Läderlappen - fyller 75!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Läderlappen - fyller 75!

Inlägg av varjag » 18 maj 2014, 05:34

Det är nu idag sjuttiofem år sedan Batman debuterade.
En pigg 75-åring.jpg
En pigg 75-åring.jpg (117.87 KiB) Visad 5051 gånger
- och så här såg första upplagan ut - om man får tro seriesamlarna.

Stackars Bruce Wayne's föräldrar blev bägge mördade av en ''stick-up'' rånare. Varpå Bruce blev förbannad, tog på sig
Läderlappskostymen - och blev Superpolis i Gotham City.

Läderlappen ja - så hette Batman när han kom till Sverige 1950 och forfarande iklädd gråa trikåer med ''fantomen-byxa''.
Redan i första numret - pratar han om kriminalitet med Police Comissioner Jim Gordon (ännu en seglivad figur)

Så tidigt som 1940 - möter han den skrattande psykopaten Joker och ungefär då säger Batman att ''jag kommer aldrig att döda
med vapen av något slag....''
En regel till vilken han tydligen hållit sig.
Däremot skulle dagens svenskar kanske ta sig illa vid av hans tidiga yttrande om en just avlivad bov - som
ramlat ned i ett syrebad.....ett passande slut för hans sort!

Det var också i slutet av 1940, som Bruce Wayne kom på att han behövde en offsider, Dick Grayson - som först hette
Robin the Boy Wonder. Innan han blev Robin, rätt och slätt.

Ja må han leva....!

Varjag

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Läderlappen - fyller 75!

Inlägg av Blixten » 18 maj 2014, 08:07

Mörkrets riddare lever och har hälsan! För de som inte har kontakt med svenska dagis kan jag berätta att han numer heter Batman och ofta är gjord av plast. (Eller konstgjord plast när ungarna spelar Lego-batman-dataspel.) En stor favorit bland många av de barn som jag träffar.

http://dcuniversesuperheroes.lego.com/e ... fault.aspx

Hurra!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Läderlappen - fyller 75!

Inlägg av tyskaorden » 2 juli 2014, 17:56

Förutom i serieform har ju Läderlappen/Batman* förekommit i tv-serier, och en drös filmer. Antar att det är de senare som gjort att han fortfarande är mycket i ropet.




*När var det för övrigt man skrotade de svenska namn formerna Läderlappen/Stålmannen och Spindelmannen för de engelska originalnamnen?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Läderlappen - fyller 75!

Inlägg av Hans » 2 juli 2014, 18:05

1966-1967 bodde jag på Edvards AFB där far min gick en skola. Den lilla palten Hans blev helt tagen av Batman (jag hade inte kommit i kontakt med Läderlappen innan) framförallt av tv-serien.





Gissa vad jag var utklädd till i samband med Halloween.

MVH

Hans

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Läderlappen - fyller 75!

Inlägg av Anders Ström » 2 juli 2014, 18:11

tyskaorden skrev:Förutom i serieform har ju Läderlappen/Batman* förekommit i tv-serier, och en drös filmer. Antar att det är de senare som gjort att han fortfarande är mycket i ropet.




*När var det för övrigt man skrotade de svenska namn formerna Läderlappen/Stålmannen och Spindelmannen för de engelska originalnamnen?
Det är ju mest lämpligt att skrota det svenska namnet Läderlappen eftersom namnet redan var upptaget sen tidigare, så det inte förväxlas med Johan Strauss operett.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Läderlappen - fyller 75!

Inlägg av varjag » 3 juli 2014, 05:59

Hans skrev:1966-1967 bodde jag på Edvards AFB där far min gick en skola. Den lilla palten Hans blev helt tagen av Batman (jag hade inte kommit i kontakt med Läderlappen innan) framförallt av tv-serien.





Gissa vad jag var utklädd till i samband med Halloween.

MVH

Hans
Själv var varjagen Fantomfantast - :lol: (och läser fortfarande serien 1 gång i veckan :D )

Men utklädsel - suck. Det fanns gråblå ''ribbade'' långkalsingar med matchande undertröja m. lång ärm.....
Herregud vilken åsyn man måste ha varit...... 8O

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Läderlappen - fyller 75!

Inlägg av Hans » 3 juli 2014, 16:27

varjag skrev:Men utklädsel - suck. Det fanns gråblå ''ribbade'' långkalsingar med matchande undertröja m. lång ärm.....
Herregud vilken åsyn man måste ha varit...... 8O
Bild
http://www.buttericks.se/festklader-draktuthyrning.html
Det är inte försent att fixa till det :lol:

Fast två M1911 blir lite knepigare NereUnder.

MVH

Hans

Skriv svar