"The West Wall" (Battlefield)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

"The West Wall" (Battlefield)

Inlägg av B Hellqvist » 10 december 2014, 14:16

"The West Wall" är en dokumentär från Cromwell Productions, producerad 2001. På DVD-fodralets baksida listas:
Fascinerande arkivfilm, inklusive sällsynt färgmaterial
Informativ grafik och kartor
Den politiska och militära situationen före varje slag
Porträtt av ledare och kommendörer
Förklaringar av vapen och taktiker
Speltiden är cirka 100 minuter. Jag har sett ett par andra dokumentärer i "Battlefield"-serien, och inte varit imponerad. Jag hoppades att "The West Wall" skulle vara bättre, men filmen misslyckades att ge någon större förståelse för slaget.

En stor svaghet är att drygt halva speltiden ägnas åt händelser långt innan slagen vid den tyska gränsen. Man börjar med utbrytningen i Normandie, och tar även med referenser till striderna i Stilla havet (!). Den mer relevanta Operation Market Garden klaras av på en halv minut. När man till sist kommer fram till Västvallen, presenteras det hela på ett förenklat och småtråkigt sätt. Det blir inte bättre av påståenden som t.ex. att "spökfronten" i Ardennerna var en del i en Eisenhowersk plan att lura tyskarna i en fälla.

Den "fascinerande arkivfilmen" är så pass fascinerande att man ofta använder samma sekvenser två gånger, och det "unika färgmaterialet" är unikt på gränsen till ickeexisterande. Åtskilligt av materialet är från andra tillfällen och fronter, som slaget i Ardennerna och östfronten. Kartorna är hyfsat informativa, men innehåller felstavningar som "Rhine" (Rhône), [floden] "Kyll" (Kall), "Dictrich" (["Sepp"] Dietrich). En polsk division markeras med den österrikiska flaggan!

Porträtten av de militära ledarna är ytliga och kortfattade, och jag tappade räkningen på hur många gånger det nämndes att Patton avskydde Montgomery. Presentationerna av vapen är minst sagt udda; man beskriver bl.a. eldkastare, stavhandgranater och Jagdpanther, men inte M1 Garand, MG42, eller M4 Sherman. Jagdpanthern illustreras med filmsekvenser på inte bara Jagdpanthrar, utan även StuG III och Jagdpanzer IV. Tja, om den är tysk och tornlös måste det vara en Jagdpanther...

Översättningen är habil, men det har slunkit med en del missar och märkliga formuleringar. Jag har sett värre, så man får vara tacksam för att översättaren i varje fall verkar ha viss grundläggande kunskap om militära termar. "Battlefield"-serien är billigt producerade dokumentärer som kanske kan tillfredsställa tittare med liten eller ingen kunskap om ämnet, men för de som läst en del om slagen är dokumentärer som "The West Wall" slöseri med tid och pengar. Jag vill ha mina 19:90 tillbaka!

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: "The West Wall" (Battlefield)

Inlägg av NIL » 12 december 2014, 09:04

Köpte "Slaget om Berlin" på VHS för 100 år sedan (eller iallafall under det förra seklet) och din sammanfattning skulle lika gärna kunna appliceras på den.
Äh, det löser sig.

Skriv svar