American Sniper

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: American Sniper

Inlägg av tryggve » 29 januari 2015, 21:12

sonderling skrev:Alltså som jag minns boken så hade han en respekt för den vanliga Irakiern som bara ville sköta sitt och leva sitt liv i fred och frihet. Som Kristen så utryckte han en respekt och förståelse för andra religiösa muslimer, på ett sätt som är främmande för en annan som är ateist.

För fienden så utryckte han sig som exemplet i texten. Och det verkar ju som de flesta verkar vilja misstolka detta som att de gällde alla muslimer och Irakier men så tolkade inte jag det. Som jag sagt, det är inte bara "Islamofober" som blandar ihop Islam och Islamister. :)

Sedan detta med att slås med ena handen bakbunden är nått som återkommer i de flesta böcker som jag läst av USA-veteraner, och även i denna bok. Det ligger ju nått i det kan jag ju hålla med om.

Sonderling

viewtopic.php?f=74&t=42364&start=30
Jag såg att jag nämnt lite om detta för ca 2 år sedan i denna tråd.
Jag har förvisso inte läst boken, men inte påstår väl exemplet jag citerade att han skulle kalla alla muslimer för vildar och fiender? Snarare är väl kritiken att han demoniserar de han ser som fiender på ett överdrivet sätt? Och tolkar jag dig rätt så verkar ju det faktiskt stämma.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: American Sniper

Inlägg av sonderling » 29 januari 2015, 22:06

Nej men andra recenter och kritiker har varit inne på det spåret. Och jo men visst i denna västvärld där allt ska relativiseras så demoniserar han säkert fienden på ett överdrivet sätt. Även om det för en gång skull kanske passar sig.

Vet inte om det var denna och/ eller andra biografier men jag förfasas nog mest över att de som barn råkar ut för aga på Dickenska nivåer.

Sonderling

Skriv svar