Mannen som räddade Paris

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Mannen som räddade Paris

Inlägg av tyskaorden » 11 september 2014, 19:19

Kollade på SF:s sajt vad som går på bio då jag tänkte använda mitt biopresentkort. Upptäckte då att nästa vecka den 19 september kommer filmen "Mannen som räddade Paris" ha premiär. Den är regisserad av Volker Schlöndorff och behandlar händelserna i Paris augusti 1944 då staden räddades från Hitlers order om att staden skulle förstöras. En av de som låg bakom detta var den svenske konsuln Raoul Nordling som var vän med stadens tyske kommendant generalen Cholitz. Med tanke på den svenska kopplingen är det underligt att man inte hört mer om denna film. Nordling är för övrigt en av få svenskar som har en gata uppkallad efter sig i Paris.

I huvudrollerna ses André Dussollier, Niels Arestrup och Burghart Klaußner. Filmen är 1 tim 26 min och är tillåten från 15år.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Mannen som räddade Paris

Inlägg av sonderling » 11 september 2014, 19:25

VA!? 8O
Nä håller med, detta har man inte hört ett ljud om (och jag är en sådan som läser kulturbilagan och slänger sportbilagan).
Lustigt när jag i somras läste Beevors bok om D-dagen så tänkte jag att detta hade kunna bli en bra film.

Sonderling

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Mannen som räddade Paris

Inlägg av Schwemppa » 12 september 2014, 08:53

Notera att saken behandlas redan i filmen "Is Paris Burning?" från 1966. Nordling spelas av Orson Welles.

http://www.michaeltamelander.se/cms/art ... icle_id=95

Men det är ju ett tag sen, så en ny film är nog på sin plats. :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mannen som räddade Paris

Inlägg av varjag » 12 september 2014, 13:39

Räddade Paris.....

Hur farao skulle tyskarna ha kunnat ''demolera'' en mångmiljonstad?

Sentida hjältar - och annan sån skit!, Varjag

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Mannen som räddade Paris

Inlägg av B Hellqvist » 12 september 2014, 13:40

Med tanke på planerna att spränga parisiska landmärken, så hade det varit illa nog. Det var knappast fråga om att jämna hus i förorten med marken.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Mannen som räddade Paris

Inlägg av currahee » 12 september 2014, 14:16

På Varjags fråga ”Hur farao skulle tyskarna ha kunnat ''demolera'' en mångmiljonstad?” finns svar - tyskarna lyckades ju med att ”demolera” hela centrala Warszawa.

/ currahee

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Mannen som räddade Paris

Inlägg av tyskaorden » 13 september 2014, 22:53

sonderling skrev:VA!? 8O
Nä håller med, detta har man inte hört ett ljud om (och jag är en sådan som läser kulturbilagan och slänger sportbilagan).
Lustigt när jag i somras läste Beevors bok om D-dagen så tänkte jag att detta hade kunna bli en bra film.

Sonderling
Ja det är underligt, fast det är klart det är ju inte några stora Hollywoodstjärnor med i roll-listan så det intresserar väl inte filmskribenterna.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Mannen som räddade Paris

Inlägg av tyskaorden » 13 september 2014, 22:55

Schwemppa skrev:Notera att saken behandlas redan i filmen "Is Paris Burning?" från 1966. Nordling spelas av Orson Welles.

http://www.michaeltamelander.se/cms/art ... icle_id=95

Men det är ju ett tag sen, så en ny film är nog på sin plats. :)
Den bygger väl på boken med samma namn (finns översatt till svenska "Brinner Paris?") av Larry Collins och Dominique LaPierre.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Mannen som räddade Paris

Inlägg av sonderling » 18 september 2014, 15:08

tyskaorden skrev:
sonderling skrev:VA!? 8O
Nä håller med, detta har man inte hört ett ljud om (och jag är en sådan som läser kulturbilagan och slänger sportbilagan).
Lustigt när jag i somras läste Beevors bok om D-dagen så tänkte jag att detta hade kunna bli en bra film.

Sonderling
Ja det är underligt, fast det är klart det är ju inte några stora Hollywoodstjärnor med i roll-listan så det intresserar väl inte filmskribenterna.
Nu kom en recension i SVD:

http://www.svd.se/kultur/film/andra-var ... 931462.svd

(Ser inte den tyske generalen lite för gammal ut?)

Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Mannen som räddade Paris

Inlägg av tyskaorden » 18 september 2014, 21:41

sonderling skrev:
tyskaorden skrev:
sonderling skrev:VA!? 8O
Nä håller med, detta har man inte hört ett ljud om (och jag är en sådan som läser kulturbilagan och slänger sportbilagan).
Lustigt när jag i somras läste Beevors bok om D-dagen så tänkte jag att detta hade kunna bli en bra film.

Sonderling
Ja det är underligt, fast det är klart det är ju inte några stora Hollywoodstjärnor med i roll-listan så det intresserar väl inte filmskribenterna.
Nu kom en recension i SVD:

http://www.svd.se/kultur/film/andra-var ... 931462.svd

(Ser inte den tyske generalen lite för gammal ut?)

Sonderling
Jo lite gammal ser han nog ut, med tanke på att den verklige Choltitz var 50 år när det begav sig 1944.

Bild
Generalen av infanteriet Dietrich von Choltitz.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mannen som räddade Paris

Inlägg av varjag » 19 september 2014, 12:31

Jag skrev ovan (lite ilsket :oops: ) om ''sentida hjältar och sån skit!''

I Sverige har svenskars betydelse under 2:a VK - ofta överdrivits bortom förnuft, för stärkande av den svenska
självkänslan. (Jmfr. rabaldret om ''vad vi visste och inte visste'' om Förintelsen i annan tråd eller Raoul Wallenberg)

Denne andre Raoul - Nordling och svensk generalkonsul i Paris har av okänd anledning getts en Gloria. Som vida överstiger
verkligheten av hans ''insats'' i räddningen av Paris från Hitlers ''brânda jordtaktik''.
Karlen var praktiskt taget okänd, innan Hollywood - beslöt ge honom en betydande roll i filmen. Och gav svenska media vatten på
en dittills oprövad kvarn.

General von Choltitz kapitulerade Paris garnison den 25:e augusti, de allierade i form av General Lecrerc's armé, tågade in
utan motstånd dagen därpå - den 26:e augusti.
von Choltitz hade i staden en ockupationstrupp om c:a 5000 man. Mest administratörer och ''etappsvin'' utan egentlig
stridskraft. I utkanterna utanför Paris, disponerade han ytterligare 15000 man - igen av 3:erangskvalitét som i stort sett
saknade tung utrustning, artillery och pansar.....Sånt behövdes desperat mera på annat håll under den flyktartade tyska
evakueringen av Frankrike.

I klartext - han hade ingenting att sätta emot den allierade framryckningen. Minst av allt, att försvara (eller demolera)
miljonstaden.

Sagan - har gett konsul Nordling en huvudroll i ''räddandet'' av Paris. Då han ''var god vän'' med Choltitz.

Hitlers Lägeskonferens om Paris - hölls natten till den 23:e augusti, bara två dygn innan kapitulationen.
Det var då Hitler beordrade att Paris inte får falla i fiendehand....om det gör det måste fienden där bara finna ett ruinfält...

Vilket ju visar den fantasivärld Hitler levde i......
Vad han beordrade - var en omöjlighet! Med eller utan svensk generalkonsul.......
Raoul Nordlings roll, tycks i verkligheten ha varit att överbringa en skriven eller muntlig ''not''- till den amerikanske
generalen Bradley, att ''skynda på med besättningen av Paris''.

Situationen komplicerades av att franska FFI- gjorde ett växande uppror i Paris från den 19-20:e som bara mötte svagt
tyskt motstånd. ( de flesta av de 5000 besättningstrupperna - hade evakuerat redan dagen innan)

FFI ombad Nordling att utverka ett vapenstillestånd med von Choltitz kvällen den 19:e. Vilket gjordes. Och vapenvilan
hölls i stort sett. Den utgick den 24:e men då var ''loppet redan kört'', den tyska kapitulationen följde dagen därpå.

Så att säga att Nordling ''räddade Paris'' - är inte bara en grov överdrift - det är en Förbannad Lögn!

http://en.wikipedia.org/wiki/Liberation_of_Paris

http://en.wikipedia.org/wiki/Raoul_Nordling

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=6&t=64107

Varjag

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Mannen som räddade Paris

Inlägg av tyskaorden » 19 september 2014, 13:42

Tycker i och för sig att Nordling inte är särskilt uppskriven här i Sverige. Skulle tvivla på att många ens känner till vem han var, men jag kan konstatera att i alla fall fransmännen fann det värt att ge honom en gata i Paris. Så är det någon om nån som skrivit upp honom så är det väl fransmännen i så fall.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Mannen som räddade Paris

Inlägg av tyskaorden » 19 september 2014, 13:48

Från franska Wikipedia den hedersplakett som finns uppsatt på torget i närheten av kyrkan Sainte-Marguerite i Paris. Där står bl.a. att läsa att han medverkade till frigivandet av 3245 politiska fångar, som säkert inte anser att den insatsen var "upphaussad".

Bild

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Mannen som räddade Paris

Inlägg av tyskaorden » 19 september 2014, 13:53

Hade visst fel det var ett torg i Paris som bär hans namn Square Raoul Nordling i 11. arrondissementet. Där den i förra inlägget visade plaketten finns uppsatt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mannen som räddade Paris

Inlägg av Hans » 19 september 2014, 16:02

Googleöversatt från franska wiki.

A square of the 11th arrondissement of Paris (south side of the church of Sainte-Marguerite ) rue Saint-Bernard named after him as well as streets Neuilly-sur-Seine , in Bois-Colombes and Livry-Gargan .

Square Raoul-Nordling (med skylt)
Rue Raoul Nordling 92200 Neuilly-sur-Seine
Rue Raoul Nordling 92270 Bois-Colombes‎
Avenue du Consul General Nordling, 93190 Livry

MVH

Hans

Skriv svar