Krigstidningar
Krigstidningar
Är jag den ende som har krigstidningar i svartvitt (från min far) från 50 och 60 talen? Dom handlar om allt möjligt under VkII. Allt från motståndsrörelser och spioner till kända slag och bragder.
Dom är inte några faktaböcker på något sätt o vis utan som vanliga serietidningar. I princip allt är påhittat (nåja, de mesta).
Jag har en hel låda full med olika tidningar. Alla är på svenska utom en som är på holländska.
Jag fattade aldrig hur man la upp bild (jag försökte) men nån kanske kan hjälpa mig om ni undrar hur dom ser ut. Ha de gött /Uffe
Dom är inte några faktaböcker på något sätt o vis utan som vanliga serietidningar. I princip allt är påhittat (nåja, de mesta).
Jag har en hel låda full med olika tidningar. Alla är på svenska utom en som är på holländska.
Jag fattade aldrig hur man la upp bild (jag försökte) men nån kanske kan hjälpa mig om ni undrar hur dom ser ut. Ha de gött /Uffe
Hoppas du inte är den ende som har sådana serietidningar kvar för det var nog där nånstans som mitt interesse för ww2 började. Jag kommer ihåg att det fanns lite olika serier men mycket handlade om amerikanerna och japsen. Var rädd om dom tidningarna, det är lite av vårt kulturarv.
Om du vill ha med en bild som du har på din hårddisk, klicka på lägg till en bilaga, sen klickar du på bläddra och letar upp bilden på din disk, (Jpeg eller GIF) och lägg till.
Se till bara att den inte är för stor i KB, tänk på oss som surfar på modem.
Magnus
Om du vill ha med en bild som du har på din hårddisk, klicka på lägg till en bilaga, sen klickar du på bläddra och letar upp bilden på din disk, (Jpeg eller GIF) och lägg till.
Se till bara att den inte är för stor i KB, tänk på oss som surfar på modem.
Magnus
ja jävlar,det var grejer det!
DSet fanns en tidning som hette Attack!, som innehöll krigsserier och framöfr allt en serie om franska motståndsrörelsen. Huvudpersonen var en kille på 15 år som var ledare över en motstådscell och som var efterlyst av Gestapo! Spännande värre!
Det fanns även seriealbum i A6-format med VKII-serier i, alltid av ganska taskig kvalitet, men ack så spännande för en liten grabb.
DSet fanns en tidning som hette Attack!, som innehöll krigsserier och framöfr allt en serie om franska motståndsrörelsen. Huvudpersonen var en kille på 15 år som var ledare över en motstådscell och som var efterlyst av Gestapo! Spännande värre!
Det fanns även seriealbum i A6-format med VKII-serier i, alltid av ganska taskig kvalitet, men ack så spännande för en liten grabb.
märken
De olika "märken" på tidningar jag har är:
Brigadserien
Bajonettserien
Kommandoserien
Seriebibloteket
Frontserien
Pilot - 22, Battler Britton alltså
Topp
Spion 13, David Locke
Attack
Jet
Jag har nästan 80 styck och runt 50 av dom är intakta med omslag och sånt. Hittade en dublett också =P
Brigadserien
Bajonettserien
Kommandoserien
Seriebibloteket
Frontserien
Pilot - 22, Battler Britton alltså
Topp
Spion 13, David Locke
Attack
Jet
Jag har nästan 80 styck och runt 50 av dom är intakta med omslag och sånt. Hittade en dublett också =P
Min bild 98 kb
Här är en bild på 6 skumpvist utvalda. 98 kb, vet inte hur man får det mindre =(
- Bilagor
-
- Krigstidningar =)
- bild.JPG (98.94 KiB) Visad 7532 gånger
Re: Krigstidningar
Har några travar av Kommandoserien, Pilot - 22, Attack, Spion 13, Jet, Brigadserien, Seriebibloteket och Bajonettserien längst in i en garderob. Kapten Kloss var också en serietidning med andra världskrigsmotiv. Det var med dessa tidningar man lade grunden till WW II-intresset, sedan när man åldrades så övergick jag till Victory böcker, Sven Hassel's böcker införskaffades senare. Nu för tiden är SMB huvudleverantör av böcker, men någon beställning hos Amazon och Naval & Military Press hinns också med.
MVH
MVH
Nej det stämmer nog tyvärr =(gurden skrev:Jag antar att folk började hyra videofilm istället?
Men jag undrar om en "krigstidning" skulle stå sig idag?
Det skulle bli en massa skrik från moraltanter..
Jag har en massa PILOT tidningarDet senaste är från 1984 tror jag...
Och inte blir det bättre av alla förbud och censuerer vi har idag.
JAg tror förvisso att gränserna var hårdare när jag växte upp (70-80talet) än idag....General_Johnson skrev:Nej det stämmer nog tyvärr =(gurden skrev:Jag antar att folk började hyra videofilm istället?
Men jag undrar om en "krigstidning" skulle stå sig idag?
Det skulle bli en massa skrik från moraltanter..
Jag har en massa PILOT tidningarDet senaste är från 1984 tror jag...
Och inte blir det bättre av alla förbud och censuerer vi har idag.