Senaste beställningen från SMB

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Battler » 20 november 2014, 16:40

ola skrev:
Battler skrev:Mycke intressant i senaste Pennan & Svärdet (Jul 2014)

Hittade dessa 2 böckerna via google och vad låg priserna på SMB ??

http://www.adlibris.com/se/bok/svenska- ... 9186597788 199kr (förmodligen utan frakt)

http://www.logistikteamet.se/vaktelforl ... om_England 475 kr ink frakt

Mvh Ola
Svenska jagare av Lars Carlblom Pris: 198:-

Slaget om England av Christer Bergström Pris 309:-
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av ola » 20 november 2014, 16:45

Då var det billigare via SMB då , nu har jag inte varit med på flera år (tyckte då att vissa böcker var mkt billigare på marknaden)
sedan har vi ett antikvariat här i Götet där SMBs böcker kommer ut ganska omgående av folk som har läst/glömt avbeställa.


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Battler » 20 november 2014, 16:56

ola skrev:Då var det billigare via SMB då , nu har jag inte varit med på flera år (tyckte då att vissa böcker var mkt billigare på marknaden)
sedan har vi ett antikvariat här i Götet där SMBs böcker kommer ut ganska omgående av folk som har läst/glömt avbeställa.


Mvh Ola
De har väl "slimmat organisationen" :D
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av ola » 20 november 2014, 21:50

Kan mycket väl vara så , var nog behövligt för de låg högt överlag i priserna :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av B Hellqvist » 24 november 2014, 19:01

Jag har haft min RAF-klocka som SMB tog fram i några månader nu, och trivs väldigt bra med den. Den går exakt, och känns väldigt gedigen. Jag såg på något klockforum att någon tyckte att safirglaset gjorde att man inte kunde tala om att det var en exakt kopia, men personligen känns det bra att klockan ska kunna tåla lite stryk.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 15 december 2014, 18:51

Idag kom äntligen SMBs omtalade Luftwaffe Flieger Chronograf. Den åtminstone moderiktig, en stor tung mekanisk handuppdragen klocka, i överensstämmelse med de senaste årens retrovåg.

Dock har jag en del anmärkningar.

Vridringen är räfflad, men verkar inte gå att vrida. De flygarkronografer som inte hade vridring var släta, medan de som hade vridring var räfflade just för att kunna vridas.

Pilen sitter på subsekunden, men de bilder jag hittar på dessa ur har pilen på subminuten, medan subsekundens visare är slät.

Ett plus är att subvisarna sitter i fördjupningar, men samtidigt är ringarna kring dessa visare så omärkta på urtavlan i jämförelse med originalen.

Svarta visare på en svart urtavla är inte särskilt praktiska. De ser ofta blanka ut på bilderna. De kan dock även här uppfattas som blanka i vissa vinklar, men de är mycket svåra att se.

De självlysande detaljerna är lika usla som på vanliga klockor, så de syns bara just efter att ha belysts, och knappt ens då. Jag tror att deras Beobachtungsuhr hade betydligt bättre självlyse, efter vad en bekant säger, som köpte en sådan.

Hade verkligen originalet en utskruvbar krona? Det känns opraktiskt, särskilt som den måste skruvas ur varje dag.

Kronografen går ganska hackigt, men det kanske är för att den är ny.

Kronografknapparna ser ut att sitta symmetriskt, och de flesta riktiga hade asymmetriska knappar.

Enligt den medföljande broschyren skall uppdragningen räcka i nästan 35 timmar, men tidigare har utlovats 38 timmar. Inte för att det gör någon skillnad alls i praktiken, men det verkar alltså ha hänt något längs vägen, som man undrar om.

Det återstår att se hur den håller tiden. Den är ju mekanisk, så jag har inte så stora förväntningar på precision, men samtidigt säger de att det skulle röra sig om ett par sekunder per dygn, vilket för mig låter helt fantastiskt litet för en mekanisk klocka.

(Jag är aldrig nöjd.)

Att safirglaset är nästan plant och knappt höjer sig över metallkanten kanske också är ohistoriskt, men det tycker jag om, så det gör inte mig något.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av B Hellqvist » 1 mars 2015, 17:29

Har några prylar på ingång från förra Pennan & svärdet, men i det senaste numret hittade jag inget som lockade. De erbjöd en brittisk 2VK-originalbajonett ("spike bayonet") med gehäng i nyskick för 995:-, vilket får ses som lite av ett överpris. Zib Militaria kan erbjuda samma bajonett för 15 euro...

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Battler » 1 mars 2015, 19:56

Fastnade för denna beskrivning:
Vit feber är ryssarnas namn på det vansinniga tillstånd som infinner sig efter flera dagars intensiva supande. Till symptomen hör irrationell skräck, hallucinationer och aggressiva utfall. Den postsovjetiska verkligheten bär spår av detta syndrom. Hugo-Bader inleder sin resa med att köpa en gammal sovjetisk jeep i Moskva. Med den reser han hela vägen till Vladivostok. Inte längs den smala, väl utforskade remsa som följer den transsibiriska järnvägen, utan till platser som man bara når med jeep, helikopter eller när de stora sibiriska floderna tinar.
Så jag slog till på "Vit feber" av Jacek Hugo-Bader.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Zenga
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 5 mars 2005, 01:32
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Zenga » 25 mars 2015, 17:19

Ola får jag fråga vad det antikvariatet heter och var det ligger? Låter helt klart värt ett besök.

Mvh Per

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av ola » 25 mars 2015, 18:30

Zenga skrev:Ola får jag fråga vad det antikvariatet heter och var det ligger? Låter helt klart värt ett besök.

Mvh Per


Tjena Per.....

Det är Röde orm nere i Haga som har en hel del böcker från SMB mellan varven och tom de nyaste som kom ut.
Den ligger på samma gata som Café Husaren :)


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av Hexmaster » 25 mars 2015, 19:08

ola skrev:Det är Röde orm nere i Haga som har en hel del böcker från SMB mellan varven och tom de nyaste som kom ut.
Den ligger på samma gata som Café Husaren :)
Hå! Ja, därifrån har man släpat en och annan volym genom åren. :-)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av ola » 25 mars 2015, 19:19

Hexmaster skrev:
ola skrev:Det är Röde orm nere i Haga som har en hel del böcker från SMB mellan varven och tom de nyaste som kom ut.
Den ligger på samma gata som Café Husaren :)
Hå! Ja, därifrån har man släpat en och annan volym genom åren. :-)

Ja man kan göra bra klipp och få dessa smb böcker till bra pris :D
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av B Hellqvist » 25 mars 2015, 21:31

Röde Orm har en trevlig ägare, och är man inne på H.P. Lovecraft och Cthulhu-myterna så finns det en hel del litteratur.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av ola » 26 mars 2015, 18:11

B Hellqvist skrev:Röde Orm har en trevlig ägare, och är man inne på H.P. Lovecraft och Cthulhu-myterna så finns det en hel del litteratur.

Stämmer gott att han är trevlig :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Senaste beställningen från SMB

Inlägg av tryggve » 26 mars 2015, 18:12

B Hellqvist skrev:Röde Orm har en trevlig ägare, och är man inne på H.P. Lovecraft och Cthulhu-myterna så finns det en hel del litteratur.
Oj, då måste jag verkligen dit.

Skriv svar