Senaste beställningen från SMB

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Zenga
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 5 mars 2005, 01:32
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Zenga » 26 mars 2015, 19:49

Tack då vet jag. Får bli o kika lite extra nästa gång jag har vägarna förbi ;)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Lasse O » 30 mars 2015, 20:17

B Hellqvist skrev:Fick min Fairbairn-Sykes för ett par veckor sedan, men var inte nöjd med eggen (OK, jag är llite petig, men jag har länge velat ha en). Inga problem; SMB bytte ut den. Den nya kniven var perfekt (skarp som synden!), men slidan var inte alls bra. Fick hem en ny på ett par dagar, så nu är jag nöjd. SMB krånglar inte om man reklamerar en vara.
Eftersom jag blev bestulen på min bajonettsamling (när jag bodde i Sverige) så har jag så småningom börjat bygga upp en ny. Mitt senaste inköp var en ak 4-bajonett från SMB och döm om min förvåning när jag såg att den med två undantag är exakt som den vi hade under min svenska militärtjänst.
Första undantaget är att den saknar stämpeln tre kronor och märkningen Bacho. Den andra är att den saknar den gravrost som jag träffat på då det gäller samtliga ak 4-bajonetter :)
Min slutsats är att den måste ha nytillverkats av Bacho men hur fick SMB fabriken att göra en nytillverkning av samma klass som under 70-talet?

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av NIL » 1 april 2015, 18:28

Är det säkert att den är svensk?
Det är nog många länder som har bajonetter till sina G3.
Äh, det löser sig.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av JohnT » 27 april 2015, 21:47

SMB's månadsbok denna gång är Von Falkenhorsts berättelse som enligt SMB's egna video var något som SMB hittade i en låda benämnt övrigt i det armerikanska arkivet..






Att boken redan hade tryckts i Norge är ju lite förvånande -

Norsk biografisk leksikon ger följande:
Bericht und Vernehmung des Generalobersten von Falkenhorst, tatt opp under von Falkenhorsts opphold i Norge september–oktober 1945, Boks FO II/div. 24, Norges Hjemmefrontmuseum, Oslo (trykt utg. 1945)
https://nbl.snl.no/Nikolaus_Von_Falkenhorst



Medan Beredskapsverket i Krigsarkivet stockholm bara har den kortare versionen på 19 sidor.
Falkenhorst1.gif

Lite roligt att SMB bara råkade hitta rätt i USA ....


Mvh
/John T

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av sveahk » 27 april 2015, 22:31

JohnT skrev: Lite roligt att SMB bara råkade hitta rätt i USA ....
Mvh
/John T
...och lite pinsamt, i synnerhet efter att ha sett deras "Verkaufs"-video... :roll:

Mvh

Hans K

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av B Hellqvist » 28 april 2015, 06:47

Fast är det verkligen samma bok? "Bericht und Vernehmung" verkar vara kopplad till förhören och rättegången mot von Falkenhorst, och är tydligen baserad på ett par månaders förhör med honom 1945, och därmed inte en memoar skriven av von Falkenhorst själv. Enligt SMB är deras bok skriven av Falkenhorst under hans fångenskap 1946.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av JohnT » 29 april 2015, 07:20

B Hellqvist skrev:Fast är det verkligen samma bok? "
Svårt att se att von Falkenhorst skulle skrivit två böcker om samma sak inom ett år, men det kan ju vara så att han först skrev den i krigfrångenskap i Oslo och sedan levererade en version till de Amerikanska styrkorna också.
Men jag tycker det låter troligt att det är samma, och jag tycker att det är lite oseriöst att hävda att SMB hittat något unikt.
B Hellqvist skrev:"Bericht und Vernehmung" verkar vara kopplad till förhören och rättegången mot von Falkenhorst, och är tydligen baserad på ett par månaders förhör med honom 1945, och därmed inte en memoar skriven av von Falkenhorst själv.
Har du någon källa som stödjer din förmodan ?

Den förkortade avskrift som finns i krigsarkivet är i alla fall helt klart skriven av von Falkenhorst själv.
Det finns en annan bok om von Falkenhorst och nürnbergrättegångarna, men det är en annan bok.
B Hellqvist skrev:"Enligt SMB är deras bok skriven av Falkenhorst under hans fångenskap 1946.

Det är i alla fall den källa som citeras i ett antal andra böcker, bland annat
Hitler's Pre-Emptive War av Lunde
The Battle for Norway: April-June 1940 av Haarr
Den sista har jag hemma, det finns en referens till verket i en not men den är inte nämnd i varken som bok eller arkiv i källhänvisningen.


Det är bara att googla på "bericht und Vernehmungen von Falkenhorst", och du får upp ett antal böcker som refererar till verket.
Och om SMB nu har tagits jobbet att översätta och publicera ett verk och samtidigt inte dragit en snabb google så börjar i alla fall jag undra om vad som är slump i att man hittade manuskriptet och vad som är säljsnack.


Mvh
/John

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av B Hellqvist » 29 april 2015, 09:18

OK, jag mindes fel om året 1946, och det ser ju ut som om hans rapport publicerades på tyska 1945. Sedan verkar den på det hela taget ha glömts bort. Visserligen refereras det till den lite här och där, men den verkar varken ha översatts, tryckts om, eller utsatts för någon djupare analys. Troligen är det som det sägs i SMB-videon: man hittade manuskriptet till boken i USA. Sedan drog man den felaktiga slutsatsen att manuset aldrig publicerats. Jag tror nog att det är ett ganska begripligt misstag; i Tamelanders och Zetterlings "Den nionde april" omfattar notapparaten 15 sidor, och ingenstans nämns Falkenhorsts bok. De båda brukar ju annars vara skickliga på arkivgrävande, så om de missat den så verkar det vara en tämligen obskyr bok. I vilket fall som helst ser det ut som om SMB är först med att erbjuda von Falkenhorsts bok för första gången på 70 år och på annat språk än tyska.

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Konigsberg » 29 april 2015, 21:07

Den här gången blev det Jonathan Triggs bok ¨Hitlers vikingar - Historien om det skandinaviska Waffen-SS¨. Ser intressant ut på förhand. Blev även fällkniven.

lion74
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 augusti 2015, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av lion74 » 31 augusti 2015, 13:44

Hej fick precis hem nya MK II Ficklampan. Måste man ladda batterierna först eller? Får den inte att fungera. Kan heller inte se vem tillverkaren är? Sista frågan...Korrekt isättning av batterierna + och - etc. Någon som vet? Vart lite osäker och vill inte kortsluta den om det är möjligt..

Mvh

Johan

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Amund » 18 maj 2016, 06:52

De finländska soldaterna var tydligen MYCKET effektiva i konsten att förstöra ryska stridsvagnar under Vinterkriget. I senaste numret av Pennan & Svärdet kan Johan Johnson i artikeln Finsk sisu mot sovjetiskt stål, berätta följande:
"Röda arméns pansarstyrkor drabbades under Vinterkriget av upp till hela 150 % förluster", 8O

Det må jag säga var en finsk effektivitet där min skolmatte inte riktigt räcker till för att förstå omfattningen av de ryska förlusterna. :?

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av JohnT » 18 maj 2016, 07:54

Amund skrev:De finländska soldaterna var tydligen MYCKET effektiva i konsten att förstöra ryska stridsvagnar under Vinterkriget. I senaste numret av Pennan & Svärdet kan Johan Johnson i artikeln Finsk sisu mot sovjetiskt stål, berätta följande:
"Röda arméns pansarstyrkor drabbades under Vinterkriget av upp till hela 150 % förluster", 8O

Det må jag säga var en finsk effektivitet där min skolmatte inte riktigt räcker till för att förstå omfattningen av de ryska förlusterna. :?
antagligen över tiden -

I strid 50% förluster,
bakom fronten, nya vagnar.
I strid 50% förluster.
i tre varv.

mvh
/John

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Amund » 18 maj 2016, 18:28

JohnT skrev:
Amund skrev:De finländska soldaterna var tydligen MYCKET effektiva i konsten att förstöra ryska stridsvagnar under Vinterkriget. I senaste numret av Pennan & Svärdet kan Johan Johnson i artikeln Finsk sisu mot sovjetiskt stål, berätta följande:
"Röda arméns pansarstyrkor drabbades under Vinterkriget av upp till hela 150 % förluster", 8O

Det må jag säga var en finsk effektivitet där min skolmatte inte riktigt räcker till för att förstå omfattningen av de ryska förlusterna. :?
antagligen över tiden -

I strid 50% förluster,
bakom fronten, nya vagnar.
I strid 50% förluster.
i tre varv.

mvh
/John
Ok! Men min skolmatte har ändå svårt att medge att någon kan ha mer än 100 % förluster, oavsett hur man räknar...

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av JohnT » 18 maj 2016, 19:00

Amund skrev:

Ok! Men min skolmatte har ändå svårt att medge att någon kan ha mer än 100 % förluster, oavsett hur man räknar...
Jo, inte är formuleringen något som skulle få höga betyg varken i svenska eller mattematik.

Upp till 150% låter som rabatter i hemelektronikkedjorna
:)

Mvh
/John

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Lasse O » 18 maj 2016, 20:16

Ja, det låter lite märkligt men om man räknar över tiden så kan det som John T säger gälla totalt. Fast jag gick ut från den svenska grundskolan med betyget 1 i allmän matematik så jag borde kanske inte yttra mig :oops:

Det finns en svensk 122-sidig presentation av pansarmuseet i Parola där jag ibland jobbar talko. Där kan man läsa att "Under Vinterkriget och Fortsättningskriget erövrade finnarna sammanlagt c:a 630 stridsvagnar, av vilka 150 st stridsvagnar och 50 andra pansarfordon erövrats från ryssarnas Röda Armé".
Här liksom de 150% rör det sig nog om översättningsmissar. Ack så vanligt i de här sammanhangen men trist ändå.

Skriv svar