 14:54

Intressant, tack. Boken är riktigt bra. Jo, jag har faktiskt läst den. Efter en operation typ 10 år sedan var jag kvarhållen på sjukhuset en vecka.

MVH

Hand

Hjultomte
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 juli 2005, 03:44
Ort: Gefle

Re: Krig och fred

Inlägg av Hjultomte » 11 mars 2016, 05:57

Finns på Svt play, första avsnittet, bra om man gillar Napoleon perioden..

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Krig och fred

Inlägg av sonderling » 11 mars 2016, 18:16

Hmmm, ja Napoliontiden är inte mitt special intresse direkt och så har man ju sett åtskilliga versioner av "krig och fred" så jag skippade serien men:
Sexigare och blodigare än någonsin.
Gör ju att jag börjar ångra mig lite.....

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Krig och fred

Inlägg av Amund » 11 mars 2016, 18:43

Katrine Marcal skrev i Aftonbladet:
Leo Tolstojs mästerverk ”Krig och fred” var ett försök att skriva Europas politiska historia under Napoleon­krigen. Kampen mellan stormakterna, det diplomatiska spelet och den geo­politiska verkligheten tar enorm plats i boken. I BBC:s nya tv-version existerar inget av detta, allt är ”Downton ­Abbey” med Balalajka.
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledark ... 2220920.ab

Anna Hellsten i SVD skrev:
I sin nyinspelning löser BBC därför helt väntat själva språkbiten med att låta ryssarna prata sedvanligt högdragen teaterengelska [”Rashaaa häznt låsst ö wåååå in ö håndred jäääz”] och skicka övriga figurer in i sprakande accentparodi. Förmodligen är det helt avsiktligt – Tolstoj lär enligt litteraturhistorikerna ha njutit av att få fläska på med de främmande diftongerna i sina tolkningar av andra språk – men när en österrisk korpral drar igång munlädret i början av andra avsnittet låter det för en samtida tv-konsument ändå bara som Herr Flick från ”Allo' Allo'”.
http://www.svd.se/habilt-substitut-for-downton-abbey

:D Jag är måttligt intresserad måste jag säga.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Krig och fred

Inlägg av Psilander » 30 maj 2016, 20:46

Boken tillhör en av mina favoriter och en släktskildring under det turbulenta Napoleonkriget där just kriget utgör fasaden. Reprotern verkart inte läst boken. BBCs filmatisering är helt i klass med MOSFILMS från 60-talet, ur dramaturgisk synpunkt bättre - med shakespear och Austen skolade skådespelare och dessutom så har den engleska bildningen genom Jane Austen full förståelse för äktenskapsturer och hur man valde sin make/ maka i de högre stånden. Det jag saknade var de långa och magnefika bataljscenerna som fanns i MOSFILMs version, men 100000 statister i Nappe uniformer går inte att uppbåda idag.

Jag såg den med stor behållning.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Krig och fred

Inlägg av mrsund » 31 maj 2016, 00:16

Samma här, bästa filmatiseringen av boken som jag sett, bra att de inte var rysk, deras filmer blir så patriotiska på gränsen till propaganda, lite som Hollywoodfilmer, men dem är man ju van vid.
Det är så här BBC är som bäst.

Skriv svar