Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Davian » 3 juli 2014, 12:50

Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av Hans » 3 juli 2014, 13:48

Tro inte att jag missade den första bilden.

Jag vet inte om denna kvalar in som obskyr men jag gillar den skarpt.



Mer tjeckiskt.



MVH

Hans

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av spiring » 3 juli 2014, 14:01

Davian skrev: Även om jag menar att Metallica gick utför när de kickade Dave Mustaine. Det är så tydligt att han var den som hade gitarridéerna i det bandet. Dessutom var han och James Hetfield grymma som tusan ihop. Hårdrockens två argaste människor i samma band!" succé
Succé, eller... eh... slagsmål.

Annars är Mastodon världens bästa hårdrockband. Nästan så man kan stryka "hårdrock" där, till och med. De är väl inte så fasligt obskyra, men samtidigt alldeles för obskyra. De borde vara Gigastora. Makalös serie album, från första EPn till alldeles nyss släppta "Once more 'round the sun". Ja, de är bra!
Allt är idioternas fel.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Hans » 4 juli 2014, 10:16



Udda namn på gruppen.

MVH

Hans

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av Davian » 9 juli 2014, 15:04

Här ska ni få höra på lite partyglad kristen hårdrock från Sverige. Låt mig presentera Jerusalem! från mitten/slutet av 80-talet så det är larvigt mycket synth och lökigt. Jag skyllker allt på skräpbandet Europe. Men hursomhelst; det är inte det sämsta som gjorts och det är kul med svensk udda hårdrock. Dessutom sjunger sångaren helt tokigt bra!



Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av Davian » 22 september 2014, 20:41

Det svenska bandet Ghost går ju som bekant väldigt bra just nu. Tråkigt nog spelar de inte så mycket hårdrock utan mer vanlig popmusik med lite coolare texter och scenframställning.

Däremot släppte ett gäng ungdomar från finspång en demo '85 med sitt band Ghost som trots sin fritidsgårdsmässiga stil och produktion lyckas vara drygt 1000% mer metal och hårdrock än moderna Ghost. De här kidsen är för jävla bra!


Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av Davian » 4 november 2015, 11:59

Jag tänkte återuppväcka tråden 14 månader senare med ett av mina absoluta favoritverk! En slags gyllene tider-hårdrock. Den visar de tidigaste stegen av hårdrockens historia i Sverige. Medlemmarna i bandet har alla gått vidare och spelat "riktig" hårdrock lite senare. Men här får ni musik och lyrik som om Per Gessle gillat hårdrock:


Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock!

Inlägg av Davian » 4 november 2015, 12:00

spiring skrev:
Davian skrev: Även om jag menar att Metallica gick utför när de kickade Dave Mustaine. Det är så tydligt att han var den som hade gitarridéerna i det bandet. Dessutom var han och James Hetfield grymma som tusan ihop. Hårdrockens två argaste människor i samma band!" succé
Succé, eller... eh... slagsmål.

Annars är Mastodon världens bästa hårdrockband. Nästan så man kan stryka "hårdrock" där, till och med. De är väl inte så fasligt obskyra, men samtidigt alldeles för obskyra. De borde vara Gigastora. Makalös serie album, från första EPn till alldeles nyss släppta "Once more 'round the sun". Ja, de är bra!
ja. Mastodon har hamnat i det konstlga läget att de är ett stort band som ingen riktigt gillar mer än de inbitna fansen. Det är jävligt trist när band/artister hamnar i det läget.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av Davian » 4 november 2015, 12:05

Hör kommer något riktigt bra! Det är en av medlemmarna i svenska Enforcers hyllning till össtaternas hårdrocksscen under 80/90-talet. Tobias heter han och han sjunger på slovenska och spelar musik som det lät 89 bakom järnidån när hårdrock sågs som farliga västimperialistiska saker! Låten går fort, melodiöst och jag tycker man kan lukta sig till sunkiga fabriker och timslånga köer till mataffären!


Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av Davian » 4 november 2015, 12:08

Jag lämnar 80-talet och heavy metal för att ge er något jävligt extremt. Det här är ett band från Iran, de spelar black metal (vilket är skitkass genre) men det här är viktigt ändå. För black metals stora grej i västkulturen är att vara religionsfientlig, hatisk och hata Jesus och kristendom. Lite extremt men inte jättehemskt i tex Norge eller Sverige.

Bandet nedan bor i Teheran och deras black metal handlar om att hata religion och allah och mohammed. Så de lever varje dag under konstant hot om dödsstraff och tortr och grejer. För att inte tala om det hemska att sprida västimperialistisk kultur.


Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av Davian » 4 november 2015, 12:12

Jag lägger in en från Irak också. Samma premiss som tidigare. Det här bandet tillhör den anti-islamska legionen och skivan låten kommer från heter "anti quran rituals". Så ni förstår vilket läge de här banden lever och verkar i. Framförallt nu när IS marscherar runt i Irak också.

Musik är för många mer än bara underhållning. Det är även politik. Jag lägger med texten också så förstår ni vad det handlar om:

Behind all the stories
behind all suras
Behind all the Islamic books
There is an absolute truth

In Mohammad's head he was born
And raised with hate toward the world
Open your eyes..
Allah is dead for centuries.



unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av unmo300 » 4 november 2015, 20:36

Knappast någon fan av hårdrock men Sabaton kan man ju lyssna på ibland.
https://www.youtube.com/watch?v=y8jki4i4raQ

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av currahee » 4 november 2015, 20:50

Skulle nog föredra denna med Sabaton.
Med vår svenska Peter Stormare i rollen som som elak tysk officer och den riktiga polska generalen Waldemar Skrzypczak som spelar Antoni Chruściel, en av ledarna för Warszawaupproret, idag är Waldemar Skrzypczak vice försvarsminister i Polen!

https://www.youtube.com/watch?v=01IaKb6DmTw

Statisterna kommer från denna grupp:
http://www.radoslaw44.pl

/ currahee
Bilagor
general_1944.jpg
general_1944.jpg (75.92 KiB) Visad 2812 gånger
polsky-general-waldemar-skrzypczak-zriekam-sa-vsetkeho-co-som-hovoril-o-podpore-ukrajiny.jpg
polsky-general-waldemar-skrzypczak-zriekam-sa-vsetkeho-co-som-hovoril-o-podpore-ukrajiny.jpg (127.73 KiB) Visad 2812 gånger
Senast redigerad av 1 currahee, redigerad totalt 4 gånger.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av unmo300 » 4 november 2015, 20:54

....och så har jag barndomskamrat som är medlem i Black Ingvars.
https://www.youtube.com/watch?v=9pH4W9b ... fysSXmtvGx

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Obskyr hårdrock! OBS! Bild och videotung!

Inlägg av Davian » 4 november 2015, 21:01

Sabaton är inte så oskyrt utan ganska mainstream. Men det hindrar dem inte från att göra en hel del starka låtar om tunga ämnen. Uprising som Curraehe länkade till är en riktigt bra låt om upproret. Tack vara den, samt låten 40 to 1, har Sabaton fått stort positivt uppmärksamhet i Polen och de har fått lite hederspriser för att de uppmärksammat den polska historian. Likadant har de fått hedersomnämnanden och sånt även i Turkiet tack vare låten Gallipoli och i Israel tack vare sången counterattack om 6-dagarskriget. De har blivit populära i Grekland också genom släppet "coat of arms" där titelsången handlar om tyskarnas invasion.

De orsakade lite upprördhet när de spelade på Krim i somras för rysk publik. Det sågs av vissa som bevis på att de var kommunister som hatade Sverige. Andra såg dem som fascister som hatar friheten. Inom vänstern är de inte jättepopulära pga dels den svenska stormaktsskivan samt deras vänliga inställning till IDF.

Trots allt detta så påtalar de gång på gång att de inte är ett politiskt band utan ett rockband som sjunger om krig. De är det perfekta exemplet på att musik är politik och att det inte går att vara opolitisk.

Skriv svar