av Jurgen Wullenwever » 15 dec 2014 18:51
Idag kom äntligen SMBs omtalade Luftwaffe Flieger Chronograf. Den åtminstone moderiktig, en stor tung mekanisk handuppdragen klocka, i överensstämmelse med de senaste årens retrovåg.
Dock har jag en del anmärkningar.
Vridringen är räfflad, men verkar inte gå att vrida. De flygarkronografer som inte hade vridring var släta, medan de som hade vridring var räfflade just för att kunna vridas.
Pilen sitter på subsekunden, men de bilder jag hittar på dessa ur har pilen på subminuten, medan subsekundens visare är slät.
Ett plus är att subvisarna sitter i fördjupningar, men samtidigt är ringarna kring dessa visare så omärkta på urtavlan i jämförelse med originalen.
Svarta visare på en svart urtavla är inte särskilt praktiska. De ser ofta blanka ut på bilderna. De kan dock även här uppfattas som blanka i vissa vinklar, men de är mycket svåra att se.
De självlysande detaljerna är lika usla som på vanliga klockor, så de syns bara just efter att ha belysts, och knappt ens då. Jag tror att deras Beobachtungsuhr hade betydligt bättre självlyse, efter vad en bekant säger, som köpte en sådan.
Hade verkligen originalet en utskruvbar krona? Det känns opraktiskt, särskilt som den måste skruvas ur varje dag.
Kronografen går ganska hackigt, men det kanske är för att den är ny.
Kronografknapparna ser ut att sitta symmetriskt, och de flesta riktiga hade asymmetriska knappar.
Enligt den medföljande broschyren skall uppdragningen räcka i nästan 35 timmar, men tidigare har utlovats 38 timmar. Inte för att det gör någon skillnad alls i praktiken, men det verkar alltså ha hänt något längs vägen, som man undrar om.
Det återstår att se hur den håller tiden. Den är ju mekanisk, så jag har inte så stora förväntningar på precision, men samtidigt säger de att det skulle röra sig om ett par sekunder per dygn, vilket för mig låter helt fantastiskt litet för en mekanisk klocka.
(Jag är aldrig nöjd.)
Att safirglaset är nästan plant och knappt höjer sig över metallkanten kanske också är ohistoriskt, men det tycker jag om, så det gör inte mig något.