Our Girl

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Our Girl

Inlägg av sonderling » 13 juli 2015, 22:10

https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Girl

http://www.bbc.co.uk/programmes/p0260ych

Jag vet inte om nån av er följer denna drama serie som går på SVT 1 måndagar. Helt okej BBC drama tycker jag. Tycker den växer med varje avsnitt för i början höll jag på att tröttna på den där gnälliga Molly Dawes.

Nu skulle jag kanske lagt tråden nån annanstans för vad jag egentligen undrar är: Vad är det för flaggliknande fyrkanter som soldaterna har på axeln?
Hjältinnan har nått som ser ut som litauens flagga och på en bild i BBC länken så är det lila/ grön/ lila.
Nån som vet vad det betyder?

Ah hittade det:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tactical_ ... tion_flash

Sonderling

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Our Girl

Inlägg av Stefan Karlsson » 13 juli 2015, 22:42

Håller med,
Jag var skeptisk när jag såg reklamen, men tycker att den blir bättre och bättre.
Visst finns det alltid en massa detaljer som man kan ha synpunkter på, men om man bortser från det - klart sevärd serie.

över 20 år i yrket och ganska kräsen

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Our Girl

Inlägg av Sarvi » 14 juli 2015, 14:24

Arrsepedia om TRF:
On the whole, they weren't really needed. They aren't liked and they're largely pointless due mostly to soldiers wearing different coloured hats with badges on them that tells the rest of the Army exactly who you are and what you do. All the more reason to keep them then?

http://www.arrse.co.uk/wiki/Tactical_Recognition_Flash

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Our Girl

Inlägg av Hans » 14 juli 2015, 15:13



När jag får tid skall jag ta mig en titt.

MVH

Hans

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Our Girl

Inlägg av Stefan » 20 juli 2015, 13:32

sonderling skrev:https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Girl

http://www.bbc.co.uk/programmes/p0260ych

Jag vet inte om nån av er följer denna drama serie som går på SVT 1 måndagar. Helt okej BBC drama tycker jag. Tycker den växer med varje avsnitt för i början höll jag på att tröttna på den där gnälliga Molly Dawes.

Nu skulle jag kanske lagt tråden nån annanstans för vad jag egentligen undrar är: Vad är det för flaggliknande fyrkanter som soldaterna har på axeln?
Hjältinnan har nått som ser ut som litauens flagga och på en bild i BBC länken så är det lila/ grön/ lila.
Nån som vet vad det betyder?

Ah hittade det:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tactical_ ... tion_flash

Sonderling
Jo, men den gnälligheten är ju halva poängen med serien. Molly är mer eller mindre white trash. Nästan det enda positiva med henne är att hon inte är rasistiskt i alla fall. Fast hennes svarta kompisinnor snart nog visar sig vara trash de också, när de lättvindigt tar avstånd ifrån henne, där de besöker puben under hennes första permis.

Men så bestämmer hon sig för att ändra sin situation. Hon ser en möjlig utväg, arméns rekryteringskontor, och inser. Jag behöver faktiskt inte några märkliga meriter. Det räcker bra om jag bestämmer mig, om jag tar i och kämpar på. Jag HAR faktiskt mitt eget öde i mina egna händer, jag behöver inte hoppas på tur eller någon annans förbarmande. Militären är en helt OK alternativ livsväg, och framtidsutsikter finns där.
Och så gör hon det. Med mycket svett, besvär, en del tårar - men i det stora hela mycket framgångsrikt.

Skall jag säga någonting, är möjligen att hon är lite väl mycket småförälskad i sina manliga befälhavare. Dessa är professionella och håller det hela på kamratligt, soldatmässigt plan, men hon svirar på gränsen...
Och visst en bra ledare som dessutom ser bra ut och är allmänt sympatiskt är aldrig en nackdel. Men om ledaren ifråga inte ser bra ut, eller är en småobehaglig typ, skall det hela falla pladask till marken?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Our Girl

Inlägg av mrsund » 20 juli 2015, 16:20

Tack för tipset!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Our Girl

Inlägg av tyskaorden » 20 juli 2015, 19:52

Bra nerv i serien och serier om Afghanistan är man ju inte bortskämd med. Hajade dock till när de flygs ut i en Huey-helikopter inte hade väl britterna några sådana vad jag vet. Borde snarare varit en Lynx.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Our Girl

Inlägg av KoteGaeshi » 23 juli 2015, 00:15

Den där korpralen eller vad han är (han som är med i Game of Thrones som Ramsay Bolton), det är väl snarare så att det är han som inte fattar det här med gränser än att Molly svärmar för honom... Kaptenen däremot är en annan historia.

För övrigt tycker jag att serien väl visar på hyckleriet i den brittisk krigsmakten (om det nu finns kvar), att man kan utse en kvinna till sjukvårdare och stoppa in henne i en skyttegrupp med vapen i hand, för då är hon inte stridande, men om hon själv skulle vilja bli skyttesoldat är det otänkbart, eftersom kvinnor inte ska "close with and kill the enemy"...
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Our Girl

Inlägg av mrsund » 23 juli 2015, 15:19

tyskaorden skrev:Bra nerv i serien och serier om Afghanistan är man ju inte bortskämd med. Hajade dock till när de flygs ut i en Huey-helikopter inte hade väl britterna några sådana vad jag vet. Borde snarare varit en Lynx.
Såg det oxå, serien är inspelad i sydafrika tror jag så det är väl av praktiska orsaker att de ploclar in en annan helikopter.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Our Girl

Inlägg av tyskaorden » 24 juli 2015, 17:21

mrsund skrev:
tyskaorden skrev:Bra nerv i serien och serier om Afghanistan är man ju inte bortskämd med. Hajade dock till när de flygs ut i en Huey-helikopter inte hade väl britterna några sådana vad jag vet. Borde snarare varit en Lynx.
Såg det oxå, serien är inspelad i sydafrika tror jag så det är väl av praktiska orsaker att de ploclar in en annan helikopter.
Kan säkert vara så och man tänker väl som så att helikopter som helikopter. Större delen av tittarna bryr sig ju inte ändå. Men lite konstigt är det ändå för annars har man vad jag kan bedöma bemödat sig med att ha trovärdig utrustning.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Our Girl

Inlägg av mrsund » 27 juli 2015, 15:46

Sista avsnittet kommer idag på svt och svtplay, till och med mina döttrar fastnade för denna, de brukar inte uppskatta filmer om krig annars.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Our Girl

Inlägg av tyskaorden » 27 juli 2015, 15:56

Klart man bänkar dig för sista avsnittet. Hörde dock rykten om en säsong 2.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Our Girl

Inlägg av mrsund » 27 juli 2015, 16:04

Ja det stämmer, men ny flicka tror jag.

http://www.radiotimes.com/news/2015-06- ... series-two

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Our Girl

Inlägg av sonderling » 27 juli 2015, 19:12

Aha de ska köra en "True detective"!?
Helt ny historia med helt ny huvudperson? :)
Kan säkert vara så och man tänker väl som så att helikopter som helikopter. Större delen av tittarna bryr sig ju inte ändå. Men lite konstigt är det ändå för annars har man vad jag kan bedöma bemödat sig med att ha trovärdig utrustning.
Jo en Lynx hade varit att föredra men man får väl tänka att den tillhörde en annan NATO-medlem? :P

Sonderling

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Our Girl

Inlägg av Stefan » 30 juli 2015, 08:52

I sista avsnittet förekommer en scen där Molly deltar i en militärbegravning inne i kyrkan. Hon har militärmössan på, alla andra tycks ha huvudbonad av. Är det den gamla sedvänjan att kvinnor får ha hatten på även i kyrkan (ja kanske rent av anbefalls att ha huvudet täckt speciellt i kyrkan??) - eller är det något slags militär-regel att just i denna situation förväntas hon ha huvudbonaden på?

Skriv svar