Boken Svenska officersmässar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Boken Svenska officersmässar

Inlägg av tyskaorden » 5 september 2015, 22:00

Inhandlade i veckan denna kultur- och militärhistoriskt intressanta bok av herrarna Lars Hallén och Mats Hellspong. Utgiven på Probus 1998, så den har några år på nacken vilket får mig att undra hur många av de beskrivna mässarna som nu finns kvar? Noterar att i alla fall "Slottet" på Berga är i full drift för den besökte jag själv så sent som i våras. För båtmaffian kan jag berätta att mässar även innefattar Gunrummen på HMS Visborg, HMS Småland, HMS Starkodder, HMS Stömstad, HMS Kalmar och HMS Ven samt den lilla officersmässen för fyra personer på ubåten HMS Nordkaparen. Samt Sjöofficerssällskapen i Stockholm och Karlskrona. I övrigt är boken indelad i kapitel om mässarna i armén, marinen och flygvapnet.

Boken berättar också olika anekdoter bl.a. om kaptenen Ivar Lindahl som 1892-1907 tjänstgjorde vid I19. Han tog avsked efter att blivit ådömd 15 dagars arrest för felaktigt handlande vid utryckning av värnpliktiga. Dock blev han sitt forna regementes största donator, Lindahl kom från en förmögen apotekar- och godsägarsläkt i Mariestadstrakten så han hade medel. Och skänkte föremål som pistoler, ett schackspel och ett golvur, men också 100 000 kr till officerskåren. Avkastningen från dessa pengar skulle användas till en eller två årliga middagar på mässen för regementets officerare. Dock uttryckligen enligt donatorns vilja utan damer. Summan har idag växt att man trots ett överdåd av mat och dryck svårligen kan göra av med avkastningen. Vilket mig tyckes vara en angenämt problem.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Boken Svenska officersmässar

Inlägg av tyskaorden » 5 september 2015, 22:01

Skall tillägga att boken naturligtvis är rikt illustrerad med bilder från de olika mässarna.

Skriv svar