American Sniper

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Chris Kyle mördad

Inlägg av sonderling » 17 januari 2015, 20:35

Ska visst bli film, hans bok alltså, och Clintan regisserar? Det blir nått att se fram emot.
http://www.imdb.com/title/tt2179136/?ref_=nv_sr_1

Sonderling

Mags_
Medlem
Inlägg: 2149
Blev medlem: 31 augusti 2014, 16:09

Re: Chris Kyle mördad

Inlägg av Mags_ » 17 januari 2015, 21:31

sonderling skrev:Ska visst bli film, hans bok alltså, och Clintan regisserar? Det blir nått att se fram emot.
http://www.imdb.com/title/tt2179136/?ref_=nv_sr_1

Sonderling
Den är redan filmad och har snart premiär (såg biotrailern för ett par månader sedan, men missade datumet).

EDIT: Filmen heter American Sniper och har svensk premiär den 23 januari: SF (den hade premiär i fredags i USA och spelade in $30,5 miljoner, rekord för en av Clintans filmer).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Chris Kyle mördad

Inlägg av Hans » 19 januari 2015, 17:39

Trailern:



Moore ogillar så jag kommer definitivt se den.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Chris Kyle mördad

Inlägg av Amund » 19 januari 2015, 18:45

Hans skrev:Trailern:



Moore ogillar så jag kommer definitivt se den.

MVH

Hans
Jag också! :)

Fast M Moore ställer en intressant moralisk fråga, är prickskytten en fegis eller en hjälte?

Om jag förstått rätt så har prickskyttar oftast behandlats illa när de tillfångatagits, (de kan ibland ha känts igen på ögat efter kikarsiktet), och om det är så att man föraktar fiendens prickskyttar så känns det lite motsägelsefullt att hylla och belöna prickskyttar på den egna sidan.

Hör prickskytten hemma i samma kategori som flygaress och andra hjältar, eller ska de rankas i samma kategori som förrädare och dylikt? Kanske nyttiga men… moraliskt besudlade?

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/f ... 0183813.ab

PS: Jag tar inte ställning men om det är så som jag uppfattat det att prickskyttar föraktas och misshandlas som krigsfångar så blir frågan högintressant!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Chris Kyle mördad

Inlägg av tryggve » 19 januari 2015, 23:33

Med tanke på trådens titel så vet man ju faktiskt hur filmen slutar.... :-) Typ.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

American Sniper

Inlägg av sonderling » 22 januari 2015, 12:41

Mer om filmen.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/f ... 0195844.ab
Man har tydligen använt en fejk bebis?

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Chris Kyle mördad

Inlägg av sonderling » 23 januari 2015, 12:11

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6074933

Kulturkoftan på P1 är inte så imponerad av filmen men vem hade trott nått annat. Även om jag tycker det är lika roligt varje gång man inte förstår att hela världen inte har samma åsikt som i Sverige. :D (Eller Sverige förresten som på Hipster söder kanske?)
Sedan verkar hon blanda ihop muslimer och islamister (som vanligt :roll: ) för jag har för mig att när jag läste Kyles bok så var han väldigt noga med att poängtera skillnaden mellan vad han kallade vanliga "god fearing" muslims och "the bad guyes".

Om jag orkar kanske jag mailar recensenten och poängterar detta. (Här skulle man haft en gäspande smilie?)

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Chris Kyle mördad

Inlägg av Hans » 26 januari 2015, 10:33

Aftonblaskan skrev:Ren propaganda som underhåller

Alla älskar väl Clint Eastwood?
Nu har han gjort en helt sinnessjukt osmaklig, falsk och antiintellektuell krigsfilm.
Som är jättebra.

...
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/k ... 0218257.ab
Underhållande läsning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Chris Kyle mördad

Inlägg av sonderling » 26 januari 2015, 11:49

Ja det var det. :D Ständigt dessa Nazi referenser, propaganda var ordet. Börjar de inte klinga mer och mer ihåligt ju värre framfart IS har?

Hur som helst, Clintan menar att det är en anti-krigsfilm i samma stil som hans filmer om Iwo Jima.

Själv kan jag nog tänka mig att se denna på bio. Skulle vara första gången sedan ......ja när var det 2003 innan barnen kom?

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11104
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: American Sniper

Inlägg av sveahk » 27 januari 2015, 11:24

Läste just vad en kritiker i Rolling Stone skriver om filmen - En bra skriven kritik om en film och ett tema som Clintan tämligen Hollywoodmässigt har förenklat ett antal snäpp...

"Sniper is a movie whose politics are so ludicrous and idiotic that under normal circumstances it would be beneath criticism. The only thing that forces us to take it seriously is the extraordinary fact that an almost exactly similar worldview consumed the walnut-sized mind of the president who got us into the war in question..."

Ger knappast mersmak...

http://www.rollingstone.com/politics/ne ... e-20150121

Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: American Sniper

Inlägg av sonderling » 27 januari 2015, 11:49

Alla som inte gillar min smala världsbild som är sann är dumma i huvudet. Det är just den där von oben attityden som jag tycker är så komiskt i sitt hyckleri.
Jag orkade inte ens läsa färdigt recensionen.

Sonderling

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: American Sniper

Inlägg av Olays » 28 januari 2015, 01:44

En mycket läsvärd sak om American Sniper och dess tema skriven av en annan Marinkårs veteran.

http://oafnation.com/2015/01/26/america ... mment-8238
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: American Sniper

Inlägg av sonderling » 28 januari 2015, 07:38

Bra artikel och en motvikt till tex rolling stone recensionen. Och samtidigt visar den på den dissonans som verkar finnas i USA och Väst samhället idag. Det är som två paralell världar bredvid varandra. Jag finner det intressant.

Detta med att vi är i krig och vi ska till gallerian kommentaren är en återkommande tema från veteraner. ja det måste sannerligen te sig bissart för dem.

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: American Sniper

Inlägg av tryggve » 29 januari 2015, 18:53

Ah, någon hade redan postat Rolling Stone-recensionen, tur att jag kollade det. Jag tyckte att den sågningen var rätt underhållande.

Sedan är det ju rätt intressant detta:
Bradley Cooper, who plays Kyle, seems beset by uncertainty and moral anxiety in the above scene. But anyone who has read Kyle’s autobiography of the same title knows that his bravado left no room for doubt. For him, the enemy are savages and despicably evil. His only regret is that he didn’t kill more. He laments that there were rules of engagement, or ROE, which he describes as being drafted by lawyers to protect generals from politicians. He argues instead for letting warriors loose to fight wars without their hands tied behind their backs. At another point, he boasts that the unofficial ROE were pretty simple: “If you see anyone from about sixteen to sixty-five and they’re male, shoot ‘em. Kill every male you see.”
Har någon läst boken och vet om detta stämmer?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: American Sniper

Inlägg av sonderling » 29 januari 2015, 20:53

Alltså som jag minns boken så hade han en respekt för den vanliga Irakiern som bara ville sköta sitt och leva sitt liv i fred och frihet. Som Kristen så utryckte han en respekt och förståelse för andra religiösa muslimer, på ett sätt som är främmande för en annan som är ateist.

För fienden så utryckte han sig som exemplet i texten. Och det verkar ju som de flesta verkar vilja misstolka detta som att de gällde alla muslimer och Irakier men så tolkade inte jag det. Som jag sagt, det är inte bara "Islamofober" som blandar ihop Islam och Islamister. :)

Sedan detta med att slås med ena handen bakbunden är nått som återkommer i de flesta böcker som jag läst av USA-veteraner, och även i denna bok. Det ligger ju nått i det kan jag ju hålla med om.

Sonderling

viewtopic.php?f=74&t=42364&start=30
Jag såg att jag nämnt lite om detta för ca 2 år sedan i denna tråd.

Skriv svar